VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hana Grigarcziková: Nejdůležitější pro nás je komunikace s divákem

/ROZHOVOR/ Divadlo Gafa se v Opavě stává zavedeným pojmem. Jeho členové divákům zprostředkovávají nevšední divadelní zážitky a pokouší se i oživit veřejný prostor. A to především proto, že pro své hry volí netradiční a neformální prostředí.

4.3.2017
SDÍLEJ:

Hana GrigarczikováFoto: Martin Svoboda

„Spousta lidí se drží ve své komfortní zóně. My se je snažíme vytrhnout z jakési bubliny, zapojit je do hry a vtáhnout do děje," popisovala Hana Grigarcziková, s níž naše redakce pořídila krátký rozhovor.

Jak dlouho už Divadlo Gafa vlastně funguje?

Fungujeme druhou sezonu. Na začátku stálo několik herců Slezského divadla s ambicí dělat divadlo po svém, a tak jsme vytvořili vlastní malou scénu a jsme velmi rádi, že opavské publikum má o alternativní projekty zájem.

Považujete premiérovou sezonu za úspěšnou?

Byl to takový testovací rok. Museli jsme nakouknout do řady oborů, třeba marketingu a produkce, a neměli jsme žádné zkušenosti. Nejdůležitější je pro nás komunikace s divákem a na té stavíme.

Někteří herci Divadla Gafa působí také ve Slezském divadle. Je pro ně náročné vše skloubit?

Určitě to náročné je, ale děláme to proto, že nás to baví. Zkoušení i představení probíhají vždy v našem volném čase.

Vaše produkce ovšem není jen o divadelních představeních, že?

Snažíme se oslovit co nejširší škálu obyvatel, děláme scénická čtení pro studenty, workshopy pro veřejnost a školičku pro nejmenší. Spolupracujeme i s řadou městských institucí, se kterými pořádáme různé akce, například Den dárců krve.

Snažíme se i dávat prostor mladým lidem, spolupracujeme s oborem Multimediální techniky Slezské univerzity.

Inscenace probíhaly převážně v Jazz Café Clubu Evžen, čtení pak v Kavárně Alternativa. Reagují diváci pozitivně na prostředí, které ke své činnosti využíváte?

Chceme lidem nabídnout něco jiného, než nabízí klasické divadlo, a tak si u nás mohou diváci k představení dát i něco dobrého. Zároveň mají možnost vidět, jak se staví scéna, či prohodit pár slov s hercem a celé to má osobní nádech.

Často se s diváky snažíme vstoupit do interakce, přimět je, aby na chvíli opustili pomyslnou bublinu, ve které jsme vlastně zavření všichni. Myslím, že to, jak je to celé osobní, naše diváky právě baví.

Divadlo Gafa je druh volby, která boří mantinely. Nemyslíte, že ji někteří volí i kvůli tomu, že návštěva klasického divadla přináší řadu formálních povinností? Že zkrátka odmítají klasické divadelní zásady nikoliv z přesvědčení, ale ze své pohodlnosti.

Často slýchávám jako důvod: „Nemůžu jít do divadla, protože nemám co na sebe." To je velká škoda. U nás není dress code nutný, takže přicházejí i lidé, kteří by třeba kvůli těm formálním důvodům do divadla nešli, a k nám si to jdou „zkusit".

My jsme pak rádi, když se nám dostává zpětné vazby, že návštěva našich představení někoho motivovala k návštěvě klasických divadel.

Dá se tedy říct, že už máte pevnou základnu lidí, kteří na vás pravidelně chodí?

Některé tváře vídáme v hledišti pravidelně – a je jich stále víc. Často se mi stává, že mě někdo zdraví na ulici, a já si pak zpětně uvědomím, že jsme se potkali na nějakém představení. A to jsou ty impulzy, které nás přesvědčují, že to, co děláme, má smysl.

Která hra se podle vás nejvíce povedla?

Každá inscenace je spojena s jinými zážitky a lidmi, nedokážu vybrat jednu, je to velmi individuální.

Lidé na vás chodili zejména do Jazz Café Clubu Evžen nebo Alternativy. Premiéra hry Edgar se však odehrála ve Vodárenské věži. Osvědčil se tento nový opavský kulturní prostor, případně mohou diváci očekávat další nové scény?

Dalo nám to jiné možnosti v uspořádání jeviště a dokonce i hlediště, které bylo ve dvou patrech. Budova má specifickou podmanivou atmosféru s industriálním nádechem. Co se týká nových scén, hodláme pokračovat v oživování veřejného prostoru, takže kdoví, co nás čeká!

Opavské Divadlo Gafa vzniklo v roce 2015. Původně mělo čtyři členy, jejich počet ale stoupl až na dvacet. Představení probíhají v Jazz Café Clubu Evžen nebo ve Vodárenské věži, scénická čtení pak v Kavárně Alternativa. Například divadlem v trolejbuse se snaží oživovat veřejný prostor.

Z divadelních her zmiňme Tu moji Lolitu, Muže mojí ženy, Deník Anny Frankové, Elektrickou pumu nebo Edgara. Dne 29. dubna se ve Vodárenské věži uskuteční premiéra Manon Lescaut.

Autor: Petr Dušek

4.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Výročí 750 let od svatořečení patronky Slezska a Ostravsko-opavské diecéze si připomněli věřící nejen v Opavě v chrámu zasvěceném svaté Hedvice.
14

OBRAZEM: Hedvika slavila výročí svatořečení

Keltský telegraf letos propojil 248 stanovišt, mezi nimi Opavu, krnovský Cvilín i Praděd.
8

Keltské čerty propojil laser

S jarem přicházejí další uzavírky

Uzavírku silnic prodlužuje do 31. března pokračující rekonstrukce přehradní hráze v Kružberku.

FILMOVÝ KLUB: Tohle je náš svět

/POZVÁNKA/ Po rumunské rozhádané rodince z minulého týdne představí Opavský filmový klub rodinu hodně netradiční ve snímku Tohle je náš svět.

Zátěž pro místní: Městy denně projíždí tisíce aut

Denně jimi projíždí tisícovky aut, místní občané si stěžují na nebývalou dopravní zátěž, avšak řešení v podobě obchvatu je v nedohlednu. Takové problémy svírají města a obce na silnici I/56 mezi Opavou a Ostravou. Naše redakce se ale zaměřila také na „obchvatovou" situaci v Opavě. Není to totiž tak dávno, co byla zahájena stavba východní části severního obchvatu města.

Mlýn U vodníka Slámy ve Lhotě zůstal součástí života obce

/HISTORIE/ Dřevěné kolo nevelkého mlýna s doškovou střechou roztáčel od poloviny 15. století náhon v místní části Lhota. Vodní mlýn byl přestavěn na parní a v areálu dnešního válcového mlýna je teď venkovský areál s muzeem Havlíčkovy mlýny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies