VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pavel Mára a jeho Retrospektiva

/POZVÁNKA/ Pedagog Institutu tvůrčí fotografie Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě Pavel Mára chystá v těchto dnech v prostorách pražské Staroměstské radnice retrospektivní výstavu.

12.4.2015
SDÍLEJ:

Jedny ze snímků pedagoga Institutu tvůrčí fotografie Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě Pavla Máry.Foto: Pavel Mára

Vernisáž je naplánována na čtvrtek 16. dubna v 17.00 hodin, úvodní slovo pronese emeritní kurátor Moravské galerie v Brně Antonín Dufek. Snímky můžete zhlédnout až do 13. května.

Koncepce výstavy nesoucí příznačný název Retrospektiva je založena na kontrapunktu barevných a černobílých fotografií. V Křížové chodbě v přízemí je představen výběr z barevných cyklů Mechanická zátiší a Mechanické corpusy, které spojují obdobná stylistická východiska.

V Rytířském sále v prvním patře jsou pak prezentovány ukázky z jeho černobílých sérií Triptychy, Negativní hlavy a Černé corpusy: Rodina.

Kdo je Pavel Mára

Fotograf Pavel Mára (nar. Praha, 1951) absolvoval v sedmdesátých letech na FAMU obory fotografie a kamera, od té doby se věnuje především aktu, portrétu a zátiší.

Jeho dílo dosud zahrnuje dvacet pět černobílých i barevných cyklů: objevují se v něm jak abstraktní geometrické formy (Mechanická zátiší, 197684), tak i abstrahující figurální kompozice (Corpusy '88, Mechanické corpusy, 1997; Černé corpusy: Rodina, 2001; Negativní hlavy, 2010, 2011 aj.).

Určitým protipólem jsou realistické záznamy lidských figur a tváří (Triptychy z počátku devadesátých let či portrétů Rodina: Triptychy z let 1991 a 2011).

Mára ale experimentuje i s aplikacemi fotografie do různých materiálů (serigrafie, lepty do kovových a skleněných desek, transparentní filmy). V devadesátých letech využívá ve svých pracích fotografickou emulzi nanesenou na plátno (Figury '86 adjustované na blindrámy), později plátno sochařsky modeluje a hřeby přichycuje k pevné podložce (Roušky, 1989).

Současnou obdobou těchto postupů jsou například pigmentové tisky na plátně z roku 2009 (Memory) nebo jeho zatím poslední cyklus Tváře (2012-14).

Pavel Mára se zúčastnil více než sta společných expozic, včetně mnoha prestižních souborných výstav české fotografie doma i v zahraničí. Připravil na čtyři desítky samostatných prezentací: naposledy se představil koncem roku 2013 v Paříži dvěma paralelními výstavami: „barevnou" Le Corps objet v Českém centru a „černobílou" Corps accords v galerii Délire en formation (v rámci festivalu Photo Saint-Germain-des-Prés).

Autor: Redakce

12.4.2015
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Pátek bude na Horním náměstí ve znamení sportu

Slezská univerzita. Ilustrační foto.

Workshop o běhu času

Hana Gráfová: Roste zájem o maturitní přípravné kurzy

/ROZHOVOR/ Celé roky učí cizí jazyky. Umí perfektně německy i rusky. Mimo jiné pak realizuje projekty se zahraničními studenty. Řeč je o manažerce vzdělávání Jazykového a vzdělávacího centra Faktum v Opavě Haně Gráfové.

V Opavě točili film o metanolové aféře

Hlavní roli hraje Lukáš Vaculík. Kompars dělali zdravotně postižení a zdravotně znevýhodnění zaměstnanci opavské firmy Fros.

Představujeme prvňáky ZŠ Mařádkova

Deník přináší čtenářům nový seriál Naši prvňáci. Jeho prostřednictvím bude představovat tabla jednotlivých prvních tříd základních škol na Opavsku, a to až do pololetního vysvědčení. Rodiče a blízcí žáků najdou své prvňáčky každou středu v Opavském a Hlučínském Deníku a na našem webu.

AKTUALIZOVÁNO

Zborcená zeď u Hrabyně: nikdo neví, co se stalo

Řidiči musí jezdit kolem Hrabyně po hlavním tahu mezi Ostravou a Opavou zúženou vozovkou. V pondělí se tu zřítila podpěrná zeď a stále není jasné, proč se tak stalo. To teď vlastně netuší nikdo.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení