Naleštěné stroje a jejich pánové upozorní na vernisáž ve čtvrtek 16. dubna od 17.00 hodin na chodbě před galerií v prvním podlaží Obchodního centra Breda&Weinstein. Galerie se nachází vedle České pošty, k níž návštěvníky dovedou již od vchodu žluté pásky na podlaze.

David Macháč o lidech zvěčněných na svých snímcích hovoří jako o sousedech, k nimž má blízký vztah. „Znám je, jak pracují na svých zahradách, opravují domy, chodí na hony, rybaří u místního rybníka, scházejí se v hospodě. Tam jsme se také na focení domluvili. Když pak přijeli ke mně do ateliéru, nestačil jsem se divit.

Oblečeni v motorkářských kombinézách vypadali jako celebrity," usmívá se David Macháč.

Kromě snímků motorkářů představí i portréty dalších mikolajických občanů nafocených před jejich domy. „Ti, s nimiž jsem mluvil, říkají, že se na výstavu rádi přijdou podívat. Přál bych si, aby o svých fotografiích mluvili a měli z nich radost. To je jeden z důvodů, proč fotografuji," říká autor.

Na návštěvníky vernisáže i celé výstavy, která potrvá zhruba do poloviny května, čeká ještě překvapení v podobě mobilního ateliéru, v němž zájemcům na počkání a zcela zdarma udělají portrét na přání.

Výstavu pořádá Centrum multimediální tvorby (CMT) Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě a OC Breda & Weinstein. Kurátorem je Vladimír Meletzký, úvodní slovo pronese Jiří Siostrzonek.

Kdo je David Macháč

Prvotním hybatelem fotografické práce Davida Macháče (nar. 1982) byl jeho otec, který svého času provozoval vyhlášenou opavskou opravnu fotografických přístrojů. V polovině 90. let se proto ještě jako malý kluk začíná věnovat fotografii.

Samozřejmě si prochází „povinné" kolečko fotografování banálních krajinných výjevů a kytiček, z čehož se poměrně rychle vymaňuje, opouští amatérismus a nachází svůj pohled v dokumentární fotografii.

Vzniká tak první ucelenější soubor, který je svědectvím života handicapovaného chlapce. Při tomto ryze dokumentárním přístupu však pociťuje určitý deficit, a proto svůj následující soubor Zahrádkáři již koncepčně promýšlí a užívá inscenace. Díky tomuto vytvořil velmi nadčasové fotografie.

Macháč zde lavíruje na pomezí inscenované a dokumentární fotografie fúzí portrétu a (ne)určité formy živé fotografie. Předkládá nám pohledy, kterými nechce soudit, kritizovat, pouze nám zobrazuje skutečnosti se širokou škálou interpretací. Empatickým přístupem se mu daří osoby inscenovat do podob, které sám zamýšlí, ale z fotografií strojenost není citelná.

Podobně zpracoval také svůj volný soubor, kdy portrétoval své sousedy v obci Mikolajice na Opavsku. Přestože pracuje s digitální technikou, klade velký důraz na okamžik expozice a pracuje tak, aby výsledné fotografie nemusel počítačově upravovat.

V roce 2009 úspěšně dokončil studium na Institutu tvůrčí fotografie FPF SU v Opavě (MgA.).