V minulém týdnu ministr dopravy Antonín Prachař předložil vládě harmonogram o otevírání železničního trhu konkurenčním dopravcům. Do roku 2020 by měl úřad nabídnout v soutěžích celkem šest rychlíkových tras. Mezi nimi i mezi Ostravou a Olomoucí skrze Opavu a Krnov.

Soutěž by se přitom měla odvíjet od nejnižší ceny. Soukromí dopravci, kterými jsou například Leo Express nebo RegioJet, však mají jisté výtky. Jednou z nich je podmínka otevírání trhu, a to vzájemné uznávání jízdenek mezi jednotlivými dopravci, a to v souladu s tím, aby cestující na jedné trase mohli využívat všechny spoje, ať už zajištěné soukromými dopravci nebo Českými drahami.

Proto se musí budoucí dopravci zavázat k tomu, že budou uznávat společný tarif.

S tarifikací jako takovou by problém nebyl, soukromí dopravci však poukazují na fakt, že společný tarif bude vycházet z tarifu Českých drah. Ministerstvo dopravy se hájí tím, že důvodem je udržení soudržnosti dopravních služeb.

„Jedním z kontroverzních a výrazně nedotažených bodů zprávy je právě návrh jednotné tarifikace tratí provozovaných v závazku veřejné služby," uvádí manažerka komunikace Leo Expressu Petra Valentová s tím, že Zprávu o otevírání trhu dálkové a nadregionální železniční dopravy ministerstvu připomínkovali.

Přestože Leo Express obecně jednotnou tarifikaci vítá, vidí v tom jisté mouchy.

„Společný tarif však musí být definován státem a jeho povinností je vyvinout takový tarif který bude dostatečně transparentní a bude podléhat nezávislé kontrole. Pouze tak bude dodržen princip fungování rovné konkurence na trhu. Místo toho Ministerstvo dopravy navrhuje, aby cena byla řízena jedním ze soutěžících subjektů na trhu, a to přímo subjektem s dominantním postavením, v jehož zájmu je se této konkurenci bránit," vysvětluje Petra Valentová, která má jedním ze soutěžících subjektů na mysli právě České dráhy.

Dále připomíná, že společnost Leo Express doposud provozuje všechny své spoje bez dotací, nikoliv v závazku na veřejné služby. Na závěr ještě dodává: „Tento postup navíc Ministerstvo dopravy navrhuje v době, kdy soukromí dopravci žalují České dráhy na trase Praha - Ostrava kvůli uplatňování predátorských cen."

Podle harmonogramu otevírání jednotlivých tratí by se mělo zahájení nabídkového řízení na trasu Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc uskutečnit na podzim roku 2015, tedy až za rok. Předpokládaný termín pro podání nabídek je plánován na jaro 2016 a zahájení plnění by se mělo uskutečnit v roce 2019 až 2020.