Provozovatelé kamionové dopravy. Těm by za nějakou dobu mohl přibýt další problém, a to v podobě plánovaného pátečního zákazu.

Jaký postoj k této případné změně zaujímají dopravci z Opavska? Jak uvedl jednatel společnosti Jurotrans, spol. s. r. o., Petr Romanovschi, na stávající situaci jej především mrzí to, že pravým důvodem zákazu jízd kamionů je pouhé udržení strany zelených ve vládě a pana Bursíka na výhodném postu.

„Každý další argument je falešný a přikrášlen tak, aby populisticky zmátl lidi a zmanipuloval masy, které se pak pravým zájmem strany zelených a ODS nezajímají, neboť ho nerozpoznají. Nechápeme, proč se nepřizpůsobíme moderním způsobům v Evropské unii,“ zmínil.

„Dnes, když je například v Polsku nebo v Německu svátek a jsou zavřené hraniční přechody, dochází ihned po otevření cesty k obrovským zácpám a kolonám nákladních vozidel, které v těchto místech čekají,“ řekl s tím, že u nás to bude ještě daleko horší, neboť jsme středem Evropy a jsme dost malá země.

Jak Petr Romanovschi uvedl, tato změna by určitě přinesla velké finanční ztráty. „Je to stejné, jako když na nějakou dobu zavřete fabriku na výrobu ocele. Vzniknou ztráty a stejně se objem výroby musí dohnat v následném termínu,“ řekl se slovy, že u dopravy je to stejně. „Nebo má někdo pocit, že klesne objem doprav? Já tedy neznám firmu, která by plánovala útlum ve výrobě,“ podotkl.

Současné omezení je dostatečné

Po prázdninách je provoz kamionů v pátek neomezen, tak jak to je ve všech okolních státech. „Současné víkendové omezení je adekvátní a myslím dostatečné. Nesmíme jezdit pouze v neděli, a to od třinácti do dvaadvaceti hodin,“ vysvětluje a následně dodává: „Pokud se projedete v sobotu a v neděli ráno po našich dálnicích, napadne vás ihned, že tam prostě ty masy kamionů nenajdete. Provoz je absolutně plynulý a naopak odvádí část dopravy ze všedních pracovních dní, hlavně z pondělí, kdy by vlastně tyto víkendové jízdy navýšily i tak velký počet vyjíždějících vozidel.“

A co by tato změna znamenala podle jednatele Jurotrans pro řidiče? „Opět znova další restrikci vůči nim. Dnes již málokdo bere řidiče jako člověka, který je prostě v práci, aby uživil rodinu a děti. Stejně jako ostatní i řidiči se chtějí vrátit po těžkém pracovním týdnu stráveném v kabině kamionu domů,“ podotkl Petr Romanovschi.

Jak dále uvedl, řidiči kamionů jsou v médiích často prezentováni jako část lidí, která může za veškerou nehodovost, zamezuje výletníkům dopravu na chaty či schválně ucpávají parkoviště a benzinové stanice. „Víte, co všechno dnes musí mít řidič za doklady a potvrzení, aby se vůbec za volant dostal? A víte, kolik to již dnes stojí? Měli bychom si dnes těchto lidí vážit a neházet je do jednoho pytle s těmi, co opravdu nedělají práci poctivě. Tyto bychom měli naopak trestat radikálněji,“ dodal.

Už nyní je řidičů nedostatek

Také majitel Autodopravy Pieran v Hlučíně Hynek Pieran je toho názoru, že v případě zavedení pátečního omezení by největší ztráty pocítila česká ekonomika a firmy, které jsou závislé na dopravě zboží. Tyto firmy podle něj nestačí vyrábět a nemají skladové prostory.

„Při vstupu do unie nám bylo slíbeno, že se uvolní sobotní a nedělní jízdy kamionů z důvodu zásobování západního trhu, aby český výrobce měl stejné šance a bez problémů se dostal na západní trhy,“ komentoval Hynek Pieran. Největší problém pak vidí v tom, že řidiči, kterých je v současné době nedostatek, budou chtít přejít k jiné profesi, protože jim nebude umožněn bezpečný návrat domů.

„Bezpečnost na silnicích se nezlepší, jelikož víkendové zákazy se přesunou na čtyřdenní pracovní dobu. A to jsou další případy, kdy nejsou parkovací místa a podobně,“ doplnil se slovy, že dnešní systém povolení jízd jim vyhovuje.

Jakákoliv omezení znamenají ztráty

Plánované páteční zákazy jízd kamionů se pak nelíbí ani dalšímu hlučínskému provozovateli kamionové dopravy, a sice Petru Plačkovi. „Řidiče by tato změna omezovala hlavně při návratu domů,“ řekl redakci a dodal: „Jezdíme podle evropských norem, to znamená pět pracovních jízd v týdnu, pak musí nastat pauza. Kdybychom toto nedodrželi, porušujeme předpisy.“

Další problém, jak uvedl, může nastat i v momentě, kdy šofér nestačí dojet na místo určení. Jakákoliv omezení znamenají podle něj pro dopravce ztráty. „Vše záleží na tom, v jaké formě se to schválí, jak se vláda dohodne s dopravci,“ podotkl.

Martin Bursík, který je dopravci označován za hlavního propagátora pátečního omezení jízd kamionů, by se pak podle slov Petra Plačka měl postarat spíše o to, aby na parkovištích bylo více stromů a aby řidiči na odpočívadlech měli adekvátní podmínky k odpočinku. „Řidiči se po pracovním týdnu chtějí dostat přirozeně domů ke svým rodinám, pokud budou zavedena páteční omezení, domů se zřejmě nedostanou,“ doplnil.