VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Osamělost prvočísel v kině Mír

Opava /POZVÁNKA/ - Pokud máte rádi filmy, jejichž děj se točí okolo životem negativně narušených lidí, snímek italsko-německé koprodukce Osamělost prvočísel je zcela nepochybně sázkou na jistotu. Od 18 hodin ho dnes uvede Opavský filmový klub v kině Mír.

30.1.2012
SDÍLEJ:

Luca Marinelli jako Mattia a Alba Rohrwacher v podání Alice ztvárnili v Osamělosti prvočísel hlavní role.Foto: Federica Palladini

Vychází z předlohy Paola Giordana

Osamělost prvočísel vychází ze stejnojmenného románu Paola Giordana, který se podílel i na scénáři filmu. Kniha se v Itálii stala prakticky přes noc bestsellerem. O její český překlad se postarala Alice Flemrová.

Různé recenze týkající se tohoto snímku upozorňují na to, že diváci se bez předchozí znalosti Giordanovy knihy budou ztrácet a v určitých chvílích zůstanou dějem doslova nepolíbení. Režisér Saverio Costanzo sice v Osamělosti prvočísel zobrazil několik časových rovin, které se střídají, to ale rozhodně není na škodu.

Vše přispívá k větší dynamice a Costanza je nutné ocenit především za fakt, jakým způsobem je schopen koncentrovat napětí.

Dvojice outsiderů

Když se člověk dozví, že ústřední děj se zabývá dvojicí outsiderů Alice a Mattii, asi se sám sebe zeptá: Proboha, kolikrát už tady bylo něco podobného?

Jde však o formu zpracování. Ta je neotřelá. Navíc dokáže strhnout. Oba hlavní hrdinové jsou poznamenáni nepříjemnými zážitky z dětství. Alice doplácí na despotismus svého otce, kvůli němuž si mimo jiné přivodí vážné zranění při lyžování. Mattia se oproti tomu přičinil o zmizení své mentálně postižené sestry Michaely.

Alice je na škole častým terčem šikany, ale jednou se jí zastane Viola, která nezkušenou asi patnáctiletou mladou dívku bere pod svá křídla. Třebaže Violino přátelství není opravdové, Alice díky ní začne chodit s Mattiou, čímž vzniká pár outsiderů a svým způsobem i vyděděnců společnosti.

Někdy chybí pointa

I když změny časových rovin a časté prolínání jednotlivých scén činí snímek zajímavý, někdy se stane, že režisérovi tak trochu unikne pointa a šanci na místě, kde by Osamělost prvočísel mohl udělat ještě originálnější, promrhá. Typickým příkladem jsou věčně pořezané Mattiovy ruce. Divák tuší, že si pravděpodobně sám ubližoval po ztrátě Michaely, ale úplná odpověď na otázku zkrátka chybí.

Něco podobného nastává i v momentě, kdy Alice s Mattiou coby dospělí přichází na svatbu Violy. Alice se setkává s Fabiem, který ji obdivuje. Hlubší reflexe ovšem žádná. Stejně tak se nedočkáme ani toho, jak to dopadne s nemocnou Alicinou matkou. Costanzo některé pasáže výborně rozvedl, ale potom je už nebyl schopen dotáhnout do konce. Patrně měl od některých záměrů upustit již na začátku. Někdy je míň totiž víc.

Přesvědčiví herci

Režiséra však není nutné jenom hanit, je třeba ho i vyzdvihnout. Kromě střídání časových rovin, kdy hlavní hrdiny poznáváme jako osmileté, patnáctileté nebo pětadvacetileté, musíme ocenit i výběr herců.

Nejprve Albu Rohrwacher, která ztvárnila dospělou Alici. Tato role v jejím podání vyznívá neskutečně přesvědčivě. Zvlášť v posledním úseku filmu, kdy se z ní stane anorektička. I Luca Marinelli jako pětadvacetiletý Mattia je neuvěřitelný skoro až psychopatický. Z Mattii, do konce života negativně ovlivněného zmizením sestry Michaely, jde prostě a jednoduše strach.

Kvalitní práce Costanza s napětím

Ve snímku stojí za zhlédnutí hned několik pasáží. Připomeňme dvě, které jsou skutečně jedinečné, a minimálně ta první poukazuje na to, že Costanzo umí pracovat s napětím. Jedná se o pasáž, kdy malý Mattia si nechce udělat ostudu na oslavě narozenin kamaráda a nechává Michaelu samotnou v parku. Režisér vše paralelně prostřihuje se scénami Alice těsně před nehodou na lyžích.

Dynamika záběrů je na tomto místě skutečně vynikající stejně jako na konci. Mattia po letech odloučení navštěvuje Alici. Diváci zde uslyší fantastickou skladbu od Kim Cannes Bette Davis Eyes a krásný emocionální zážitek je na světě.

Na závěr dodáme, že prvočísla jsou dělitelná sebou samým nebo jedničkou. Nesnesou se tedy s každým. To samé platí i o ústředních postavách italsko-německého snímku Alici a Mattiovi. Osamělost prvočísel, která byla natočena v roce 2010, nestojí za to zhlédnout jen pro trefný název. Přesvědčit se o tom můžete na vlastní kůži dnes večer v opavském kině Mír.

Petr Dušek

Odkaz: CSFD
30.1.2012
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Opavsko: medu je málo, někde zdraží

Roman Skuhravý

Opava chce potvrdit výhru z Ústí

Borůvky u Pradědu mizí pod křovinořezy

Do nejvyšších partií Jeseníků vyráží v těchto týdnech parta s křovinořezy. V chráněných lokalitách sekají borůvčí.

Opavské chytré zastávky už jsou ve zkušebním provozu

Celkem na čtyřech zastávkách městské hromadné dopravy v Opavě byly během uplynulých dní nainstalovány takzvané inteligentní zastávky.

Převrácený náklaďák zablokoval silnici ze Skřipova do Staré Vsi

Dvě jednotky hasičů zasahovaly v pátek 18. srpna 2017 u dopravní nehody nákladního automobilu u Skřipova na Opavsku. Vůz se převrátil na bok a zablokoval celou komunikaci.  

Letní měsíce zastavily pokles nezaměstnanosti v okrese

Pokles nezaměstnanosti se na Opavsku zastavil a počet uchazečů o práci velmi mírně stoupl.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení