Silnice I/11 z Mokrých Lazců do Ostravy se znovu těší pozornosti. Důvody jsou dva. V závěru minulého týdne byla vyhlášena nejlepší silniční stavbou a motoristé po ní budou moci jezdit rychleji.

Slavnostní galavečer soutěže Česká dopravní stavba, technologie a inovace roku 2015 v pražské Betlémské kapli vyzdvihl stavební společnost EUROVIA CS. Za výstavbu jedenáctky získala ocenění v hlavní kategorii Silniční a dálniční stavby.

„Zhotovitel s investorem na ní odvedli skvělou práci. Silnice si takové ocenění jednoznačně zaslouží už proto, že cesta k jejímu prosazení nebyla vůbec jednoduchá" nešetří uznáním předsedkyně Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 a hrabyňská starostka Zdeňka Jordánová (ČSSD). Dobrou zprávu pro realizátory silnice doplňuje ještě dobrá zpráva pro její uživatele. Dosud směli mít na tachometrech nejvýš devadesátku, třebaže vynikající stav i vhodná trasa k rychlejší jízdě sváděla. Pokud řidiče vůbec něco brzdilo, byly to jen obavy z pokut.

VYŠŠÍ RYCHLOST UŽ BĚHEM LÉTA

Odbor dopravy krajského úřadu teď jejich přání vyslyšel a rychlostní limit změní.

„Jedenáctka splnila všechny zákonné podmínky pro zvýšení rychlosti na 110 km/h, platící pro vozidla do 3,5 tuny a pro autobusy," potvrzuje zprávu tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 Martin Dostál.

V nejbližší době bude úsek mezi Mokrými Lazcemi a Velkou Polomí označen jako silnice pro motorová vozidla. To znamená, že na něm budou platit stejná pravidla provozu jako pro tuzemské dálnice, včetně zákazu vstupu pěším lidem a cyklistům. Administrativně jsou už potřebné věci vyřízeny a výroba svislého dopravního značení byla zadána. Ostravská správa Ředitelství silnic a dálnic musí všechno stihnout do konce července.

Od svého zprovoznění v říjnu loňského roku dělá jedenáctka motoristům radost. Umožňuje jim příjemné a hlavně bezpečné cestování do Ostravy, ale tam idyla končí nedostavěnou Prodlouženou Rudnou. Se současným stavem jsou plným právem nespokojeni řidiči a zejména obyvatelé z porubských ulic Opavská, 17. listopadu a jejich bezprostředního okolí. Každý den i noc musejí čelit bezprecedentnímu hluku a škodlivým emisím. Ostudná situace už dospěla ne do stavu „pět minut před dvanáctou", nýbrž „pět minut po dvanácté".

„Vlastník by měl s investorem konečně dospět k nějaké rozumné dohodě. Ta je totiž nutným předpokladem k tomu, aby ke zprovoznění Prodloužené Rudné došlo ještě v průběhu příštího roku," konstatuje tajemník Sdružení Martin Dostál.