Je tomu sotva několik dnů, kdy se v areálu čokoládoven ve Vávrovicích slavnostně poklepávalo na základní kámen nové továrny na výrobu oplatků. Za účasti dvou ministryň, zástupců města a další „elity" se zde slavnostně hovořilo o obrovském přínosu pro Opavu a potažmo i celý kraj.

Několikrát byly vyzdviženy skutečnosti jako vznik dvou set nových pracovních míst či to, že se suroviny budou v hojné míře odebírat z místních zdrojů. Už nikdo se přitom nezmínil, že naopak ještě před rozšiřováním provozu čokoládoven došlo k ukončení spolupráce mezi Mondelezem a Modelem obaly Opava.

Dopad toho by přitom mohla pocítit nejen zmíněná společnost, která je jedním z největších zaměstnavatelů v celém regionu. Tiskový mluvčí Modelu Michael Rataj je momentálně na dovolené a k tématu se vyjádří až po svém návratu. Již dříve se ale nechal slyšet, že k razantní vlně propouštění snad ve firmě nedojde.

„Zatím se nám daří nahradit ztrátu této zakázky jinde," komentoval situaci Michael Rataj.

Nicméně zcela bez následků, a to i na pracovní místa, se ztráta tak velkého zákazníka pochopitelně neobejde. Za rozhodnutím společnosti Mondelez je samozřejmě nutno hledat především ekonomickou stránku. „Od změny dodavatele si slibujeme mimo jiné také úsporu nákladů," potvrdila mluvčí společnosti Jaroslava Hájková.

Je vcelku reálně možné, že nečekaný postup šéfů firmy Mondelez souvisí s moderním trendem tzv. centralizací. V praxi se jedná o to, že nadnárodní korporace, které mají kupříkladu továrny po celé Evropě, vytipují jednoho dodavatele pro všechny své závody. Mimo jiné tím šetří i peníze na množstevních slevách za velké odběry a podobně.

V případě Mondelezu se má podle nepotvrzených informací jednat o dodavatele obalů, kteří mají od Opavska závody nejblíže v Polsku a na Slovensku. A tím se otevírá další otázka. Tou je ekologie.

Není žádné tajemství, že celý Moravskoslezský kraj trpí mizernou kvalitou ovzduší. A nemalou mírou k tomu přispívají zplodiny z nákladních aut. Dosud jezdily kamiony plně naložené obaly do čokoládoven de facto jen několik kilometrů přes město Opavu. Nyní je čeká cestování mnohem delší.

Kvantum takto expedovaných aut má být podle všeho poměrně značné a jedna z nepotvrzených verzí hovoří o tom, že by kamiony mohly jezdit do Opavy přes Ostravu. Obyvatelé obcí podél cesty by z toho nejspíš velkou radost neměli.

Nemluvě o nárůstu již zmíněných emisí výfukových plynů. Podle zástupců firmy Mondelez však situace zas tak pověstně horká nebude.

„S přechodem k novému dodavateli proporcionálně klesne i objem dopravy dosavadního dodavatele, do kterého je třeba započítat také dopravu výchozího materiálu, ze kterého vyrábí. Vzhledem k tomu, že nedojde ke změně objemu odebíraných obalů, nepředpokládáme, že by rostl objem dopravy.

Spíše naopak, protože objem výchozího materiálu je vždy vyšší než u konečného produktu," konstatovala mluvčí Mondelez Jaroslava Hájková. Zjednodušeně řečeno, tím, že se v Opavě obaly pro čokoládovny vyrábět nebudou, nebude třeba pro ně shánět suroviny, tím pádem odpadne nutnost jejich převážení po regionu.

Ač smlouva mezi firmami oficiálně vypršela už v minulých měsících, v reálu dodávky mezi oběma nadále fungují. Model expeduje čokoládovnám zbytky zboží uloženého ve skladech. To už ale nebude mít dlouhého trvání.

Až pak se nejspíše naplno projeví, jaký vliv bude mít celá záležitost na život a dění v Opavě a celém regionu.