Vlaky společnosti Railway Capital (RC) začaly po železnici jezdit v roce 2014. Na jaře se tehdy rozhodlo o tom, že trasa vedoucí přes Otice, Slavkov, Štáblovice, Dolní Životice, Litultovice, Mladecko, Jakartovice a také Svobodné Heřmanice se uzavře.

Pro Moravskoslezský kraj, jenž zde osobní dopravu provozoval, byla silně ztrátovou. Nejen ve zmíněných obcích to ovšem vzbudilo velkou vlnu nevole. Dokonce se sepisovaly i petice. Nakonec se trati ujala společnost místních drah Railway Capital a během léta zde byl zachován provoz o víkendech a také svátcích.

Vlak jedoucí po této trase byl nově označován jako Hvozdnický expres. Přestože RC ještě nemá vyhodnocen letošek, podle člena představenstva společnosti Jana Šatavy bude tato sezona obdobná té loňské.

„Přesná čísla ještě k dispozici nemáme, ale cestujících bylo o malinko více. Jeden vlak v průměru přepravil třicet až pětatřicet osob. Zájem ze strany veřejnosti byl velký. Hvozdnický expres tentokrát jezdil už od června," vysvětloval.

Trať, která nese číslo 314, má velkou tradici. První vlak po ní projel už na konci října 1891. Původně vedla až do Horního Benešova. V šedesátých letech ovšem kvůli důlní činnosti došlo v posledním úseku k poklesu podloží a od roku 1970 končila ve Svobodných Heřmanicích.

V první sezoně Hvozdnický expres jezdil jen do Jakartovic. Lidé však měli zájem, aby se jezdilo až do Heřmanic. „V Jakartovicích byla konečná posledních patnáct let předtím, než zde začaly jezdit naše vlaky. Prodloužit provoz až do heřmanické zastávky ovšem nebyl problém, jelikož železnici využívaly nákladní vlaky. Nemusela se tedy obnovovat," pokračoval Jan Šatava.

Železnice vede malebnou krajinou a je často využívána táborníky a turisty: „Řekl bych, že je to tak půl na půl. Velkou část cestujících tvoří výletníci, ale na druhou stranu zde jsou také majitelé chat a občané, kteří v daných obcích bydlí."

V tuto chvíli se ještě s určitostí nedá říct, zda Hvozdnický expres bude jezdit příští rok. Je však pravděpodobné, že bude snaha jej udržet. Na provoz přispívá jednak kraj, dále pak město Opava a v neposlední řadě také obce, jimiž trať prochází. Ty se sdružují v takzvanému Mikroregionu Hvozdnice.

„Doprava je financována z veřejného rozpočtu. Pokud vše bude probíhat jako v minulosti, provoz stoprocentně zůstane zachován," doplnil Jan Šatava.

Railway Capital na území České republiky provozuje osobní dopravu na dalších podobných tratích. Jedná se o Švestkovou dráhu (Lovosice – Most), Doupovskou dráhu (Kadaň – Radonice) a Jemnickou dráhu (Moravské Budějovice – Jemnice).