K záměru rozšíření kamenolomu vznikl posudek a dokumentace, která se v hradeckém kině projednávala s veřejností.
„Chceme rozšířit velikost kamenolomu o sedm hektarů. Všechno jsou naše pozemky. Zároveň chceme lom prohloubit o další dvě etáže," seznámil asi dvacítku hostů s plány Petr Reclík ze společnosti Kamenolomy ČR, pod niž spadá také bohučovický lom.
Aby k něčemu takovému vůbec mohlo dojít, musel být podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí vytvořen posudek a dokumentace. Ten musel být projednán s veřejností. Lidé v kině Orion se tak dozvěděli, že lom obdržel souhlasné stanovisko s celou řadou připomínek. Další mohly vzejít přímo z veřejné diskuse.
Jako první vystoupil starosta Hradce Josef Vícha, který chtěl, aby lom dodržoval povolenou výtěžnost za rok a zajistil také čištění cesty. Sám upozornil na to, že celá záležitost se řeší dlouhé roky.
NE VŠICHNI ŘIDIČI PLACHTUJÍ
Hned deset připomínek vznesli členové Osadního výboru Jakubčovice, které s lomem sousedí, František Sonnek a Václav Orlík. Ti společně s Milanem Bátorem a Hanou Sokolovou loni iniciovali petici proti rozšíření lomu.
„Nejde o to, aby lom přestal provozovat svou činnost. Nikoho ze za-městnanců nechceme připravit o pracovní místa, ale naším cílem je dodržování a kontrola kultury těžby a všech činností s tím souvisejících," je napsáno ve vyjádření petičního výboru.
Následně se začalo diskutovat o jednotlivých problémech a také o tom, jak a zdali vůbec je lze vyřešit. Občany z Bohučovic a Jakubčovic trápí vysoká prašnost. Kamenolom silnice sice kropí, ale na cestách pak vzniká bláto. Řešením je důkladné zaplachtování nákladů. Potíž je ovšem v tom, že kamenolom to dopravcům nemůže nakázat.
„Například v Rakousku by bez zaplachtování vozidlo nemohlo opustit lom," tvrdil František Sonnek. Kamenolom v tomto ohledu může tlačit a také tlačí na dopravce, jež jsou s ním smluvně vázaní. Na všechny však metr nemá.
„U materiálu s frakcí do šestnácti milimetrů se musí plachtovat. Většina řidičů od nás odjíždí s plachtou. Ne všechny jsme ovšem schopní uhlídat a ne všem to můžeme nakázat," tvrdil Roman Koukol z bohučovického lomu.
Krátká na neukázněné řidiče je také policie. Pokud se hlídka někoho z nich rozhodne převážit a zkontrolovat náklad, ostatní se mezi sebou většinou zkontaktují a místu se vyhnou. Chybí také větší počet policistů, s nímž by kontroly byly účinnější.
MNOŽSTVÍ TĚŽBY BUDE OMEZENO
Dlouho se diskutovalo také o tom, zda kamenolom během roku nepřekračuje povolené množství těžby. Nově by během dvanácti měsíců mohl vytěžit 750 tisíc tun.
Otázka z řad veřejnosti ovšem mířila k tomu, jakým způsobem se to bude kontrolovat. Konkrétní číslo totiž v minulosti ustanoveno nebylo. To by se nyní mělo změnit.
Nikdo ovšem nebyl schopen odpovědět na otázku, jestli při dosažení zmíněné hranice se například v říjnu těžba v lomu zastaví , nebo báňský úřad případné překročení této kvóty zjistí až při ročním bilancování a zpětně udělí pokutu.
V minulém roce byly iniciovány celkem dvě petice. Jedna proti rozšíření kamenolomu, druhá se pak zasazuje za omezení kamionové dopravy na trase Jakubčovice, Skřipov, Hlubočec, Pustá Polom, Kyjovice a Vřesina.
„Tohle se netýká jenom nás, ale i dalších obcí, přes které náklaďáky jezdí. Problémem je především velký hluk a prašnost," upozorňoval Václav Orlík z petičního výboru. V kině Orion se probírala také rekultivace vytěžené krajiny, možnosti znečištění spodních vod, plánovaná rekonstrukce vjezdu do lomu, omezení provozu pouze během pracovního týdne nebo problémy s odstřely.
„V domácnosti nám při nich často drnčí věci a popraskaly nám i dlaždičky," tvrdila manželská dvojice z Jakubčovic. Připomínky budou do konce prázdnin zapracovány do závazného stanoviska, které vydá krajský úřad. To pak bude použito ve správním řízení.