VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V opavském družstvu právě vrcholí přípravy na Vánoce

Opava - I když je teprve konec srpna, pro pracovníky výrobního družstva Slezská tvorba v Opavě vrcholí přípravy na Vánoce. Výrobce tradičních skleněných ozdob dokončuje zakázky pro zahraniční klientelu.

30.8.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Už nyní je jasné, jaké barvy budou letos na stromečku ty správné. Nejmodernější trend je podle ředitele podniku Jaroslava Veverky šedá a fialová. Stále je ale populární i klasická červená a na vrchol obliby se opět vrací zlatá.

Novým trendem je podle něj také zdobení vánočních stromečků do různých odstínů jedné barvy. „Už to prostě není jen jednolitě červený stromek. Když chtějí lidé zdobit do červené, neměla by jim chybět například bordó a další odstíny,“ vysvětlil ředitel.

Módním hitem je tak podle něj stromeček barevně sladěný. Stejně jako kravata se sakem správného gentlemana.

Družstvo za rok vyrobí víc než milion ozdob. Velká část z nich projde rukama Gabriely Stříbné, která je zdobí. „Na Vánoce se vždy těším. Bez ohledu na to, že baňky vyrábíme. Toto je práce, Vánoce jsou ale hlavně o rodině, nakupování dárečků a u nás hlavně o vnoučatech,“ uvedla.

Přiznala, že každý rok při zdobení domácího stromku podléhá novým barevným trendům, které v práci pochytí. „Stromeček mám každý rok jiný. Odvíjí se to od toho, jaká barva je aktuální. Loni jsem měla bílou a letos se chystám na zlatou,“ doplnila.

Většina produkce družstva Slezská tvorba putuje do ciziny. Především do zemí západní Evropy a do USA. „Hodně odběratelů máme v Německu, Holandsku a ve Francii,“ řekl Veverka s tím, že v Česku je ale přístup ke zdobení vánočních stromků úplně jiný.

Lidé jsou mnohem konzervativnější při volbě barev. „V USA jsou hodně oblíbené například šedé ozdoby. U nás se neprodávají skoro vůbec,“ vysvětlil. Navíc se v tuzemsku na ozdobách šetří. „Například Američané mají stromky obsypané, téměř není vidět jehličí. U nás lidé použijí pár ozdob a pak se vše snaží dohnat řetězy,“ míní předseda.

Na průměrně vysokém stromečku podle něj má být 200 až 300 ozdob. Pokud by měl někdo zájem v tomto rozsahu pořídit od základu novou výzdobu, musí se připravit na investici kolem šesti tisíc korun.

Vánoční křehké ozdoby znají všichni. Málokdo ale zná technologii jejich výroby. Od začátku do konce je to rukodělná záležitost. Nejprve se vyrábějí polotovary z čirého skla, které se po zahřátí vyfouknou do požadované velikosti. Vnitřek ozdoby se vylije roztokem se stříbrem. Z vnější strany se pak ponoří do barvy.

„Používáme pravé stříbro. Ročně ho spotřebujeme několik kilogramů. Stříbrem, které barvě dodá lesk, se upravují neprůsvitné ozdoby,“ doplnil Veverka.

Autor: ČTK

30.8.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vlak RegioJet. Ilustrační foto.
1

Lidé se dočkají nového spoje do Prahy

SK Sigma Olomouc – Slezský FC Opava 2:2 a 3:2
40

FOTBAL příprava: Olomouc - Opava: 2:2 a 3:2

Prohlédněte si interiér kostela sv. Hedviky. O prázdninách budete mít možnost

/POZVÁNKA/ Otevřené chrámy zní název projektu, který v rámci církevní turistiky spustilo Biskupství ostravsko opavské (BOO). A o možnost podívat se do útrob některých sakrálních památek nebudou ochuzeni ani obyvatelé našeho okresu.

Do Slezského divadla se vrací Cikánský baron

/POZVÁNKA/ „Cikánský baron jsem já," sdělí premiérovému publiku v neděli 25. června od 19 hodin Šándor Barinkay.

Vize za Slezanku dostává první obrysy

Z prvních výsledků analýz prostoru za Slezankou vyplývá, že by tu lidé nejraději viděli polyfunkční sál nebo okrasnou zahradu.

Krajské kluby znají své soupeře v poháru

V rámci losovacího aktivu, který se uskutečnil ve čtvrtek v Olomouci, byl rozlosován rovněž i nový ročník pohárové soutěže MOL Cup.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies