VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jedenáctka má stopku. Došly peníze

/TÉMA/ Oficiálně se začala stavět minulý měsíc. A najednou stop. Stavba tolik očekávané jedenáctky, rychlostní komunikace I/11 mezi Opavou a Ostravou, se zastavila.

26.4.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK / Martin Kůs

Kdo z desítky zodpovědných v čele s hejtmanem Jaroslavem Palasem, kteří 25. března s velkou slávou poklepávali na základní kámen v Hrabyni tušil, že po pouhých osmadvaceti dnech dojdou peníze?

Informaci, že stavba musí být pro nedostatek financí zastavena, přivezl před několika dny do Ostravy ministr dopravy Petr Bendl (ODS). Hlavním problémem podle všeho je fakt, že stavba, kterou měl financovat Operační program Doprava, se do schválených projektů nedostala a stále není zařazena do projektů financovaných evropskými penězi.

Jak to komentují zainteresovaní lidé, cítí alespoň minimální zodpovědnost? A hlavně: co udělají pro to, aby se stavba opět rozjela?

Jak se klepalo na základní kámen

Středa 25. března 2009 dopoledne. U pole mezi Hrabyní a Hájem ve Slezsku se slavnostně zahajovala stavba tolik očekávané rychlostní silnice I/11 v úseku Mokré Lazce až hranice okresu Opava-Ostrava.

Vykolíkovaný koridor ukazoval, kudy se za několik let bude jezdit. Velká cedule nad kamenem s cedulkou hlásala, že je to investice do naší budoucnosti. A že bude uvedena do provozu v březnu 2012.

„Dnes se splnil sen hrabyňských, polomských a mokrolazeckých občanů,“ řekla starostka Hrabyně Zdeňka Jordánová krátce po poklepání kladívek na základní kámen stavby nové rychlostní silnice I/11. Za všechny obyvatele obcí, které se dnes potýkají s nadměrnou dopravou na stávající silnici, vše jednou větou vyjádřil starosta Mokrých Lazců Jaroslav Halfar: „Jsme rádi, že jsme se toho dožili.“

Snad ani sami netušili, že vše není tak, jak dopoledne při slavnostním aktu i následné tiskové konferenci mocní muži deklarovali. Také nad financováním stavby se tehdy zamysleli. Připustili, že peníze pro úsek zvaný Prodloužená Rudná si ještě vyslouží jednání hejtmana Jaroslava Palase s ministrem dopravy Bendlem. Ujistili ale, že na tehdy stavebně otvíraný úsek z Krásného Pole k Mokrým Lazcům jsou peníze jisté.

Opavský primátor Zbyněk Stanjura (ODS) znovu opakoval prohlášení, které již zaznělo o několik dní dříve na tiskové konferenci Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 – I/57. „Na stavbu celé silnice od Ostravy až po hranice s Polskem, která by měla stát 14 miliard, je přibližně devět již zajištěno,“ prohlásil Stanjura.

Na stejné tiskovce vládní zmocněnec František Kopecký označil spojení Opavy a Ostravy až na dálnici D 47 za jednu z prioritních dopravních tepen a ujistil představitele sdružení svou maximální podporou. Podporu stavby kraje veřejně avizoval i hejtman Palas. Ta možná byla. Ale finanční zajištění nějak odvál čas.

Snad jen slova tehdy tří přítomných ředitelů stavebních společností, které budou stavbu budovat, byla pravdivá: „Dejte nám peníze, a my vám silnici postavíme.“ A teď peníze nejsou, a tak se nestaví. Jen vykácený koridor v lesích na hrabyňském kopci ukazuje, kde se měly do země zakousnout bagry.

Dotázaní osobní odpovědnost odmítají

1. Co říkáte na stopnutí peněz na stavbu rychlostní komunikace mezi Opavou a Ostravou?
2. Cítíte za tento stav osobní zodpovědnost?
3. Co konkrétně uděláte pro to, aby peníze byly a stavba se opět rozjela?
4. Co vzkážete v této věci obyvatelům Opavska, eventuálně svým voličům?

Zbyněk Stanjura (ODS), primátor města Opavy:
1. Na tuto situaci je třeba ihned reagovat.
2. Investorem stavby je stát a jeho instituce a nevím, jestli je přiměřené obviňovat starosty a starostky obcí Opavska, že mohou za tyto potíže.
3. Jakmile jsme na radnici dostali informace o situaci na stavbě, začali jsme jednat. I když je to státní stavba, město se do věci vložilo. Jednal jsem s ministrem dopravy, ředitelem Státního fondu dopravní infrastruktury a generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic. Všichni tři přislíbili, že budou usilovat o to, aby se peníze na stavbu našly ještě letos a stavba mohla pokračovat. Tento týden jsem požádal o pomoc také premiéra Mirka Topolánka.
4. Myslím, že by bylo nevhodné, abych jako primátor Opavy vzkazoval něco lidem z jiných obcí. Nicméně: v Opavě děláme vše pro to, aby stavba pokračovala, protože silnice je velmi potřebná, a stejně tak pracuje i celé Sdružení I/11- I/57.
Pavel Mališ (ODS), náměstek primátora a předseda Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 – I/57:
Na obdržené otázky neodpověděl. Již dříve však pro naši redakci uvedl: Rozpracovaný je už celý úsek Opava – Ostrava s výjimkou Komárova. Stavby však ohrožují vážné finanční možnosti a z toho pramení naše obavy, abychom nakonec nezůstali zase někde vzadu. Je známo, že vzdálenost Prahy od Opavy je dvojnásobek vzdálenosti Opavy od Prahy.
Jaroslav Palas (ČSSD), hejtman Moravskoslezského kraje:
1.+ 2. Budeme vyvíjet tlak na vládu, aby urychleně potřebné finanční prostředky našla. Osobní odpovědnost v žádném případě necítím, je to rozhodnutí vlády. Stavba je připravena k realizaci.
3. Budu jednat s novým ministrem dopravy. Škoda je to, že budu jako hejtman kraje jednat již s třetím ministrem dopravy a je předpoklad, že od října bude další, čtvrtý ministr dopravy.
4. Veřejnosti slibuji, že v tlaku na vládu nepovolíme.
Lubomír Hýbl, ředitel Silnic a dálnic ČR správy Ostrava:
1. + 2. Na žádných jednáních nebyly informace o tom, že by tato stavba měla být z operační programu dopravy vyřazena a nic nezaznělo ani 19. března na ministerském kontrolním dni. To je současně i odpověď na otázku ohledně osobní zodpovědnosti.
3. O vzniklé situaci jsem informoval jak zástupce kraje, tak Opavy, klid nedávám ani poslancům, vládnímu zmocněnci, ani vedeni ŘSD a SFD a požádal jsem o řešení i ministra Bendla.
4. Obyvatele Opavska ujišťuji, že mi situace rozhodně není lhostejná. Současný stav mi vadí jako spoustě jiným, kteří mají zásluhu na tom, že stavba byla připravena k realizaci.
Tomáš Čoček, náměstek sekce pro realizaci Státního fondu dopravní infrastruktury:
1. Stav rozpočtu fondu je v souvislosti se současnou ekonomickou krizí poměrně napnutý a není v něm tolik peněz, kolik se původně předpokládalo. Tato skutečnost se logicky musí odrazit v rychlosti a intenzitě výstavby dálnic a silnic.
2. O mé osobní odpovědnosti nemůže být řeč. Nemohu přijímat odpovědnost za ekonomickou krizi, anebo za to, že kamiony jezdí méně, a fond má tak nižší příjmy z mýtného.
3. Požádali jsme ministerstvo financí o rozpočtové opatření – tedy o vyrovnání poklesu příjmů fondu. Podle reálně získané částky bude pak rozhodnuto o její distribuci na jednotlivé stavby.
4. Lidem na Opavsku vzkazuji, aby byli trpěliví, protože děláme, co je v našich silách.
Pavel Borek, ředitel firmy Firesta – Fišer:
Odmítl se vyjádřit…
Miroslav Krajíček (ODS), opavský poslanec parlamentu ČR:
1. Zastavení stavby komunikace se mi v žádném případě nelíbí.
2. Odpovědnost za to nenesu v žádném případě, protože jsem nic ovlivnit nemohl.
3. Na to, co bych konkrétně mohl udělat pro přísun peněz, nedokážu nyní odpovědět. Každopádně se o to v rámci svých možností pokusím.
4. Lidem na Opavsku mohu vzkázat jen to, že mě vývoj situace mrzí stejně jako je.
Miroslav Opálka (KSČM), opavský poslanec parlamentu ČR:
1. Situace mě zaskočila. Kolegy, kteří tuto oblast garantují ve svých výborech, jsem byl ujišťován, že akce zrušená nebude a najednou je všechno jinak.
2. Osobní odpovědnost za tento stav nemám a nemohu ji ani přebírat, pokud se o něm dozvídám až z médií. Je to zodpovědnost exekutivy.
3. Rozhodovací pravomoc pro přísun peněz nemám, ale mohu vyvíjet tlak na to, aby akce byla znovu zařazena do letošního programu. Rozhodně se o to budu pokoušet.
4. Lidem na Opavsku mohu vzkázat jen to, že se na ně, jako vždycky, zapomíná.
Pavol Kubuš (ČSSD), hlučínský poslanec parlamentu ČR:
1. Pozastavení stavby je nešťastné.
2. Osobní odpovědnost za tento stav neberu, protože na něj nemám žádný vliv.
3. Při schvalování rozpočtu mohu pro stavbu žádat přesun financí z jiné položky, ale nechci dávat žádný planý předvolební slib.
4. Prosil bych občany, aby ještě vydrželi. O následné zajištění této priority musejí usilovat všichni kompetentní činitelé.
Václav Klučka (ČSSD), opavský poslanec parlamentu ČR:
Byl s výborem pro obranu mimo republiku.
Zdena Jordánová, starostka Hrabyně:
1. Rozhodně jsem nebyla jediná, komu tato zpráva zkazila velikonoční svátky.
2. Osobní odpovědnost za zastavení stavby nenesu a ani unést nemohu, protože jsem akci finančně nepřipravovala.
3. Spojím se s Velkou Polomí i Mokrými Lazci a společně budeme kontaktovat všechny, kteří s výstavbou mají něco společného.
4. Našim občanům mohu říci jen to, že udělám všechno, co je v mých silách, aby stavba dál pokračovala.
Ludmila Bubeníková, starostka Velké Polomi:
1. Považuji zastavení stavby za katastrofu pro obyvatele dotyčných obcí.
3. Určitě se pokusíme něco dělat spolu se Sdružením pro 1/11, a pokud všechno selže, nevylučujeme ani blokádu silnice.
4. Pokud bych chtěla něco vzkázat, tak jen to, že si připadám jako pitomec. V našem obecním zpravodaji jsem občany požádala o trpělivost s tříletou výstavbou silnice a dva dny nato vyšla zpráva, že akce byla zastavena.
Jaroslav Balcar, starosta Mokrých Lazců:
1. Veřejné tanečky činitelů kolem výstavby komunikace vnímám jako divadelní představení. Jinak si nedovedu vysvětlit, jak je možné, že významná stavba za takovou spoustu peněz stojí na tak vratkých nohách.
2. Osobní odpovědnost za to nést určitě nemohu.
3. Mám velmi omezené možnosti k nějaké pomoci, protože tato stavba jde zcela mimo možnosti naší obce. Pomáhali jsme při jejím rozjezdu a všechny obce po trase mezi sebou vybraly 9 milionů korun, které do výstavby daly.
4. Lidem můžu vzkázat jen to, že je mi nesmírně líto všech, kteří v místech chystané stavby žijí. Stromy, které je dříve chránily před dopravními zplodinami, jsou vykácené, pole už nebyla oseta a to všechno pro nic za nic.

Základní čísla

Silnice I/11 spojující Opavu s Ostravou měla být zprovozněna před Vánocemi v roce 2011. Stavba úseku dlouhého 9,75 kilometru má být dokončena ve druhé polovině roku 2012. Silnice má mít čtyři až pět jízdních pruhů. Její výstavba přijde na 3,6 miliardy, veškeré náklady na stavbu se ale vyšplhají na 5,5 miliardy korun.

Co si myslí běžní Opavané?

Co říkáte na to, že stavba nové silnice, spojující Opavu s Ostravou, je po několika dnech zastavena, protože došly peníze? Kdo je podle vás za to zodpovědný? Na tyto otázky jsme se zeptali náhodných kolemjdoucích v centru města Opavy.

Polovina dotázaných se shodla na tom, že krize ovlivňuje ekonomiku ve všech směrech, ta druhá zase vidí vinu na politicích.

„Krize je všude a je to škoda, protože už bychom tu silnici potřebovali. Pracoval jsem v dopravě, tak vím, o čem mluvím,“ říká například třiasedmdesátiletý důchodce z Kylešovic Jiří Mlčoch. To sedmatřicetiletý obchodní zástupce z Kopřivnice Petr Gold starou silnici nepoužívá. „Vše je závislé na financích, i stavby. Vždy rozhoduje stát nebo vláda, ale teď je krize, tak se někde musí ubrat,“ uvedl.

Dvaapadesátiletá pokladní z Opavy-Kateřinek Anna Kolbová je rozhořčena. „To je děs! Ti nahoře, to je jedna velká banda. Mohou za to určitě politici. Co nepotřebují oni, to neudělají,“ hubuje. Podobně smýšlí třicetiletá informační pracovnice na mateřské dovolené z Opavy Irena Nováková. „Ani nevím, že byla stavba zastavena. Politici mají určitě peníze na různé hlouposti, ale na toto ne, to je zvláštní,“ uvedla.

Zato jednaosmdesátiletou důchodkyni z Opavy Annu Pressovou silnice nezajímá, ale názormájasný. „Mohou za to ti nahoře, berou miliony a ostatní je nezajímají.“ „Slyšel jsem o tom a je to velice špatné,“ řekl další oslovený, padesátiletý strojní zámečník František Duček z Hradce nad Moravicí.

Od svých rodičů byla informována třiatřicetiletá cukrovinkářka z Opavy Simona Rozmanitová. „Nelíbí se mi, že už je rozkopaná část Opavy a teď se nic nebude dít,“ uvedla. Svůj názor vyjádřil také čtyřiašedesátiletý důchodce Jiří Slováček z Litultovic. „Měla by tam být pořádná cesta. Je tam velký provoz. Pětatřicet kilometrů jede člověk dvě hodiny. A přes Kravaře je to úplně ucpané,“ podotkl.

(kus, jih, azu, veo, luc, ver)

26.4.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Cyklostezka. Ilustrační foto.

Cyklostezka má spojit Kravaře s Benešovem

Veřejné prostranství v okolí Červeného kostela v Hlučíně. Ilustrační foto.

Červený kostel se dočká změn

Souhrn fotbalového víkendu

/VÝSLEDKY, FOTOGALERIE/ Přinášíme vám výsledkový servis víkendových fotbalových zápasů na Opavsku a Hlučínsku.

Festival Hrady přilákal do Hradce tisíce návštěvníků

/VELKÁ FOTOGALERIE/ Na dvou pódiích se vystřídala dvacítka kapel a interpretů

V pondělí začíná rekonstrukce jedné z hlavních opavských dopravních tepen

Od Domu kultury Petra Bezruče v Opavě až po obchodní centrum na konci Kateřinek se bude pokládat nový asfalt.

AKTUALIZOVÁNO

II. LIGA: Opava – Sokolov 0:0

/VIDEA, FOTOGALERIE/ Po střeleckých hodech přišel půst. Opavští fotbalisté v sobotu na domácím trávníku uhráli se Sokolovem pouze bezbrankovou remízu. Slezané přitom v prvním poločase měli několik šancí, ani jednu ale neproměnili.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení