Kvalitní libreto vtáhne diváky do děje plného napětí a Pucciniho hudba dokreslí vše, co libreto přináší. Příběh o slavné pěvkyni Tosce, jejím milenci malíři Cavaradossim a zákeřném policejním šéfovi Scarpiovi se odehrává v Římě v době napoleonských bojů proti Rakousku. Operu uvádí SD v italském originále.

Představitelka hlavní role Ewa Biegas je výbornou Toscou, disponuje širokým znělým sopránem. Dokáže být velmi impulsivní, vášnivá, na druhé straně pokorná. Svou nejznámější árii vyzpívala s obrovským citovým prožitkem a precizní technikou.

Jejím partnerem byl na nedělní premiéře Juraj Nociar. Pěvec má sice menší hlas, ale příjemnou tenorovou barvu. Coby Cavaradossi přesvědčivě ztělesnil romantického hrdinu. Velice charismaticky působil Gustáv Beláček v roli zlého a zvráceného velitele policie Scarpii. Beláček má nejen výbornou techniku zpěvu, ale i krásnou znělou barvu hlasu.

Z menších rolí především herecky zaujal podlézavý a opatrný kostelník Dalibora Hrdy a věrný nohsled svého pána v podání Rudolfa Medňanského.

Orchestr pod vedením Francesca Bothigliera zněl barevně a dynamicky. Podpořil ve výrazu zpěváky i jednotlivé situace na jevišti. Ve 3. jednání mírně neladila skupina violoncell. Sbor odvedl pod vedením Kremeny Pešakové standardní profesionální výkon.

Inscenační tým Andělová, Milfajt potvrdil svou profesionalitu a neustálé hledání nových prostředků. Režie Jany Andělové Pletichové vsadila na propracované vztahy postav a na práci s druhým plánem za sklem, který podpořil emoční vyznění celé inscenace.

Obří létající kadidelnice umocnila Te Deum, mučení Cavaradossiho gradovalo duševní zlomení Toscy a vraždící andělé za líbezného zpěvu dítěte (Jonáš Slovák) znásobili fascinujícím způsobem očekávaný konec opery.

Scénograf Jaroslav Milfajt vymezil prostor jednotlivých prostředí skleněnými okny. Obrovský stůl jako symbol moci a středobod všeho jednání, vězení se strohým andělem to vše slouží celkovému vyznění inscenace. Tomáš Kypta, výtvarník kostýmů, podpořil inscenační záměr vyčlenil milenecký pár barevným akcentem z tmavého policejního a církevního prostředí.

Jana Gélová