Když host řekne 'platím', a nemá čím...

Region - Chcete zaplatit, kartu hledáte marně a peníze u sebe nemáte? I taková situace se dá vyřešit, říkají v hotelech, restauracích či pumpaři. A vzápětí dodávají: Zároveň ale musíme být ve střehu. Podvodníků, kteří zkoušejí různé finty, neubývá.

11.7.2012

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Nedávná zkušenost automobilisty z Brušperku je klasickým případem, který se může přihodit snad každému.

„Syn se vracel z Prahy na vlakové nádraží těsně před půlnocí. V nádrži jsem měl benzin tak na deset patnáct kilometrů. K bankomatu na nádraží jsem přišel proto, že jsem přijel o pár minut dříve a chtěl jsem si ověřit, kolik mám na účtu peněz. To byla chyba. Bankomat jen tak zavrněl a už mi kartu nevrátil. Byl jsem bez peněz, bez karty a potřeboval jsem nutně natankovat. Když jsem dojel k nejbližší pumpě, byla ve mně malá dušička.

Obsluhující pumpařka byla naštěstí vstřícná, nechal jsem ji opsat údaje z občanky, nabral jsem benzin za čtyři stovky a další den jsem přijel útratu vyrovnat," popisuje automobilista.

Když host řekne platím, a nemá čím

V restauraci hotelu Zámek Zábřeh v Ostravě jsou platby kartou běžné. „Občas se s případy, kdy host peníze nemá a tvrdí, že zapomněl i kartu, kterou chtěl útratu zaplatit, setkáváme. Nabízí se několik možností, jak situaci vyřešit. Jednou z nich je třeba domluva. Host nám předloží doklad totožnosti a když jeho útrata není přehnaně vysoká, tak se můžeme domluvit, že přijde zaplatit později.

Někdy se dá situace vyřešit tím, že host dá nějaký cennější předmět do zástavy. Když pak zaplatí, samozřejmě jej dostane zpátky," vysvětlil pracovník recepce hotelu Zámek Zábřeh. Podle něj se ale obsluha restaurace občas setkává i s případy, které je nutí jednat velmi obezřetně.

„Když třeba sedí u stolu pět lidí, kteří se naobědvali a při placení zjistí, že ten, kdo měl útratu zaplatit, kartu nechal doma a on ani nikdo další ze spolustolovníků nemá žádný doklad totožnosti, tak to minimálně podezření vzbudit musí. Nebývá to časté, ale už jsme museli volat na pomoc policii. Jednalo se o případy, kdy bylo zjevné, že vypočítavý host kartu nezapomněl, ale přišel se k nám najíst a napít, aniž by chtěl zaplatit. Z takových případů radost nemáme," doplnil pracovník recepce.

Platby kartou za ubytování

„Už když host přijíždí, požádáme jej na recepci o kreditní kartu, což je určitá forma záruky. Provádíme takzvanou preautorizaci karty. Díky tomu včas zjistíme, zda je schopná platby, nebo není. V té chvíli si ještě nestahujeme částku, kterou předpokládáme, že klient u nás může utratit, ale blokujeme si ji. Host samozřejmě dostává kartu hned zpátky a závěrečné vyúčtování se uskuteční až při jeho odjezdu z hotelu. Teprve když souhlasí s částkou a účty podepíše, si částku stahujeme," vysvětlila generální ředitelka ostravského hotelu Park Inn Gabriela Dítětová.

Podle ní samozřejmě špičkové hotely uplatňují takový postup, který zabezpečí, aby údaje o kartě poskytnuté klientem nemohly být zneužity.

Zkušenosti pumpařů

„Občas se přihodí, že nešťastný automobilista marně prohledává kapsy a platební kartu najít nemůže. Protože lidé kartou platí stále častěji a peníze pak u sebe moc nevozí, nemají jak zaplatit. Určitě hned ale nevoláme na každého policii.

Jednou z možností je opsat si osobní údaje zákazníka a domluvit se s ním tak, aby co nejdříve přijel dlužnou částku zaplatit. Pokud už je suma za natankovaný benzin či naftu vyšší, požádáme jej, aby nám nechal nějakou cennost do zástavy. Mohou to být třeba hodinky nebo mobil," vysvětlil pracovník jedné z ostravských pump.

Podle něj se ti, kdo chtějí natankovat bez zaplacení, většinou ani nesnaží vymýšlet nějaké složité výmluvy a bez okolků po natankování rychle nasednou do auta a ujedou.

POSTŘEH BŘETISLAVA LAPISZE: Ta moje ledvinka…

Výlet do pohody, jak jsem nazval náš výlet do Vrátné doliny v Malé Fatře na Slovensku počátkem podzimu 2008, je pro mě dodnes noční můrou. Při přípravách jsem ukládal do ledvinky (taková ta malá taštička, co se připíná kolem pasu a člověk může do ní schovat cennosti nebo i pár čokoládových tyčinek) pasy, pojištění i peněženku a klíče.

Nevím, jestli za to mohla nepozornost, pracovní vytížení, či se projevil úplněk, který tenkrát prokazatelně byl. Výlet do pohody se změnil v debakl. Při jedné z túr jsem z ledvinky vytratil klíče od našeho ostravského bytu, které jsem dost nesmyslně bral na hřebenovku. Při večerní návštěvě pizzerie jsem pak zjistil, že postrádám i bankovní kartu. Jako správný plašan jsem po pár minutách hledání kartu z fleku zablokoval. To aby ji případný zloděj či náhodný nálezce nezneužil. Ráno bylo tentokrát zase moudřejší večera a po probdělé noci jsem našel modrou bankovní kartu zasunutou v peněžence pod fotografií svých potomků.

Zablokování karty mě přišlo na dvě nebo tři stovky, telefonát do kartového centra banky byl také poměrně delší a navíc jsem místo vytváření pohody stresoval členy rodiny, které jsem střídavě obviňoval, kdo z nich za ztrátu karty může.

Vše sice dopadlo (až na ty klíče) ještě celkem dobře, ale od tohoto našeho výletu do pohody už peníze a pasy svěřuji manželce. Dobrovolně. Ledvinky jsem se ale nevzdal a nosím v ní třeba kapesní nožík, propisku, někdy i pár kamínků či šišku, které na výletech nasbírám. Maximálně nějaké drobné. Už ale žádné cennosti.

Autor: Břetislav Lapisz

11.7.2012

Hlavní organizátor Breda City Trail v Opavě Jan Krejčíř.

Organizátor běhu Breda city trail Jan Krejčíř: V sobotu může běžet celá rodina

Hokejisté opavského Slezanu dvakrát uspěli v přípravě. Naposledy porazili polský Janów.

Slezan v přípravě, Chalupa bekem

Na Táborsko s Pavlem Zavadilem v sestavě

Favorit doma zaváhal. Opavští fotbalisté uhráli se Sokolovem pouze bezbrankovou remízu a přišli o první místo v tabulce Fortuna národní ligy. Už dnes je čeká další zápas, a to proti Táborsku.

Proti africkému moru bojují i vojenští veterináři z Hlučína

Na likvidování následků nákazy afickým morem prasat se podílejí ode dneška i vojenští veterináři z Hlučína.

Zloděj se prostříhal plotem a ukradl naftu z kombajnu

Vítkovští policisté se v těchto dnech zabývají případem odcizené nafty. Postaral se o to zatím neznámý pachatel, který v části Klokočov vstoupil do areálu místního zemědělského družstva, kam se dostal po rozpletení pletiva.

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy.