Jak soubor vznikl?

Divadlo Pod kamenem, pod kamenem existovalo už před třiceti lety. My jsme obnovili činnost před rokem. Z původní sestavy zůstala jedna herečka. Nové divadlo vzniklo v podstatě tak, že při jedné zkoušce v Loutkovém divadle najednou vypadl proud a tak mě napadlo, že budeme Pod kamenem tma.

Máte i vlastní loutkové divadlo, že?

Spolupracuji se loutkovým souborem OPAL a máme také vlastní loutkové divadlo, se kterým v podstatě navštěvujeme charitní záležitosti, ale do budoucna bychom se rádi dostali i do školek.

Proč vás zrovna napadl Ionescu?

Hru dramaturgicky vybral Rudolf Lapuník. Král umírá je velice málo známá hra a u nás se zatím moc nehrála.

Museli jste hru upravovat?

Upravil jsem ji tak, že jsem ze dvou a čtvrthodinového představení udělal hodinovou záležitost. V původní podobě by to pro současného diváka byla nuda.

Čekali jste takový aplaus a návštěvnost?

Nikdy nemůže odhadnout, jaká bude návštěvnost či aplaus. Jelikož jsme se do poslední chvíli snažili udělat hru co nejlépe a tak, aby se divákovi co nejvíce líbila, jsme tak trochu ve skrytu duše doufali, že to vyjde.

Jak hra vznikala?

Rodila se velice těžce. Původně jsem ji měl jen režírovat a upravit text a udělat výpravu. Z nějakých devíti deseti lidí zůstalo jen šest. Bylo těžké to skloubit natolik, abychom všichni měli čas. Dlouho jsme se nemohli dostat na jeviště, abychom hru vyzkoušeli.

Chystáte další reprízy?

Určitě chystáme. Pokud bude naše hra zapadat do tématu festivalu Další břehy, rádi bychom vystoupili tam. Pokud to zapadat nebude, rádi bychom měli reprízu v květnu.

Milan Freiberg