VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Je konec frontám na magistrátu?

Opavsko - Zlepší se neúnosná situace? Ode dneška se budou na opavském magistrátu vyřizovat občanky a pasy opět v klasických úředních hodinách. Fungovat tady začnou dvě nové fotokabiny. Jinde v regionu takové štěstí nemají.

23.7.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Pavel Sonnek

Hodiny čekání. Fronty. Vytížení úředníci. Tak to vypadalo na opavském oddělení žádostí a výdejů osobních dokladů. Nyní se snad blýská na lepší časy. Město totiž pořídilo na své náklady nové fotokabiny, jenž by měly vše výrazně urychlit a zjednodušit.

„Do 16. července jsme měli k dispozici tři kombinovaná pracoviště pro příjem žádostí o občanské průkazy a cestovní doklady a jedno pracoviště výdejové. Včera bylo instalováno vybavení dvou kabin, které je možné využít pouze pro příjem žádosti o občanské průkazy. Současně bylo povýšeno stávající výdejové pracoviště na plnohodnotné kombinované pracoviště," vysvětluje vedoucí oddělení evidence obyvatel, občanských průkazů a pasů na opavském magistrátu Lenka Ausficírová.

Zároveň s tím se zde ruší od příštího týdne prodloužené úřední hodiny a vrací se běžná pracovní doba. Jak dále popisuje Lenka Ausficírová, tak povýšením výdejového pracoviště na pracoviště kombinované bylo dosaženo i možnosti pružné reakce na případnou poruchu u těchto pracovišť. V současnosti se případná závada jednoho kombinovaného pracoviště klientů nijak nedotkne.

„Chceme však upozornit občany, že v případě, kdy žádají o zřízení občanského průkazu či pasu, není možné vzít si lístek na výdej těchto dokladů. Také nelze zaměňovat příjem žádosti o občanské průkazy a příjem žádosti o cestovní pasy. Vznikají velké zmatky, systém takto nefunguje a občané sami brzdí další hladký chod vyřizování dokladů," dodává Ausficírová.

Novinky si vyžádají přes milion korun

„Po zahájení provozu dvou nových fotokabin i po přechodu k běžné pracovní době předpokládáme, že budou denně vyřízeny požadavky okolo 40 až 50 žadatelů navíc," sděluje tisková mluvčí opavské radnice Lada Dobrovolná.

Náklady na stavební práce pro vytvoření prostoru a technického zázemí pro dvě nová pracoviště a zavedení pracovního místa pro ohlašovnu, která se sem přestěhovala, činily dohromady okolo 750 tisíc korun. Nájemní smlouva zní na dva typy pracoviště a cena je stanovena měsíčně na částku kolem 19 tisíc korun.

Vcelku tedy za 42 měsíců, kdy musí magistrát tyto fotokabiny mít, i kdyby už nebyly zapotřebí, to dělá včetně DPH asi 800 tisíc.

Pronajímatelem je firma, která má na to jako jediná v republice monopol na základě dohody s ministerstvem vnitra. „Navíc jsme museli zaplatit za certifikaci technické povýšení jednoho pracoviště na pracoviště kombinované, a to zhruba 70 tisíc korun," doplňuje Dobrovolná.

Možná se uleví Kravařím

Mnoho Opavanů si kvůli frontám jezdilo vyřizovat občanské průkazy i do jiných měst, kde se nápory lidí zdály být menší. Občanky totiž lze vyřídit kdekoli. Na rozdíl od pasů, které musíme vyřizovat vždy jen na úřadech v místech svého trvalého bydliště. A někde to přineslo jen problémy. Například v Kravařích se vinou toho situace nijak nezlepšila a místní úředníci už mají všeho plné zuby.

„Je to stále stejné. A to kvůli tomu, že sem pořád jezdí lidé z Opavy," vysvětluje vedoucí odboru vnitřních věcí na Městském úřadě v Kravařích Karel Raška. Čísla přitom hovoří neúprosně. Dvě úřednice zde v průměru v úřední dny musí odbavit kolem 150 a více klientů. Rekord přitom údajně padl minulý týden, kdy vyřídily najednou 168 žádostí. Naděje na lepší vyhlídky přitom nejsou valné.

„Urgoval jsem několikrát ministerstvo vnitra, ale nic. Prý: Půjčte si. Taky se opravdu nabídli, že by nám zapůjčili další fotokabiny, ale na nevypověditelnou smlouvu na 40 měsíců a za půl milionu korun. To jsme samozřejmě odmítli," neskrývá své rozhořčení tajemník kravařského městského úřadu Pavel Novotný.

Odjinud se stahovali lidé vyřizovat občanky také do Vítkova, ale tady se až takové problémy nevyskytly. „Od počátku jsme tu nemuseli zavádět delší úřední hodiny, ani jiná opatření," potvrzuje starosta Vítkova Pavel Smolka a dodává, že od zavedení nového systému bylo sice zátěžovější období, ale nebylo to nikterak katastrofální. Klienti zde čekali na vyřízení svých věcí řádově několik desítek minut. Navíc se teď vše údajně postupně zlepšuje.

Autor: Tomáš Pustka

23.7.2012
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Festival Hrady.cz v Hradci nad Moravicí.
AKTUALIZOVÁNO
38

Moravské hrady.cz aneb Festivalový Hradec je v plném proudu

Ilustrační foto.

Opavsko: medu je málo, někde zdraží

Borůvky u Pradědu mizí pod křovinořezy

Do nejvyšších partií Jeseníků vyráží v těchto týdnech parta s křovinořezy. V chráněných lokalitách sekají borůvčí.

Opavské chytré zastávky už jsou ve zkušebním provozu

Celkem na čtyřech zastávkách městské hromadné dopravy v Opavě byly během uplynulých dní nainstalovány takzvané inteligentní zastávky.

Převrácený náklaďák zablokoval silnici ze Skřipova do Staré Vsi

Dvě jednotky hasičů zasahovaly v pátek 18. srpna 2017 u dopravní nehody nákladního automobilu u Skřipova na Opavsku. Vůz se převrátil na bok a zablokoval celou komunikaci.  

Letní měsíce zastavily pokles nezaměstnanosti v okrese

Pokles nezaměstnanosti se na Opavsku zastavil a počet uchazečů o práci velmi mírně stoupl.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení