Zkušenosti s falešnými vodaři mají převážně obyvatelé z Opavy-Kylešovic. Ti byli nejprve kontaktováni telefonicky.

Z čísla se slovenským předčíslím je oslovila osoba, která se představila jako zaměstnanec Severomoravských vodovodů a kanalizací Ostrava (SmVaK). V následném hovoru jim oznámila, že je během několika desítek minut navštíví, aby jim ukázala, jak je možné dosáhnout úspor ve spotřebě vody.

Toto je pouze jedna z forem podvodného jednání, které falešní vodaři při kontaktování zákazníků Severomoravských vodovodů a kanalizací využívají.

Další z nich přibližuje tiskový mluvčí SmVaK Marek Síbrt: „Například letos v srpnu nabízel podvodník lidem na Frýdecko-Místecku laboratorní rozbory vody, aby vyřešil jejich problém s údajným výskytem bakterií v pitné vodě. Přitom kvalita pitné vody je pod přísnou a permanentní kontrolou ze strany vodohospodářské společnosti."

Neméně rozšířenou technikou mezi podvodníky je také nabízení přístrojů, které vedou ke snížení spotřeby vody. Instalace tohoto zařízení pak samozřejmě není bezplatná. Podle Síbrta se potom podvodníci zaměřují na specifickou skupinu obyvatel. Těmi jsou převážně senioři a lidé, kteří žijí sami.

Přestože společnost Severomoravské vodovody a kanalizace na falešné vodaře často upozorňuje jak své zákazníky, tak zástupce obcí a měst, případů těchto podvodníků stále neubývá. Aby lidé předešli problémům, které jsou s návštěvou falešných vodařů spojeny, měli by si vždy vyžádat originální identifikační kartu pracovníka.

Ten také o své návštěvě v dané lokalitě odběratele předem informuje.

Označení od vodárenské firmy přitom nesou také služební automobily pracovníků. Všechny doplňkové služby, které společnost Severomoravské vodovody a kanalizace poskytuje, jsou pak na vyžádání vlastníka nemovitosti. Žádná přidružená firma se na těchto službách nepodílí.

David Beinhauer