VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jan Midrla by rád v budoucnu okusil jak chutná rallye

Opava – Fakt, že Opavsko plodí sportovní talenty, se ví již dlouho. Mezi nadané sportovce patří i sedmnáctiletý závodník Jan Midrla z Velkých Hoštic, který se může pyšnit několika světovými i českými tituly.

3.9.2011
SDÍLEJ:

Jan MidrlaFoto: archiv závodníka

Midrla začal jezdit na motokárách již od útlého věku. „Jezdím odmalička, prakticky už někdy ve čtyřech letech jsem začal pravidelně řídit motokáry, a tak si začátky ani pořádně nepamatuji. Stále mě však tento sport baví a motokáry mě naplňují, je to super sport,“ uvedl talentovaný Jan Midrla, kterého ke kartingu přivedl jeho otec.

Začátky v motorsportu ale nebývají z kategorie těch nejlehčích. „Táta měl půjčovnu, takže jsem jezdil v půjčovně. Nejhorší na tom je, že nejbližší motokárová trať je ve Vysokém Mýtě, takže když jsem poprvé jezdil na pořádné dráze, bylo mi asi pět let,“ popisoval své první krůčky úspěšný jezdec.

Sedmnáctiletý závodník se začal závodů aktivně zúčastňovat od šesti let v třídě pro nejmenší. „Ta je omezena věkovou hranicí od šesti do osmi let a funguje zhruba tak, že si závodník koupí káru a sbírá zkušenosti sám, či se přidá k nějakému zaběhnutému týmu,“ sdělil nadaný Midrla.

Karting má k laciným sportům daleko. „Všechno v motorsportu je hodně finančně náročné. Není to jako ve fotbale a podobných sportech. Dost peněz stojí samotná motokára, ale platit se musí doprava na závody, technika a další věci okolo. Jeden podvozek taky nevydrží celou sezonu, protože se opotřebuje a je třeba vyměnit důležité díly. Tyto věci ale řeší spíš můj táta, takže do toho moc nevidím,“ krčil rameny.

K závodění musí jezdci získat potřebné oprávnění. „Je potřeba udělat si licenci, ale není to nic složitého. Udělají se nějaké testy, ale pokud člověk nemá nějaké zdravotní potíže, je všechno v pohodě,“ tvrdil čerstvý mistr republiky.

Tréninky

„Nejvíce trénuji o víkendech, přímo na závodech. Nemusí to být ani MČR, je totiž potřeba jezdit kdekoliv, jestli jde o tréninky nebo rovnou závody, je téměř jedno. Pokud se ale jede důležitý závod, jedeme na danou trať třeba dva týdny předtím a zkoušíme podvozky, motory a nastavení,“ osvětlila svou situaci opora Joka Kart Teamu.

Závodníci se však musí kvůli přetížení poctivě připravovat i po fyzické stránce. „Přes týden hodně běhám, chodím dvakrát týdně do posilovny, a abych se hýbal ještě více, tak hraji stolní tenis a plavu. Takto posiluji s činkou (pohybuje rukou, jakoby držel volant), abych byl co nejpřesnější.

Menší přetížení je i u kár. Jednou jsem dojel a nemohl jsem hýbat krkem, jak mě ztuhl. Piloti musí cvičit, někdo si říká, že člověk jen sedí a otáčí volantem, ale to není pravda, jedná se o velice namáhavý sport,“ poznamenal student Střední školy automobilní v Krnově, kterému ve škole vycházejí vstříc.

Motokárové týmy

„Funguje to podobně jako ve formuli. Dva roky zpátky jsme byli v týmu tři. Nebylo určené, kdo je jednička, ale když to beru podle sebe, byl jsem dvojka, možná trojka. Postupně jsem se ale zlepšoval a teď jsem, dá se říci, týmová jednička,“ popsal letošní český suverén týmovou hierarchii.

Závodníci v Joka Kart Teamu mají trenéra a šéfa týmu v jedné osobě – zkušený Josef Kališ se nebojí ozvat. „Když něco projedu špatně, tak mě hned seřve a potom vysvětlí a ukáže, jak co jet,“ podotkl fanoušek Josefa Krále, který má nejblíž z českých závodníků do F1. „Pepovi fandím, aby se tam dostal. Známe se i osobně.“

Před závodem dostanou jezdci instrukce, ale pak vše záleží na nich. Žádné telekomunikační zařízení totiž u sebe nemají. „O svých časech mám přehled na volantu, kde je takový budík, a ten mi ukazuje čas, rychlost, otáčky, sektory a teploty, které musím sledovat. O časech soupeřů tak nevím vůbec nic a musím si prostě dávat pozor a koukat se, jak se přibližují. Myslím si, že nejtěžší věc je jezdit všechna kola v jedné desetině, prostě pořád stejně. Nezajet jen jedno rychlé kolo, ale všech dvacet kol jet vyrovnaně a být pokud možno nejrychlejší.

Navíc nejsme ve formulích, kde se nemůžou piloti ani dotknout, řekl bych, že pro oko diváka jsou motokáry lepší než formule. Dá se tam často předjíždět a třeba se i tlačíme, abychom dojeli závodníka před sebou,“ hovořil zapáleně Midrla.

Závod

„Za dvacet minut se to dá stihnout. Obvykle jezdíme dvacet kol, ale někdy i míň. V ČR to chodí asi takto: V sobotu je kvalifikace a v neděli jsou dva závody plus warmup. V Evropě je závodníků více, často přes sto a kvalifikace se jede v pátek, v sobotu a v neděli jsou rozjížďky. Podle nich se pak staví závodníci do semifinále a finále a kdo zvítězí ve finále, stane se mistrem,“ vysvětlila motokárová hvězdička.

„Úspěšný závod hodnotím podle konkurence. Na MČR jsem chtěl být první, což se mi povedlo a šlo o dobré závody, ale třeba v Evropě je úspěch být v první desítce.

Úspěchy

Výčet Midrlových úspěchů začíná v roce 2004, kdy se stal mistrem ČR a vítězem Světového finále v kategorii Easy Kart 60. O rok později byl vicemistrem ČR a rok 2006 pro něj znamenal vítězství ve dvou italských šampionátech – Centro Nord a Centro East – a díky tomu se zúčastnil programu Easy Kart Driver, podporovaného firmou Birel.

V roce 2009 se pak v italském Lonatu zúčastnil Světového finále v kategorii ROK a v konkurenci více než sta závodníků zvítězil a stal se světovým šampionem. V současné době nastupuje Jan Midrla v ČR v nejvyšší kategorii KZ2, která je jako jediná s řazením na šest rychlostních stupňů. „Kategorií je hodně, ROK, KF2… Dělí se to ještě podle věku na kadety, juniory, ale KZ2 je nejrychlejší z nich. Závodí zde jezdci od patnácti let a soutěž není věkem omezená. Když jezdíme v zahraničí, často soupeřím s třicetiletými chlapy,“ usmíval se velký obdivovatel nizozemského závodníka Base Lammerse.

Loni absolvoval v kategorii KZ2 i mistrovství Evropy, kde skončil celkově na velmi dobrém sedmém místě. Letos měl na stejném podniku velkou smůlu. V prvním měřeném kole v kvalifikaci měl nehodu s německým jezdecem Meindorferem a vyšel z ní s poškozenou pneumatikou. „Měl jsem defekt v kvalifikaci, takže jsem do rozjížděk startoval z posledního 35. místa. Dojel jsem pětkrát okolo desátého místa a do finále, kam postupovalo 34 jezdců, mi chyběly jen tři body. Je to velká škoda, jinak jsem totiž jezdil časy do první pětky,“ smutnil Midrla.

Smutnět však příliš nemusí. S předstihem se totiž stal mistrem republiky v kategorii KZ2. „MČR je série sedmi závodů, které se jezdí v ČR na čtyřech tratích, takže se některé jedou dvakrát,“ upřesnil jezdec s velkým potenciálem. „Vítězství mám už jisté, za což jsem rád, a je to super úspěch. Jsem opravdu rád, že jsem mohl zúročit práci celého JOKA Kart Teamu. Podvozky BIREL fungovaly perfektně a motory TM od pana Klobáse jsou absolutní špičkou.

V důležitých okamžicích jsme se mohli spolehnout na zkušenosti a strategická rozhodnutí pana Kališe, kterému jsem mohl dát k jeho nedělním narozeninám pěkný dárek v podobě titulu mistra ČR. Celé prázdniny jsme věnovali přípravě na závěr sezony a po vítězstvích na ADAC ve Wackersdorfu, KC v Brucku, MP v Sosnové a MČR v Sosnové se těším na Světový pohár CIKFIA do Genku, který se jede co nevidět,“ dodal vzápětí mladý závodník.

Formule

Opavský rodák absolvoval i jízdu ve formuli. Zúčastnil se Národní formule 1400 a ve Francii si zkusil i Formuli Academy. „V té Francii šlo de facto o testování, a kdo postoupil dále, mohl si zaplatit další test, a pokud zaujal i v něm, postoupil do dalšího testu, a měl tak možnost jezdit celý rok v akademii, ale rozhodně nedostal nic zdarma.

Musel zaplatit 100 000 €, ve Francii chodil celý rok do školy, jezdil po závodech a byl součástí týmu akademie. Jezdili jsme tam ve formulích Renault 1600 a pro mě to byla paráda. Zrychlení a další věci, bylo to něco jiného než motokáry,“ podělil se o své zážitky nadaný závodník a dodal: „Do formule bych určitě chtěl, ale je to složité. Jsou potřeba velcí sponzoři a spousta financí. V dnešní době není jednoduché partnery sehnat, a navíc pro tento sport.“

Ani motokáry ale nejsou žádné dětské hračky.

„Slyšel jsem, že na letišti testovali stejný typ motokáry, se kterou jezdím, a když se zpřevoduje, jede nějakých 190 km/h. Na trati se nejvyšší rychlosti pohybují kolem 160 km/h. Zrychlení z 0 – 100 km/h má 3 až 3,5 sekundy, k čemuž přispívá i hmotnost káry, která je velmi lehká a včetně závodníka váží 175 kilogramů.

Budoucnost

„Určitě se chci dostat někam výš. Líbilo se mi třeba rallye, chtěl bych to alespoň zkusit, ještě jsem v tom neseděl. V ČR už jsem absolvoval Národní formuli, jel jsem závod, ale rallye je něco úplně jiného. Formule jsou bezkontaktní sport a není tam to agresivní ježdění, které zdobí právě rallye.“

Jan Šimek

3.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Na hřišti dokáže zaujmout fotbalový záložník Petr Zapalač nejen dobrými výkony, ale také vizáží. Jeho tělo zdobí řada tetování, celkově jich má dvaadvacet.
4

Petr Zapalač? Kérky se staly součástí jeho života

Vyřizování dokladů na magistrátu. Ilustrační fotografie.

Lidé stále vyřizují pasy, na úřadech v Kravařích nebo Hlučíně se tvoří fronty

Skanzen v Malých Hošticích láká návštěvníky během prázdnin

Malohoštický skanzen bude i v letošním roce otevřen pro veřejnost každou neděli od 14 do 18 hodin během celých prázdnin.

Býk napadl člověka

Záchranáři ve středu večer museli vyjíždět do Hradce nad Moravicí-Benkovic. Okolo půl šesté zde totiž třiašedesátiletého muže napadl býk.

FOTBAL příprava: Skalica - Opava 1:2

Na kvalitním trávníku v Hovoranech čekal opavské fotbalisty další soupeř přípravy - účastník druhé nejvyšší slovenské soutěže MFK Skalica. Slezané díky gólům Simerského a Mareše vyhráli 2:1.

Hradecký slunovrat opět vsadil na pestré hudební lahůdky

/POZVÁNKA/ Hradecký slunovrat se i letos promění v pestré hudební lahůkářství. Již čtvrtý ročník malebného festivalu se uskuteční od 30. června do 1. července v areálu zámku Hradec nad Moravicí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies