VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pod koly aut končí řidičům nejčastěji srnky

Střetů řidičů se zvěří přibývá, nejčastěji je to kvůli srnkám. Pomohou v budoucnu nově oplocené úseky v blízkosti silnic?

5.8.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Někomu se to za celý řidičský život nepřihodí ani jednou, někdo má naopak smůlu a střety s lesními zvířaty řešil už několikrát. Do druhé zmíněné kategorie spadá Petr Brhel z Mladecka. Srnka mu před auto skočila třikrát nebo čtyřikrát.

„Mám jednu zásadu. Když mi zvíře skočí do cesty, nesnažím se mu vyhnout vybočením do protisměru a podobně. Nehoda pak může mít fatální důsledky, sjedete do příkopu nebo se srazíte s jiným vozem. Pokud je to možné, pokouším se vyhnout a několikrát se mi to už podařilo, ale byly situace, kdy to zkrátka nešlo.

Raději nějaká škoda na autě než ohrožení zdraví,“ komentoval Petr Brhel, jemuž srnky na jeho automobilech způsobily markantní škody: „Třikrát nebo čtyřikrát jsem byl v situaci, kdy se střetu nešlo vyhnout. Jednou se to stalo nedaleko obce Vrchy. Srna mi tam skočila přímo do předních světel. Nedalo se s tím absolutně nic dělat.

Ke všem střetům se zvěří došlo nejdále padesát kilometrů od Mladecka, kde bydlím. Jezdím dlouhé trasy, jinde mě to naštěstí nepotkalo. Velké problémy bývají třeba na tahu mezi Opavou a Olomoucí. Kolem Harty, před Šternberkem a na dalších místech je řada lesů a divočáci nebo srnky často přecházejí silnici.“

Pokud řidič zvíře srazí, má povinnost to ohlásit. Většinou se tak děje přes policii. „Rozhodně si řidič nemůže zvěř nechat pro své účely,“ upozornil mluvčí opavské policie René Černohorský. A vzápětí pokračoval: „Je to zakázáno ať už z hlediska hygienického a zdravotního, tak i proto, že by se vlastně jednalo o krádež.

Řidiči by měli sledovat dopravní značení, které upozorňuje na zvýšený pohyb zvěře a přizpůsobit tomu svou jízdu.“

Případů, kdy řidiči srazí zvěř, přitom stále přibývá. Zatímco v roce 2014 zavinila zvěř 188 nehod, o rok později 230 a loni to bylo už 282 nehod z celkových 1317, které se na Opavsku řešily. Policie poté následně kontaktuje příslušný myslivecký spolek, aby mrtvý kus z komunikace odstranil.

„Jde to ale i přímo. Například u nás v Hlavnici je předseda myslivců natolik známou osobou, že lidé se automaticky obracejí rovnou na něho,“ komentoval místopředseda Mysliveckého sdružení Hradisko Hlavnice Lumír Juroš a vzápětí zkusil odhadnout, kolikrát do roka se střety se zvěří řeší:

„Náš spolek sdružuje čtyři nebo pět okolních obcí. Ročně to může být okolo třicítky případů, ale pozor, to jsou pouze případy, o nichž víme a byly nám hlášeny. Ne vždy totiž řidič zvíře ohlásí. Sražený kus se dále nezpracovává k lidské spotřebě, maso se musí zlikvidovat.“

Podle Lumíra Juroše se v Hlavnici a okolí nejčastěji řeší srnčí zvěř: „Řekl bych, že z takových devadesáti procent jsou to právě srny. Četnost srážek se samozřejmě liší podle doby, kdy tato zvěř více migruje.“ A netýká se to pouze Hlavnice a okolí, nejvíce nehod na celém Opavsku je právě kvůli srnám. Druhým nejčastěji sraženým zvířetem je prase divoké, v těsném závěsu následuje zajíc.

„JEDENÁCTKA“ BUDE KOMPLETNĚ OPLOCENA

Z důvodu častějších střetů se zvěří budou v celém Moravskoslezském kraji oploceny všechny úseky dálnic. A zároveň s nimi také silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou.

„Tento úsek silnice už má nyní oplocena kritická místa zeleným oborovým pletivem. Jejich propojení do souvislého celku bude prováděno postupně během několika následujících let,“ potvrdil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic České republiky Jan Studecký.

Podle webu www.srazenazver.cz, který spravuje Centrum dopravního výzkumu, jsou nejrizikovějšími místy okolí Velké Polomi a úplně nejvíce pak část od Mokrých Lazců po Nové Sedlice a za nimi.

Naopak na silnicích druhých a třetích tříd, které má pod sebou Správa silnic Moravskoslezského kraje (SSMSK), se oplocení kritických úseků neplánuje. „V záležitosti zabránění srážkám se zvěří nečiníme žádná opatření. Na silnicích jsou instalovány pachové ohradníky, o jejichž umístění ale přísluší rozhodovat pouze jednotlivým mysliveckým sdružením,“ vysvětlila tisková mluvčí SSMSK Hana Pavlíková.

Autor: Petr Dušek, Veronika Bernardová

5.8.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
2

V pondělí začíná rekonstrukce jedné z hlavních opavských dopravních tepen

Slezský FC Opava - Sokolov 0:0
AKTUALIZOVÁNO
1 37

II. LIGA: Opava – Sokolov 0:0

Proč nejezdí vlaky rychleji

Například na frekventované trase Praha - Ostrava trvala téměř celou druhou polovinu 20. století cesta až šest hodin. Dnes jsou to pouhé tři hodiny a cesta je mnohdy díky servisu jednotlivých dopravců a moderním vozům spíše relaxem.

MSFL: Hlučín – Otrokovice 1:1

Velké zklamání v Hlučíně, domácí mají jen bod.

Opavsko: medu je málo, někde zdraží

Medu je o osmdesát procent méně, tvrdí včelař z Velkých Heraltic.

Borůvky u Pradědu mizí pod křovinořezy

Do nejvyšších partií Jeseníků vyráží v těchto týdnech parta s křovinořezy. V chráněných lokalitách sekají borůvčí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení