Před časem jsme informovali, že odbočka na silnici I/11 na Mokré Lazce ve směru na Ostravu patří mezi nejrizikovější místa v Moravskoslezském kraji. Problémem je ale také pro chodce a místní obyvatele. Přejít silnici v hustém provozu je mnohdy o život. A to bohužel doslova.

Své o tom ví Rudolf Gardoň, kterému tady před 14 lety auto srazilo a smrtelně zranilo matku. Bydlí v domě vedle své dcery a pod ním stojí ještě dům souseda.

„Přejít cestu je komplikované. Často dlouho čekáme, než můžeme přejít cestu nebo vyjet autem. Zajímá mě, jak mám bezpečně přecházet, když nejbližší přechod je v Nových Sedlicích, ale po okraji vozovky jít nemůžu," uvedl Rudolf Gardoň.

Pěší mohou využít podchod o pár set metrů výše směrem na Hrabyni. „Dostaneme se k němu jen přes les a to je problém," uvedl Rudolf Gardoň. Proto místním nezbývá než překonávat silnici v hustém provozu.

Z hlediska rizika je křižovatka poblíž Mokrých Lazců třetí nejhorší v republice.
Mokré Lazce mají rizikovou křižovatku

Auta tu ale rozhodně nejezdí předpisově.

Ve směru od Nových Sedlic tu platí maximální rychlost 70 kilometrů za hodinu a za odbočkou a domem Rudolfa Gardoně stojí cedule s devadesátkou. Rychlostní limity však dodržuje jen málokdo.

Opakovaně na nebezpečný úsek upozorňuje starosta Mokrých Lazců František Šteyer. „Kromě většího stavebního zásahu jako je třeba podchod, nadchod, vybudování ochranného ostrůvku nebo svedení jízdy do jednoho pruhu v každém směru a odbočovacího pruhu na Mokré Lazce by situaci pro chodce, přecházející tuto nebezpečnou komunikaci, zlepšilo zodpovědné chování řidičů," uvedl František Šteyer.

Opavský dopravní inspektorát Policie České republiky podle mluvčího Reného Černohorského zmíněnému úseku věnuje zvýšenou pozornost.

„Nezřídka se tu objevují policejní hlídky, ať už v automobilech nebo motocyklech s radarem. Policisté využívají také stacionární laserový radar. Kontrolují způsob jízdy a zaměřují se také na další účastníky silničního provozu, jako jsou cyklisté, motocyklisté, případně chodci," uvedl René Černohorský.

Čtyřproudová silnice podle něj svádí k rychlé jízdě a případné přecházení chodců pak může být nebezpečné. „Přivítáme jakoukoliv právní nebo stavební úpravu, která omezí rizikovost tohoto úseku," dodal policejní mluvčí.

Ilustrační foto.
Kolony aut blokují Krnovskou ulici

Silnice je ve správě Ředitelství silnic a dálnic. Podle mluvčí organizace Niny Ledvinové se vzhledem k tomu, že jde o takto frekventovaný úsek silnice I. třídy nabízí možnost zpracování bezpečnostní inspekce.

„Na jejím základě by bylo možno zrealizovat opatření, jejichž cílem je zajistit bezpečnost jak chodců, tak zmírnit neukázněnost projíždějících řidičů," uvedla s tím, že ŘSD nemůže v souladu se zákonem 13/1997 Sb. zákon o pozemních komunikacích financovat zařízení, která slouží pro ochranu chodců.

„Toto je možno realizovat nejen z finančních prostředků příslušného obecního úřadu, ale také z dotačních titulů, které tuto problematiku řeší a mohou se podílet na financování těchto zařízení, jako jsou ochranné ostrůvky, přechody pro chodce, chodníky a podobně," uzavřela mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.