Na desítky let starých motorkách Jawa 250 projet Itálii, trajektem se přeplavit do Albánie, přes Chorvatsko a Bosnu se vrátit domů. Strávit hodiny a noci opravami svých strojů na benzínkách, odpočívadlech i u krajnice za hustého provozu s minimem náhradních dílů či nástrojů.

Spát na tvrdé zemi, sprchovat se jednou za několik dní, nenávidět italské celníky a stravovat se především bagetami z benzínek. A přesto si to parádně užít. Pro holasovické cestovatele žádný problém. „Byla to skvělá jízda, teď se musíme vrátit zpět do reality," říká zkroušeně Roman Kořistka.

Zase ta technika

Pozitivních i negativních zážitků mají na rozdávání. I když řešili několik drobných technických závad jako píchlou pneumatiku či prasklý řetěz prakticky celou cestu, nejvážnější problém je potkal před Římem. Baterky na dvou motocyklech vypověděly službu. „Motorky nám zdechly a od té doby jsme je museli roztláčet," vypráví Pavel.

Na každé křižovatce poté drželi plyn, aby jim nezhasly motory. „Zůstávala za námi oblaka dýmu. Italové jenom znechuceně zavírali okna," směje se Roman.

.

Když mu však motor odmítl poslušnost na frekventované křižovatce v centru Říma, dobrá nálada ho přešla. Zůstal stát a jeho společníci vesele pokračovali v cestě. „Podařilo se mi motorku rozjet, jenže jsem špatně odbočil. Asi po deseti minutách jízdy jsem si uvědomil, že Pavla s Milanem nedojíždím, a raději jsem zastavil. Byl jsem ztracený," přiznává.

Díky pomoci opavského rodáka, který bydlí kousek od Říma a který expedičníky historickým městem provázel, se opět šťastně shledali.

Milan: I na Sádráku bych ve vodě viděl víc

Ačkoliv byla expedice časově navýsost vyčerpávající, cestovatelé si vymezili v rozvrhu i prostor na koupání. Jenže pod Benátkami bylo podle jejich slov moře neuvěřitelně špinavé.

„Vytáhl jsem ploutve a potápěčské brýle, které jsem vezl sebou, ale když jsem viděl ty žabince, raději jsem je rychle schoval. I na Sádráku bych ve vodě viděl víc," konstatuje Milan. Zda se příští rok vydají na další cestu Evropou, ještě netuší. Jestli se tak ale stane, zřejmě změní směr a své stroje nasměřují na sever.

„Přemýšlíme, že bychom tentokrát zkusili jet přes Polsko, Lotyšsko a Estonsko až do Petrohradu. Zatím to ale nemůžu říci na sto procent," uzavírá Milan.

Michal Majnuš