„Příčiny zřícení gabionové zdi se stále zkoumají a zjišťují,“ krčí rameny mluvčí zhotovitelské firmy Eurovia Iveta Štočková. Podle jejích slov už stavební firma spolupracuje s investorem (Ředitelství silnic s dálnic) a projektantem na příčinách kolapsu. Ty ale zatím zůstávají neznámé.

„Dokud se v tomto zjišťování nepohneme dál, nemůžeme ani odhadovat délku opravy,“ komentuje situaci mluvčí Eurovie.

FIRMA VE STÍNU

Nejednomu člověku přitom jistě problesklo hlavou, že jde o stejnou společnost, na níž v minulosti už několikrát padl stín. Tři její pracovníci jsou obžalovaní z možného zanedbání svých povinností v souvislosti s pádem silničního mostu na železnici ve Studénce před devíti lety a zároveň je firma v soudním sporu s Ředitelstvím silnic a dálnic kvůli zvlněnému úseku dálnice D1 v Ostravě.

V tomto případě firma čelí podezření, že do podloží vozovky – rovněž před devíti lety – použila nevhodné podloží. Nejen to, ale i vzájemné souvislosti Eurovia odmítá. „Jsou to tři naprosto nesouvisející záležitosti. Dále se k tomu můžeme vyjadřovat až ve chvíli, kdy bude známa příčina zřícení zdi,“ říká Iveta Štočková.

Lukáš Vaculík
V Opavě točili film o metanolové aféře

JAKO DOMINO

Někteří řidiči místem projížděli bezprostředně po zborcení zdi. „Když jsem se k úseku blížil, v rádiu hlásili, že je na cestě rozsypaný štěrk, ať dávají řidiči pozor. Žádné zácpy se nekonaly. V úseku je jen omezená rychlost,“ uvedl Petr Michalčík z Velkých Hoštic.

S gabionovými koši má pracovní zkušenost Jan Weiss z Otic, který z nich staví na zahradách malé zídky. „Vypadalo to docela zajímavě, jako domino, když padá,“ uvedl Jan Weiss.

V úterý už sesuv odklízely bagry. „V okolí jsou vidět sesuvy těch volně sypaných svahů, kde je zasetá jen tráva a ty kvůli dešťům také sjíždí, ale zachytí to naštěstí žlab podél vozovky, který má za účel odvádět vodu,“ dodal řidič.

V prostoru sídlila v minulém století protiraketová obrana celého Hlučínska. V budoucnu by zde mohlo vzniknout muzeum a jiná lákadla.
Jaký bude další osud bývalého areálu kasáren ve Služovicích?

SNAD NESPADNOU VŠECHNY

Že oprava nezasáhne výrazněji do provozu doufá také Ondřej Hložek z Opavy, který tudy denně jezdí do práce. „Doufám, že se kvůli tomu nebude uzavírat celá silnice. Objíždět po staré to tedy nemíním,“ uvedl Ondřej Hložek.

Hlavně štěstí, že se při sesunu nikomu nic nestalo. Takto situaci vidí náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka. „Doufejme, že to není systémová záležitost a nezačnou teď padat všechny takové zdi, ale že jde o ojedinělou záležitost,“ věří Unucka.

Jinak se vedení kraje v této záležitosti momentálně nijak neangažuje. „Je to věc ŘSD a Eurovie. Kraje se to začne týkat ve chvíli, kdy by se s ohledem na následnou opravu musely řešit uzavírky, případně objízdné trasy,“ konstatuje Unucka.

Ředitelství silnic a dálnic v úterý situaci potvrdilo, dále už ji však nekomentovalo.

Co je gabionová zeď?Gabionová stěna je speciální kovová síť vyplněná kamením. Jedná se o alternativní způsob k vytvoření podpěry nebo jen oddělení prostoru jinak než litím betonu či výstavbou tvárnic. Výhodou gabionu je atraktivnější vzhled než u betonu a čistší instalace. I proto je tento způsob podpěry stále využívanější.