Bohužel pro něj, pro poškozenou společnost Čedar a nejspíš i zasahující policisty značka nelhala. Náklaďák se zeleninou se o konstrukci mostu zastavil a nákladový prostor byl kompletně zdemolován.

Ve firmě jednání řidiče nechápou

„Muž ročníku 1978 jel po Englišově ulici ve směru od ulice Husovy. Podcenil výšku mostu. Celý případ je zatím v šetření. Škoda ještě nebyla vyčíslena. Nehoda byla řešena na místě," uvedl k nehodě tiskový mluvčí opavské policie René Černohorský.

Následky havárie se zaměstnancům firmy Čedar, jež se mimo jiné zabývá dovozem a vývozem ovoce a zeleniny, podařilo během dvou hodin kompletně odklidit. Věci z poškozeného nákladového prostoru byly přeloženy do jiného vozu. Statika mostní konstrukce nebyla nijak narušena a řidič naštěstí zůstal nezraněn.

Ve firmě Čedar nebyli počínáním svého řidiče samozřejmě nikterak nadšeni. „Nevím, jestli šlo o nějaký zkrat, protože jde o zkušeného řidiče. Auto bylo přitom kompletně opraveno. Teď je kabina i nákladová část zničena," kroutil hlavou jednatel firmy Čedar Luděk Červenka.

Lidé v okolí chtějí řešení

Středeční havárie v Englišově ulici však má širší rozměr. Není totiž zdaleka jediná. Lidé bydlící poblíž tak bývají svědky velmi nepříjemných událostí.

Jednou z těch, kteří se snaží o nápravu, je paní Olszewská. O haváriích, které zde na vlastní oči viděla, by mohla dlouho vyprávět. Například o očesaných kolech na osobním autě nebo o couvajícím řidiči, který zde loni srazil ženu.

„Sténala. Pod zadními koly jí čouhala jen hlava. Pak přijela záchranka," uvádí žena, která nehodu vyfotila z okna domu v ulici Na Rybníčku. Vyprávět by mohla i o kamionech s návěsy, které přijíždějí z Palackého ulice a pak couvají do úzké Ondříčkovy apod.

Třebaže stejně jako další lidé z okolí nezpochybňuje vinu řidičů, dopisuje si již delší dobu s pracovníky odboru dopravy opavského magistrátu, konkrétně s jeho vedoucím Jaroslavem Vávrou a žádá ho o lepší zabezpečení a zvýraznění výšky mostu. Zatím bez výsledku.

"Žádný pracovník odboru dopravy to nenapraví, když řidiči neznají maximální výšku svých vozidel," vysvětluje vedoucí odboru. Podle jeho názoru je zde dopravní značení v pořádku. Někteří řidiči ho zkrátka nesledují, a to včetně těch, kteří jedou z ulice Husovy nebo od Vaškova náměstí.

„Všude je dopravní značení zákaz odbočování pod most s vozidly vyššími, než je dovoleno. Nechci se zbavovat odpovědnosti, ale reflexivní žlutočerný pás na spodním okraj viaduktu nebo blikající světlo musí řešit správa železnic. Ale přesto zkusím přes Policii České republiky podat podnět," slíbil Jaroslav Vávra paní Olszewské. Podle svých slov tak opravdu udělal, dosud však nemá oficiální odpověď.

Co na to správa železnic?

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) je skutečně vlastníkem mostu. Obrátili jsem se tedy na tuto organizaci s dotazem, jestli mají možnost nějak viadukt zabezpečit proti řidičům s očividnou absencí odhadu měr a vzdáleností.

„Řeknu to asi tak. Doprava má svá specifika, a pokud někdo nedodržuje dopravní značení, pak by nepomohlo, i kdyby tam stál každý den náš člověk a mával na ty řidiče praporkem. Jestli se někdo například rozhodne, že to prostě projede, i když má výšku čtyři metry a celá stavba tři a půl, pak to snad nelze ani komentovat," vyjadřuje svůj názor mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Nicméně vzápětí dodává, že v případech, kdy je oznámena skutečnost o nějakém problematickém mostě, zahájí SŽDC jednání s příslušným odborem dopravní policie a situaci nejčastěji řeší instalací různých dodatečných varovných prvků, jako například zařízení, které opakovanými zvuky dává řidiči najevo, že je blíže stropu, než se původně domníval.

V tomto konkrétním případě viaduktu v Englišově ulici si Jakub Ptačinský nebyl vědom, zda už se na jejich organizaci někdo s žádostí o pomoc obrátil. Podané informace tedy vyhodnotil jako podnět a zaměstnanci SŽDC by měli situaci brzy prošetřit.

Značky udávají menší výšku

Podle mínění úředníků opavské radnice jsou případy, kdy řidiči neodhadnou výšku zdejších mostů a nabourají, v Opavě výjimečné. Vinu prý přitom nesou prakticky vždy dotyční lidé za volantem.

„Není to tady v žádném případě běžné a může za to pokaždé nepozornost řidičů. Značky jsou čitelné a vše je řádně označené. Když ale nějaký člověk nezná ani výšku svého auta, pak je to těžké," konstatuje vedoucí oddělení správy dopravy a pozemních komunikací opavského magistrátu Rudolf Klein.

Navíc upozornil na další zajímavost. Málokdo asi tuší, že značky popisující výšku každého mostu udávají vždy oficiálně o patnáct centimetrů méně, než je tomu ve skutečnosti. Je to jakási rezerva, která je dána normou. Řidiči tak mají vlastně i jakýsi bonus. A přece některým nestačí.

U viaduktů, pod kterými vedou troleje (tedy jako například železniční most přes Olomouckou ulici v Opavě pozn. redakce), navíc činí tato norma ještě více a na značkách bývá údaj o výšce stavby „podsazený" o půl metru.