VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Amarcord: féerie imaginace a skutečnosti

Opava - Italský režisér Federico Fellini patřil k těm tvůrcům, kteří se při kompozici svého díla nechali nejednou inspirovat vlastními zážitky. Z nich čerpal jedinečné náměty pro své filmy, kterými jsou Darmošlapové (1953), 8 a ½ (1963), Klauni (1970), Roma (1972) a v neposlední řadě Amarcord (1974).

9.1.2008
SDÍLEJ:

Fellini. Pro jeho dílo je typická inspirace cirkusem a commedií dell´arte.Foto: Archiv

Snímek v sobě spojuje autobiografické prvky (slovo „amarcord“ v překladu znamená „vzpomínám“) společně s typicky felliniovským vnímáním světa ve smyslu cirkusové manéže či spíše tradice commedie dell´arte. V díle zachytil v časovém horizontu jednoho roku mozaiku výjevů, které si uchoval ve své paměti. Jednotlivé epizody ne vždy mají konkrétní souvislost, výběr je určován autorovou subjektivitou.

Felliniho Rimini: město lásky i fašismu

Děj je situován do italského Rimini třicátých let, kdy se do popředí prodírá fašismus. Ovšem na ten není nahlíženo zvnějšku politickýma očima, ale spíše z hlediska emocionálního působení jako např. ve scénách spojených s příjezdem hodnostáře či vojenskou přehlídkou, jíž jsou uchváceny především ženy. Pro dospívající chlapce fašismus znamená spíše novou formu rituálu – jako masturbace při představě vyvinuté trafikantky či každoroční rodinný výlet s psychicky labilním strýčkem.

Jeho lesk Fellini zachytil v masových scénách, naproti tomu zákeřnost vystoupila jako noční můra z temnot, aby odhalila svou krutou tvář. Amarcord nelze vnímat jako snímek společensko-kritický. Fašismus v něm představuje pouze jednu z organických vzpomínek, utvářejících autorovo dětství. Zároveň je časovým ukotvením a začleněním příběhu. Felliniho vztah k Rimini měl značně ambivalentní charakter. Po svém odchodu z něj se zpět navracel jen nerad a Amarcord stejně jako ostatní filmy, vycházející z jeho vzpomínek, natáčel zásadně v ateliéru.

Různorodost stylových a žánrových rovin

Pro snímek je příznačné využití rozmanitých stylových i žánrových rovin. Fellini pracoval s prvky lyrickými, poletující chmýří, ohraničující celý příběh, bezstarostné dovádění v rytmu karnevalových zábav, erotickými i tragickými ve chvíli, kdy hlavnímu hrdinovi zemře matka. Federica Felliniho je možné chápat jako osobnost, jejíž tvorba se vyznačovala svébytnou imaginací, v tomto ohledu by za autobiografický bylo možné označit každý z jeho snímků, čehož je důkazem jeho výrok: „Dělám filmy tak, že vyprávím útržky ze svého života.“

Felliniho cílem nebylo světu vlastního dětství dát vizuální podobu. Místo toho se pokoušel postihnout určité aspekty, jež jsou pro dobu dospívání příznačné. Jednou z těchto konstant je katolická církev coby instituce zakletá ve vlastní okázalosti a v systému hrozeb a zákazů, neschopná nabídnout současnému člověku duchovní variantu, která by se stala protipólem konzumní společnosti. Podobného principu využíval ve svém díle taktéž Louis Buñuel. Stejnou roli ovšem v Amarcordu zastává i škola a rodina, založená na principu dominance ženy-matky.

Obraznost jako typický rys díla

Do kontrastu k omezením ze strany institucí, jejichž cílem je udržovat společnost ve stavu ospalé nedospělosti a podřízenosti, staví Fellini fantazii a obraznost individuality. V těchto aspektech, v obrazech, které se vzpírají jasné a vyčerpávající interpretaci, lze spatřit sílu filmu. Obrazy nadto svým magickým kouzlem působí na divákovy emoce i estetické cítění mimo sféru racionality. Právě obrazy, jež u Felliniho tvoří východisko každého filmu, obrazy snové i fantazijní, jsou spojené režisérovou touhou vyprávět. Recenze byla napsána na základě zhlédnutí snímku v opavském filmovém klubu na počátku tohoto měsíce.

9.1.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Parkoviště, ilustrační foto.

Stavba parkoviště na Rovninách úspěšně pokračuje

Ilustrační foto.

V Hlučíně vzniká nová cyklostezka

Silnice do Polska je uzavřena

Kdo je zvyklý jezdit k našim severním sousedům přes Sudice po silnici III/04614, má smůlu. V minulých dnech totiž byla cesta kvůli opravě povrchu uzavřena.

Soud zrušil rozsudek nad fotbalisty

Čtyři profesionální fotbalisté - bývalí a současní hráči druholigového týmu Slezského FC Opava - v úterý předstoupili před Krajský soud v Ostravě. Na lavici obžalovaných usedli Zbyněk Pospěch, David Mikula, Jan Schaffartzik a Nemanja Kuzmanović.

Prvňáci budou mít svá tabla! Tento týden představíme školáky ze ZŠ Mařádkova

Spolu se začátkem nového školního roku odstartoval ojedinělý projekt Deníku, který má ambice stát se stejně oblíbeným a úspěšným, jako jsou například Miminka - pravidelné série fotografií novorozeňat z českých porodnic.

Jaký bude další osud bývalého areálu kasáren ve Služovicích?

Tak trochu danajským darem nazval starosta Služovic Petr Weczerek situaci, kdy byly objekty bývalých kasáren v roce 2000 převedeny pod správu obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení