Odkaz na film Nekonečný příběh je v poslední době spojován především se stavbou Prodloužené Rudné. Minimálně stejné označení si ale zaslouží také řešení dopravní situace na silnici s označením I/56, která spojuje Opavu s Ostravou.

Protože se naše redakce tomuto problému věnuje již delší dobu, vypravili jsme se přímo do Dolního Benešova, kde jsou pro nalezení východiska asi nejvíce zapálení. Setkali jsme se s hlavními představiteli města a s některými členy skupiny Za občanskou iniciativu, kterou založili místní nespokojení občané.

Ti na začátku letošního roku kontaktovali hejtmana kraje Iva Vondráka, který přislíbil zpracování studie. Ta by měla komplikovanou dopravu na „padesátšestce" pomoci vyřešit. Jak se naší redakci podařilo zjistit, na studii se již pracuje.

„Pořizujeme ji jako podklad pro potřeby územního plánování a dokončena bude ve druhé polovině tohoto roku. Následně ji zkonzultujeme s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD). Posoudí se její využitelnost a případně se zaeviduje mezi územněplánovací podklady v celostátní evidenci," vysvětlila mluvčí Moravskoslezského kraje Petra Špornová. Vlastníkem silnice je právě ŘSD.

Na schůzce několikrát padlo vyjádření, že je zapotřebí také nové měření, kolik vozidel městem projede. „Z kraje nám přišlo vyjádření, že měření by mělo proběhnout," uvedl Ervin Malchárek, jeden z členů občanské iniciativy. To se ale nakonec neuskuteční. „V tuto chvíli jsou dostačující údaje z celostátního sčítání," konstatovala Petra Špornová.

Jestli budou tyto výsledky k něčemu nápomocny, ovšem zůstává otázkou. „Záleží totiž na tom, kde měření proběhlo. Chtěli jsme se sejít i s náměstkem hejtmana pro dopravu panem Unuckou. Ten ale řekl, že dokud nebude studie hotova, mluvit s námi nebude. Pro nás je nejdůležitější, aby se vznik přeložky dostal do takzvané bílé knihy," vyjádřil se starosta Dolního Benešova Martin Štefek.

Ve městě jsou připraveni situaci řešit po svém. „Zvažujeme, že hustotu provozu budeme měřit sami. V úvahu přichází i blokáda silnice. Inspirujeme se třeba v Jablunkově a Frýdku-Místku, kde dokud lidé silnici nezablokovali, nic se nedělo. Pokud tedy výsledky krajské studie nic nového nepřinesou, budeme činit další kroky," poznamenal místostarosta města Jiří Krömer.

O vzniku přeložky se hovoří již více než dvacet let. Během nich však dostala přednost výstavba „jedenáctky". „ŘSD se na celou situaci dívá tak, že je „jedenáctka" a to stačí. A odpověď pana ministra dopravy Ťoka byla taková, že prý až bude I/11 kompletně hotova, pak se odkloní doprava i u nás, což je absurdní," doplnil.

Přeložku již mají obce, kterými silnice vede, zahrnutou ve svých územních plánech. Konkrétně v Dolním Benešově by měla vést za železniční tratí a do města by se přitom řidiči dostali ze dvou sjezdů u Kozmic a za fotbalovým hřištěm nedaleko Zábřehu.

Naše redakce kontaktovala také ŘSD. Zajímalo nás, jaký je ze strany ŘSD zájem s představiteli obcí jednat, zda bude provedeno nové měření provozu, a ptali jsme se rovněž i na zařazení přeložky do bílé knihy plánovaných staveb.

Přišlo nám však pouze strohé vyjádření. „V říjnu 2007 byla zpracována Technická studie I/56 Dolní Benešov - Ostrava a v roce 2008 pak Technická studie I/56 Opava - Dolní Benešov. Studie byly vypracovány v souladu s Územně plánovací dokumentací."