Řeč je o detektivní komedii francouzského autora Roberta Thomase s názvem Osm žen, která situačně připomíná díla Agáty Christie.

Diváky zavede do vánočně vyzdobeného domu na samotě s nefunkčním telefonem, hlídacími psy a mrtvolou v koupelně. Obývá ho sedm žen, k nimž v průběhu děje přibude osmá. Každá má jinou povahu, jiné přednosti i slabiny, a především jiná tajemství.

Jak vyplouvají na povrch, bere rodinná soudržnost za své. Prostor, vytvořený osvědčenou Martou Roszkopfovou, se plní klamem, podvodem, sebestředností, chamtivostí a nenaplněnými touhami, jak už to v mnohých rodinách bývá dobrým zvykem.

Účinkující vtiskly svým postavám přesně vykreslené charaktery a každá z nich měla možnost zločin spáchat. Matka Gábi je v podání Ivany Lebedové zanášející manželkou, která má nudného rodinného života právě dost a chystá se zpestřit si ho s milencem.

Nález manžela s nožem v zádech ji poněkud vykolejí a nervy začínají pracovat. Její sestru Augustu představuje Hana Vaňková jako beznadějnou hysterku s plným nasazením, třebaže většinou ztvárňuje blazeované ženy se smyslem pro ironii.

Nečekaně čipernou babičkou se slabostí pro portské je hostující Dana Fialková. Starší dcera Zuzanka v podání Terezy Bartošové neví, co si počít s nechtěným těhotenstvím a Luiza v podobě Šárky Vykydalové je dokonalou představitelkou protřelé francouzské služtičky, znalé světa.

Nenápadná hospodyně Chanelová v podání Kamily Srubkové naivní není a rohlíkem se opít nedá. V postavě Blanky se na opavská prkna po dlouhých letech externě vrací oblíbená Jana Paroulková. Její hrdince, o které žádná z obyvatelek domu nic bližšího neví, je možné věřit všechno a také nic.

Dá se říci, že femme fatale rodiny nečekaně představuje Sabina Muchová. Navenek bezstarostně šaškující puberťačka Katka možná v dobré víře nebo ze zlomyslnosti rozehrává s přítomnými partii, kterou považuje za zajímavou. Přitom jí nedochází fakt, že hra na pravdu dobrý konec nemívá.

Premiéroví diváci našli v inscenaci zábavu i napětí a přijali ji s povděkem. Hitem letošní sezony sice zůstane Král Lear, kterého vynikajícím způsobem ztvárňuje právě Kostas Zerdaloglu, ale Osm žen bude jejím příjemným zpestřením.

Slezské divadlo: detektivní komedie Osm žen. Autor Robert Thomas, překlad Milena a Josef Tomáškovi, scéna a kostýmy Marta Roszkopfová, režie Kostas Zerdaloglu. Premiéra 22. března.