VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bariéry prý nikomu nevadí, proto zatím nezmizí

OPAVA -Také vás trápí problém týkající se nedostatku bezbariérových vstupů v centru Opavy? Problémy se schody se netýkají jen seniorů a lidí se zdravotním postižením, kteří jsou odkázáni na vozík, ale i opavských občanů, kteří jsou například po operaci pohybového aparátu.

14.6.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/ rchiv

Mají tito lidé šanci dostat se do prostor nově rekonstruovaného dopravního podniku či vyzvednout si medikamenty v lékárně? Na problém s bariérami v centru Opavy jsme už upozornili ve včerejším vydání. Je nějaká šance tento problém vyřešit? Podle oslovených úředníků z magistrátu, kteří se na bariérové vstupy mohou dívat z radničních oken, zřejmě ne, a tak jsou hendikepovaní i nadále odkázáni na solidaritu spoluobčanů. Zatím se prý totiž nikdo, komu by to vadilo, oficiálně neozval.

Rampy: vozíčkáři versus nevidomí?

Městský dopravní podnik, místo, kam chodí většina obyvatel i několikrát za měsíc. Rekonstrukce prostor, kde se prodávají jízdenky, byla realizována teprve nedávno. Proč se nepomýšlelo na bezbariérový přístup? Jak uvedla Ludmila Kavanová z Opavy, odkázaná na invalidní vozík: „Za sebe osobně mohu říct, že pokud potřebuji vědět nějaké informace týkající se spojů, tak si zavolám na dispečink.“

Ale co lidé, kteří jsou jen dočasně hendikepovaní? „Rekonstrukce předprodeje proběhla na základě ohlášení stavebních prací místnímu stavebnímu úřadu, k projektu se vyjadřovaly příslušné orgány státní správy, nikdo z těchto orgánů však nevznesl požadavek na například nájezdovou plošinu DTTO,“ konstatuje ředitel dopravního podniku Hynek Woitek Podle slov tiskového mluvčího magistrátu města Opavy Jana Šindlera o umístění bezbariérového vstupu před dopravním podnikem a lékárnou zatím radnici nikdo nepožádal, ani dopravní podnik, ani lékárna, rovněž nikdo z občanů. „V případě dopravního podniku je trochu škoda, že do svého projektu rekonstrukce předprodeje jízdenek bezbariérové přístupy nezahrnul,“ uvedl Šindler a podotkl: „Pokud by lidé měli zájem o vybudování bezbariérových vstupů, radnice může začít připravovat technické podklady.“

Nejedná se ale o jednoduchou záležitost. „Je totiž obecně známo, že výstavby ramp jsou v kolizi se zájmy vozíčkářů a zájmy nevidomých. Každá rampa, která se vysune do chodníku před dům, totiž nevidomým překáží při chůzi. Je paradoxní, že co jedněm pomůže, druhým škodí,“ řekl dále Šindler a dodal, že pokud by lidé na vozíčcích nebo starší a nemocní lidé měli zájem o vybudování bezbariérového přístupu pomocí rampy, muselo by město konkrétní případy důkladně projednat jak se zástupci sdružení nevidomých, tak se zástupci druhé strany, protože jejich shoda či kompromisní dohoda by byla velmi důležitá.

Podle jeho názoru by bylo snazší vybudovat nájezd u dopravního podniku, kde jsou dva vchody a rampa by nemusela přesahovat jejich dosavadní úroveň. V případě lékárny je ale situace komplikovanější.

Platit léky před lékárnou?

A jaký zastává tato žena názor na chybějící bezbariérový vstup do lékárny na Horním náměstí, kterou občas navštíví? „Nedostanu se tam, obvykle si mě všimnou. Věci, které si potřebuji vyzvednout, mi donesou ven, venku také platím,“ uvedla Ludmila Kavanová a dodala. „Není to zrovna ideální.“ Nemyslíte si, že čekat za výlohou nebo u vchodových dveří, jestli si vás někdo všimne, je pod lidskou úroveň? Snad i proto upřednostňuje Ludmila Kavanová lékárnu U Salvadora nedaleko centra nebo lékárnu v Kateřinkách, kde bezbariérový vstup mají.

Jak uvedla, překvapilo ji, že lékárna, která kdysi sídlila v budově dnešní Reiffeisen banky a měla nájezdovou rampu, byla přestěhována jen o něco dál, nicméně na bezbariérový přístup se zapomnělo. Kromě dopravního podniku a lékárny na Horním náměstí najdeme v centru i další místa, která jsou lidem se sníženou funkcí pohybového aparátu nedostupná, a od jejich návštěvy již upustili.

Podle Ludmily Kavanové se jedná o květinářství Slunečnice v podloubí. „Poukázala bych i na schod u vchodu do prodejny se suvenýry.“ Jak řekla, pro ni je tento schod sjízdný, ale je jedna z mnoha lidí v Opavě, kteří jsou odkázáni na vozík. Na otázku, zdali úředníci nepožadovali, aby lékárna byla u vstupu vybavena alespoň erární plošinou, odpověděla lékárnice Michaela Heidrová následovně: „Přišla jsem sem před pár lety, to už lékárna fungovala. Kolegyně, které jsou zde od začátku, ale o ničem takovém nevědí.“ Z toho vyplývá, že pokud nepřijdou konkrétní stížnosti ze strany veřejnosti, tedy od opavských občanů, uvízne stávající situace na mrtvém bodě.

14.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
2

V pondělí začíná rekonstrukce jedné z hlavních opavských dopravních tepen

Slezský FC Opava - Sokolov 0:0
AKTUALIZOVÁNO
1 37

II. LIGA: Opava – Sokolov 0:0

Proč nejezdí vlaky rychleji

Například na frekventované trase Praha - Ostrava trvala téměř celou druhou polovinu 20. století cesta až šest hodin. Dnes jsou to pouhé tři hodiny a cesta je mnohdy díky servisu jednotlivých dopravců a moderním vozům spíše relaxem.

MSFL: Hlučín – Otrokovice 1:1

Velké zklamání v Hlučíně, domácí mají jen bod.

Opavsko: medu je málo, někde zdraží

Medu je o osmdesát procent méně, tvrdí včelař z Velkých Heraltic.

Borůvky u Pradědu mizí pod křovinořezy

Do nejvyšších partií Jeseníků vyráží v těchto týdnech parta s křovinořezy. V chráněných lokalitách sekají borůvčí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení