VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak na smrt na silnicích ? Snížit rychlost

ČR - Jedenáct set dvacet tři: tolik lidí loni zemřelo na českých silnicích. Proto doslova pozdvižení mezi dopravními odborníky i policisty způsobil nápad ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS) povolit na dálnicích rychlost až 160 kilometrů v hodině.

3.7.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/ Archív

Experti varují, že takový krok by počet mrtvých na silnicích nejenom zvýšil, ale navíc by nás odsunul zcela mimo dění v západní Evropě, kde se rychlost v mnoha státech naopak snižuje.

Rychlost a smrt spolu souvisí

„Rychlostní limity jsou alfa a omega dopravní bezpečnosti. U nás se bohužel často tvrdí, že nehodovost s rychlostí nesouvisí, bohužel opak je pravdou,“ řekl Deníku dopravní expert Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu (CDV). Mezinárodní statistiky totiž jasně dokazují, že nejméně mrtvých na silnících mají země s nejnižší povolenou rychlostí v Evropě: Švédsko a Velká Británie.

Například Švédsko má základní rychlost 70 kilometrů v hodině, pouze na kvalitních silnicích je povolena rychlost 90 kilometrů a na dálnicích 110 kilometrů v hodině. Zatímco ve Švédsku na sto tisíc obyvatel připadá jenom 4,9 mrtvého při dopravních nehodách, u nás je to podle loňských údajů Eurobarometru 12,6 mrtvého. Naše silnice jsou tak šesté nejhorší v Evropě.

Pomalu znamená rychle

Snižovat nebo alespoň ponechat stávající maximální rychlost má podle odborníků hned několik výhod: při nižších rychlostech se snižuje spotřeba, počet vypouštěných emisí a klesá i hlučnost. Největší předností je ale paradoxně vyšší rychlost, kterou se lidé dostanou do cíle. „Při vysoké rychlosti je daleko větší riziko vzniku zácpy.

Pokud auta jedou různou rychlostí, jeden 160, druhý 130, a další třeba 90 km/h, vzniká příliš mnoho situací, kdy je potřeba přibrzďovat, což ve výsledku jízdu zpomalí,“ vysvětluje dopravní specialista Robert Šťastný. „Právě proto země, jako je Nizozemsko a v některých částech i Německo, povolují jen nižší rychlost do 120 kilometrů. Zajistí tak všem řidičům bez rozdílu, že se do cíle dostanou relativně rychle, protože dopravní proud je skutečně plynulý,“ zdůrazňuje Šťastný.

Jenže o zpomalení rychlosti zatím na ministerstvu dopravy vůbec neuvažují, ba naopak – ministr hájí svoji myšlenku na zvýšení rychlosti na dálnicích. „Určitě je mnoho úseků, kdy zvýšení rychlosti není možné a ani by mě nenapadlo to na nich prosazovat, ale pak je řada jiných, kde to možné je a podle mě není důvod to neumožnit,“ řekl Deníku ministr dopravy Aleš Řebíček.

„Popravdě řečeno nedělám si iluze, že na těchto úsecích dnes řidiči jezdí zákonnou stotřicítkou,“ myslí si Řebíček. Kromě rychlosti ovšem existuje i další důvod, proč jezdit pomalu – špatný stav silnic. Poté, co někdejší Československo v roce 1979 zavedlo na silnicích rychlostní limit 90 kilometrů v hodině, na kvalitních silnicích první třídy počet vážných nehod klesl, na silnicích druhé a třetí třídy naopak obětí přibylo.

Pozor na zrádné silnice

„Lidé tam brali devadesátku jako doporučenou rychlost, což je hluboký a tragický omyl,“ varuje Skládaný. Přitom „horších“ silnic druhé a třetí třídy je u nás téměř 36 tisíc kilometrů, oproti tomu „lepších“ dálnic a silnic první třídy je v Česku jen něco přes sedm tisíc kilometrů. Některé silnice jsou navíc zchátralé, jiné od počátku špatně naplánované a postavené.

„Chybí tady systematické vyhledávání nehodových míst a jejich odstraňování. Třetina nehod se děje na zlomku silniční sítě, kde se dá na ně doslova čekat,“ říká Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu. Podle něj v Česku zatím nikdo neřeší stovky a tisíce drobných, snadno odstranitelných závad na silnicích, které však mohou řidiče připravit o život.

„Například nezakotvené konce svodidel, pevné překážky, stromy v místech, kde je vysoká nehodovost, či sloupy veřejného osvětlení tuhé konstrukce,“ zmínil Skládaný. Kontroly a rekonstrukce rizikových míst prosazuje především Evropská unie. V Česku jsou zatím v plenkách. Centrum dopravního výzkumu se nyní snaží zaměřovat alespoň na nové projekty silnic, které se teprve budou stavět.

Počty mrtvých a rychlost automobilů

Jan Klička, Dalibor Dostál

3.7.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tyčkařská exhibice na Dolním náměstí v Opavě.
46

Další ročník tyčkařské exhibice zaplnil Dolní náměstí v Opavě

Parkování pomocí SMS například zavedly velká nákupní centra v Praze či v Brně už na přelomu let 2010 a 2011. Například v Olomouci lze platit parkovné pomocí SMS od letošního července.

SMS parkovné v Opavě se může zpožďovat

Dočká se hřiště s umělým povrchem rekonstrukce?

Kylešovice - Zastupitelé města se v období letních prázdnin výjimečně sešli na svém zasedání, na kterém se shodli, že budou stejně jako v minulém roce žádat o dotaci  z programu vyhlášeného Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.

Bolatice ožijí oslavami dožínek

/POZVÁNKA/ Tradiční oslavy dožínek jsou v Bolaticích na programu zítra. Zahájí je průvod, který vyjde od hasičárny směrem ke kostelu ve 13.45.

Blondýna dál okrádá opavské restaurace, trest jí asi nehrozí

Arogantní a značně pod vlivem. Taková je podle všeho žena, která odmítá v restauracích platit

Fanoušky odveze na festival kyvadlovka z Opavy

Další zastávka festivalu Moravské hrady.cz bude v Hradci nad Moravicí. Na prostranství pod zámkem u hotelu Belaria už dnes vyroste stanové městečko, VIP kemp a také dvě pódia, na kterých se během pátku a soboty 19. srpna vystřídá celá řada jak českých, tak i slovenských interpretů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení