Na své si tu přijdou rekreační jezdci a rodiny s dětmi i nejnáročnější sportovci. V současné době je na území České republiky vyznačeno dvaatřicet tisíc kilometrů tras vhodných pro cyklistiku. Každým rokem se tato síť rozšiřuje zhruba o jeden až dva tisíce kilometrů. „Nové cyklostezky rostou jako houby po dešti. Přitom ještě před patnácti lety u nás nebyl vyznačen ani kilometr cyklotras,“ tvrdí Jaroslav Martínek z Centra dopravního výzkumu. Cyklostezky nyní vznikají i za pomoci evropských dotací za unijní peníze. Již před dvěma lety se všechny moravské kraje – Jihomoravský, Moravskoslezský, Zlínský a Olomoucký – dohodly na společném projektu Na kole celou Moravou a Slezskem, který by měl přispět k dalšímu zlepšování služeb pro cyklisty.

Do Beskyd a Jeseníků cyklobusem

Příznivci cykloturistiky mohou již čtvrtým rokem využívat cyklobusy s přepravou kol, které spojují Ostravu a další města s oblíbenými turistickými místy v Beskydech a Jeseníkách, aniž by se museli namáhavě proplétat hustým silničním provozem. Do Jeseníků letos vedou čtyři linky, do Beskyd dvě. Ostravou však letos nejezdí oblíbená cyklotramvaj, která jen za loňský rok přepravila více než patnáct set kol.

V Ostravě by mělo přibýt do roku 2010 dalších 160 kilometrů cyklotras. Cyklisté by tu pak měli k dispozici 330 kilometrů komunikací. Stále však chybí trasa podél řeky Ostravice, která je ideální pro cykloturistiku a měla propojit Ostravu s Beskydamii. Podle šéfa odboru dopravy ostravského magistrátu bude na území města stezka kolem řeky Ostravice vybudována do roku 2010, záleží však i na přístupu dalších obcí a spolupráci s nimi.

Další připravovaná hlavní cyklistická tepna povede podél Odry. Obě se pak setkají u Hornického muzea v Ostravě- Petřkovicích. Beskydami dnes vede síť více než pěti set kilometrů cyklotras, které navazují na další vyznačené trasy na Jablunkovsku a Valašsku a trasy nadregionálního významu. „Šest vytipovaných tras Pobeskydím s délkami od 24 do 46 kilometrů je určeno i méně zkušeným jezdcům a rodinám s dětmi,“ říká šéf Beskydského informačního centra Richard Žabka. Zájemci si mohou naplánovat výlet kolem beskydských přehrad nebo za historií hukvaldského panství, další z tras vede okolo Ondřejníku.

Zkušeným cyklistům se nabízí přejezd hlavního hřebene Moravskoslezských Beskyd včetně nejvyššího vrcholu Lysé hory. Beskydami a Pobeskydím vedou také dálkové trasy jako Moravská stezka, Jantarová stezka a česko-slovenská příhraniční trasa Beskydskokarpatská magistrála. Euroregion Těšínské Slezsko protíná dokonce více než osm set kilometrů vyznačených kvalitních a zajímavých cyklotras, mnohé s napojením na polské cyklotrasy. Specialitou jsou tři cyklotrasy pro nevidomé o celkové délce osmdesát kilometrů, které vedou Těšínskými Beskydami.

Rovněž na Hlučínsko a Opavsko směřují denně z Ostravska stovky cyklistů. Především o víkendu a o prázdninách se tak mnohé silnice mění doslova v cyklodálnice. Hustě protkána cyklostezkami je i oblast Jeseníků a Bruntálska, které jsou jako stvořeny pro cykloturistické výlety. Cyklisté se mohou vydat za poznáním jesenických lázní, po zlatokopecké stezce, kde se dobývala ruda, hledalo zlato, lámala břidlice, kde stávaly sklárny, hutě, hamry. Bohužel značná část ještě vede po státních silnicích v běžném silničním provozu.

Cyklisté jsou i nevítanými návštěvníky

Nejpozději v polovině roku 2009 by se měli cyklisté projet po novém bezpečném úseku takzvané Slezské magistrály z Krnova přes Opavu ve směru na Velké Hoštice. „Na současné trase Slezské magistrály z Jeseníku přes Rejvíz, Holčovice, Město Albrechtice, Krnov a Opavu je řada nedobudovaných úseků. Chybí zde místa pro odpočinek, značení je někde pouze provizorní,“ shodují se cyklisté. Okolo tří set kilometrů cyklostezek vzniklo v posledních letech na Krnovsku. Na kole můžete vystoupat i na nejvyšší vrchol Jeseníků Praděd (1492 m), odkud je překrásný výhled do kraje.

Zájemci se mohou vydat na kolech i k polským sousedům. Oblíbená je cyklotrasa Opavice z Krnova do Osoblahy, kde překračuje státní hranice, míří dále do Glubčic a přes Branice zpět do Krnova. Denně jí podle odhadu krnovské radnice projede až čtyři sta cykloturistů. V některých místech však nejsou cyklisté vítanými návštěvníky. „V CHKO Jeseníky jsou čtyři národní přírodní rezervace, a to Praděd, Rejvíz, Šerák-Keprník a rašeliniště Skřítek, které jsou pod nejpřísnější ochranou. Na těchto územích platí zákaz jízdy na kole,“ upozorňuje Michal Ulrych ze Správy CHKO Jeseníky. Nezodpovědní cyklisté mohou být za své prohřešky dokonce pokutováni.

Cykloturista je také zákazník

Cyklotrasy u nás zažily v poslední době velký boom. Díky nim se daří do kraje přilákat mnoho turistů domácích i zahraničních, a tím pozvednout služby v oblasti cestovního ruchu. Ne všude však poskytované služby podél cyklistických stezek dosahují takové úrovně, na jakou jsou cykloturisté zvyklí například ze sousedního Německa či Rakouska.

Na vysoké úrovni jsou i služby podél cyklotras v sousedním Polsku. Problém však je i s jejich udržováním. Nejvíce trpí značky řáděním vandalů v obcích, obzvláště v blízkosti občerstvovacích zařízení. Někdy dokonce značení cyklotras úmyslně ničí lidé, jimž cykloturisté vadí, například u jejich chaty. Republikový rekord byl před časem v okrese Frýdek-Místek, kde na okružní cyklotrase vandalové a zloději rozkradli a zničili 90 procent značek, a v oblasti Bruntálska, kde na jedné cyklotrase chyběly takřka všechny značky i se sloupky.

Kolo si můžete i půjčit z půjčovny

Projet se o dovolené na kolech, a přitom je nevláčet s sebou, je možné. Některé horské chaty, penziony či hotely totiž kola půjčují. Mnohé z nich však půjčují kola jen svým hostům, nebo požaduje zálohu. Za půjčení kola zaplatí zájemce od 130 do 250 korun, na delší dobu dostanou slevu. V Moravskoslezském kraji mají vyznavači cyklistiky k dispozici tři půjčovny, které provozují České dráhy, a to v železničních stanicích Frenštát pod Radhoštěm, Ostravice a Jablunkov-Návsí. Na rostoucí zájem o cyklistiku reagují i někteří podnikatelé, kteří vytvářejí síť půjčoven. Již téměř rok mají zájemci příležitost zapůjčit si horské kolo žluté barvy ve třech půjčovnách v regionu – v Kozlovicích v areálu Na Mlýně, ve Frýdlantě a ve Štramberku. Žluťásek nabízí možnost půjčit si kolo a zanechat ho v kterékoliv jiné půjčovně. Za půjčení kola zaplatíte 200 korun na den. K zapůjčení jsou také přílby, zámky, pumpičky apod. Tuto možnost však nemají návštěvníci Jeseníků, kde všechny tři půjčovny kol postupně zanikly.