Vyplácení navýšených mezd řidičům autobusů původně přislíbila vláda, jenže nakonec zbyl „černý Petr“ na kraje. Ty k tomu využily své úspory, mnohdy připravené na opravy silnic.

Čekaly totiž, že stát ke každoročnímu příspěvku ministerstva dopravy připojí více peněz ze své rezervy. Jenže nestalo se.

Z očekávaných čtyř miliard korun se staly tři miliardy, což pro Moravskoslezský kraj znamená částku něco přes 161 milionů. Mezi kraji totiž panuje dohoda, že do našeho regionu každoročně putuje s ohledem na délku a členitost silnic přibližně 5,6 procenta celkové částky.

„Čekali jsme více. Je to pro nás ztráta 80 milionů korun, které jsme museli vyplatit řidičům v rámci zvyšování jejich mezd, k čemuž se původně zavázal stát. Z toho bohužel vyplývá, že některé cesty, které jsme chtěli opravit, zkrátka neopravíme,“ konstatuje náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka.

OPRAVÍ PŘES 30 SILNIC

Podle Asociace krajů ČR se samosprávy stávají rukojmím státu a obětí předvolebních politických her a jsou zklamány neplněním slibů premiéra Bohuslava Sobotky o spoluúčasti státu na financování vyšších mezd řidičů.

„Bohužel jsou věci, se kterými se musíme smířit. Problém ale je, že ty peníze na platy řidičů budeme muset vyplácet i v dalších letech, takže pokud se něco nezmění, jsou dvě možnosti: omezit autobusovou dopravu, nebo přestat opravovat silnice,“ obává se Unucka.

Věří však, že se Asociaci krajů podaří vyjednat se státem lepší podmínky. Pro letošek to ale znamená, že se opraví jen některé silnice II. a III. třídy. Kolik jich bude?

„Ze Státního fondu dopravní infrastruktury máme v plánu celkem 21 souvislých oprav, z nichž jde v 18 případech o silnice III. třídy a ve třech případech o silnice II. třídy,“ uvedla mluvčí Správy silnice Moravskoslezského kraje Simona Součková s tím, že dalších deset silnic kraj opraví z vlastních zdrojů. „Lepení“ cest by už v tomto případě nebylo efektivní ani ekonomické. Jejich stavu neprospěla ani letošní tuhá zima.

K TÉMATU

Kolik kraj získal na opravy silnic II. a III. třídy?2015 - 247,2 milionu korun
2016 - 168,4 milionu
2017 - 161,2 milionu*
* Z celkové částky tří miliard korun tvoří 2,5 miliardy příspěvek ministerstva dopravy a 0,5 miliardy státní rezerva. Kraje ale požadovaly částku čtyři miliardy korun, z toho výdej ze státních úspor ve výši 1,5 miliardy korun.

Nejdůležitější opravy silnic II. a III. třídy ze SFDI v roce 2017:Koblovská ulice; Ostrava (silnice III/01135)
Průtah obcí Dolní Lhota; Ostravsko (III/46612)
Silnice z Těškovic do Výškovic; Novojičínsko/Opavsko (II/465)
Michálkovická ulice; Rychvald (III/4724)
Silnice ze Svatoňovic do Starých Těchanovic; Opavsko (II/443)
Silnice z Meziny do Razové; Bruntálsko (II/452)
Zdroj: SSMSK

Které silnice I. třídy letos opraví stát?Silnice z Oborné do Nových Heřminov; Bruntálsko (I/45; 3,1 km)
Silnice v obecní části Linhartovy; Město Albrechtice (I/57; 2,5 km)
Silnice z Dubu do Nového Jičína (I/45; 3,3 km)
Mosty 17. listopadu x Rudná; Ostrava (ev.č. 11-137 b, c; 11.140.1)
Silnice v Českém Těšíně (I/48; 3,3 km)
Silnice z Šenova do Havířova (I/11; 4,2 km)
Úsek silnic Praskova – Hlučínská; Opava (I/46 a I/56; 2,3 km)
Zdroj: ŘSD