Momentálně se zhoupla dolů. Zůstane tam, nebo půjde opět vzhůru?

Jak to všechno začalo?

Krátká historie rychlostní komunikace z Opavy do Ostravy je plná zvratů. Posuďte sami. Usměvaví pražští i krajští politici s představiteli dotčených obcí tloukli v roce 2009 kladívky do základního kamenue a všechno bylo dobré. Krátce na to byla stavba z evropského dotačního titulu Operační program doprava bez kvalifikovaného důvodu vyňata a všechno bylo špatné.

Následně se výstavba s minimální porcí financí sice kulhavě, ale přece jen rozjela a zase bylo všechno dobré. Letos byla celá stavba opět bez kvalifikovaného důvodu zastavená a zase je všechno špatné. Houpačka, která jde už všem na nervy.

Ale popišme si to podrobněji. Silnice číslo jedenáct si to zaslouží.

První infarktový stav

Samé úsměvy, ujišťování, hezká slovíčka. Tváře regionálních i nadregionálních politiků, z nichž si mnozí honili své politické triko. Takový byl 25. března 2009, kdy přítomní před kamerami a fotoaparáty bušili do základního kamene jedenáctky.

Jenže už v polovině dubna ministr dopravy Petr Bendl (ODS) přivezl do Ostravy šokující informaci - stavba obchvatu musí být z nedostatku financí zastavena. Hlavním problémem podle všeho je to, že stavba, kterou měl financovat Operační program Doprava, se do schválených projektů nedostala a stále není zařazena do projektů, financovaných evropskými penězi.

Na toto nebezpeční upozorňoval náměstek Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček už při slavnostním poklepu na kámen. „Zůstává otázkou, jestli tato stavba schvalovacím procesem projde,“ řekl náměstek Čoček.

Zpráva zapůsobila jako blesk z čistého nebe a zejména představitelům obcí Hrabyně, Velká Polom a Mokré Lazce připravila infarktové stavy. „Pořádně nám znepříjemnila svátky. Vůbec nevím, co si o tom mám myslet, a pořád se snažím získat nějaké konkrétní informace z kraje,“ řekla na zprávu hrabyňská starostka Zdenka Jordánová.

Je připravena podniknout všechno, co se dá, aby stavba pokračovala. V první řadě spojí síly s Velkou Polomí a Mokrými Lazci a společně budou kontaktovat všechna města i instituce, které mají s výstavnou co do činění.

Opavský primátor Zbyněk Stanjura věřil, že se všechno vyřeší a stavba komunikace 1/11 bude pokračovat. „Ministr Bendl mi při osobním jednání slíbil, že bude hledat takové řešení, aby výstavba mohla pokračovat. Do financování evropskými penězi tato stavba zatím zařazena nebyla. Smlouva s dodavatelem je podepsaná a věřím, že se peníze najdou. Zřejmě budou hledány i jiné zdroje financování. Lobovat za pokračování stavby bude jak statutární město Opava, tak i Moravskoslezský kraj,“ řekl 14. dubna 2009 primátor Zbyněk Stanjura.

Stavba úseku dlouhého 9,75 kilometru měla být podle tehdejšího harmonogramu dokončena ve druhé polovině roku 2012.

Let vzhůru a druhý infarkt

Na lepší časy a let vzhůru se blýsklo ještě v tomtéž roce, tedy 2009, kdy stavbu silnice I/11 Mokré Lazce - Velká Polom zafinancoval Státní fond dopravní infrastruktury ze svého rozpočtu, a to ve výši 170 788 800 korun. Letos však fond poslal jedenáctce pouhých 300 milionů korun.

Druhý infarktový stav prožívá jedenáctka a lidé okol ní právě nyní. 13. srpna ji totiž zařízl ministra dopravy Vít Bárta (VV). Jeho rozhodnutí nadzvedlo ze židle nejen Opavany, o čemž píšeme na této straně níže.

Jitka Hrušková, Zuzana Urbánková

Starostové se zlobí

Zdena Jordánová, starostka Hrabyně
„Pro mne osobně i pro celou obec je to veliké zklamání. I když je ministrovo rozhodnutí známé čtrnáct dní, jen těžko se nám stále nalézají slova, abychom vyjádřili naše pocity a dokázali jej přesvědčit k přehodnocení jeho rozhodnutí. Snažila jsem se přemluvit jej k návštěvě našeho kraje, několikrát jsem jednala s jeho asistentkou a výsledkem byl vzkaz, že ministr dopravy si nenašel ve svém itineráři čas.

To je obrovské zklamání a jasný signál vůči nám. Je tedy třeba připravit další daleko více razantnější kroky, jak na naši situaci upozornit. Některé, třeba petici, jsme jako Sdružení I/11 už rozjeli, ale jsme rozhodnuti využít všechny dostupné možnosti. K tomu máme velikou podporu od starostů i občanů obcí ze širokého okolí včetně Ostravy“.

Tomáš Both, starosta Nových Sedlic
„Zastavit stavbu tak důležité cesty jenom proto, že se stát nechová jako hospodář a potřebuje ušetřit, to je prostě nepochopitelné. Je to nehoráznost prvního řádu. Silnice z Ostravy na Opavu je páteřní komunikací, je nezbytná nejen z pohledu našeho regionu, ale vlastně celého kraje.

My v Sedlicích například dlouho bojujeme o obchvat, a jak to vypadá, než se někdy v budoucnu postaví, rozpadnou se nám tu všechny domy kvůli otřesům. Stejně je na tom třeba Hrabyně nebo Komárov. Jsem z toho hodně namíchnutý a otevřeně podporuji Bohumín a jeho snahy stejně jako snahy starostky Hrabyně Jordánové a starostky Velké Polomi Bubeníkové.

Pokud dojde k blokádě silnice, zcela určitě se zúčastním – je třeba dát na vědomí svůj postoj, aby si v Praze uvědomili, co udělali.“

Daniel Žídek, starosta Komárova
„Byl jsem na dovolené a tato zpráva mne opravdu rozčílila. Všichni, kdo okolo tohoto problému chodí, a vy víte, že Komárov tento problém velmi trápí, vědí, jak je tato spojnice důležitá,“ zdůraznil starosta s tím, že argumenty, proč se má pokračovat ve výstavbě, byly v médiích již několikrát řečeny a on se nerad opakuje.

„A to průjezd Komárovem není zatím ještě definitivně vyřešen,“ podotkl.

Nechal se také slyšet, že by byl pro blokaci silnice. „Jednoznačně, ale ne u nás. Tady by to ještě více poškodilo naše lidi. Ale v Praze, přímo před Úřadem vlády a ještě někde, kde by to bylo cítit, ať vědí, že někde támhle ve Slezsku žijí také lidé a mají celkem velký problém,“ uvedl.

Nakonec řekl, že si myslí, že v první řadě je nutné jednat s ministrem a argumenty jej přesvědčit o jeho chybném rozhodnutí. Vývoj v poslední době to podle něj potvrzuje.

Ludmila Bubeníková, starostka Velké Polomi
Starostka věří, že ministr Bárta do Opavy uplynulý pátek nepřijel z časových důvodů: „Radost z toho nemáme. Kdybych s ním mohla mluvit, požádala bych ho o přehodnocení jeho rozhodnutí. Doporučila bych mu, aby si nechal zhotovit srovnávací analýzu jednotlivých staveb a pak se znovu na problém podíval.

Nátlakové akce by měly být posledním řešením. Přednost dávám jednání, ale pokud není výsledek, nebránila bych se tvrdším postupům.“

A co pro jedenáctku dělají opavští poslanci?

Redakce oslovila také opavské poslance s otázkou, jak oni osobně zabojují o stavbu jedenáctky.

Opavský primátor a poslanec Zbyněk Stanjura (ODS) považuje rozhodnutí o zastavení výstavby I/11 za špatné a nekoncepční. „Region zůstane bez kvalitního připojení na dálnici, což sníží našim firmám a podnikatelům postavení na trhu. Jistě to bude mít i negativní vliv na zaměstnanost.

Moravskoslezský kraj má navíc i nejhorší životní prostředí a nové komunikace měly přispět k jeho zlepšení. Mohu slíbit, že se budeme snažit toto rozhodnutí zvrátit,“ slibuje Stanjura (ODS).

Poslanec Václav Klučka (ČSSD) konstatuje, že se síly zatím jen zbytečně tříští, protože až dosud postupoval samostatně kraj, město i někteří starostové. Za lepší postup považuje spojit síly napříč politickým spektrem. „S poslancem Zbyňkem Stanjurou jsme se dohodli, že v polovině září uspořádáme schůzku všech poslanců za Moravskoslezský kraj se spoluúčastí starostů.

O účast požádáme ministra dopravy Víta Bártu, popřípadě některého zástupce ministerstva,“ prozrazuje záměr Klučka.

Poslanec Miroslav Opálka (KSČM) rovněž vnímá ministrovo rozhodnutí jako nekompetentní. „Budu se spolu s kolegy snažit lobbovat u kompetentních činitelů. Věřím, že pan ministr do čtyř měsíců změní názor,“ optimisticky věří Opálka.

Vyjádřil se rovněž náměstek ostravského hejtmana Vojtěch Mynář. „Se situací jsme se nesmířili a nesmíříme. Kontaktovali jsme už premiéra i předsedu asociace hejtmanů. Ministra jsme informovali o tom, že statutární města Ostrava i Opava jsou odhodlána vykoupit pozemky po trase sama,“ říká náměstek.

Není vyloučeno, že po vyčíslení všech nákladů vyjde najevo, že zakonzervování stavby vyjde dráž než její pokračování.

Jitka Hrušková

Lidé mohou podepisovat petice

Proti zastavení výstavby silnice I/11 mezi Opavou a Ostravou mohou lidé, kterým není lhostejný stav dopravy a životního prostředí na Opavsku, už dnes podepisovat petice. Petiční archy najdou například během úředních hodin na podatelně opavského magistrátu i na recepci u vchodu do magistrátního areálu na Krnovské ulici nebo v Městském informačním centru. Popřípadě si petici mohou stáhnout i s archy z opavského webu (www.opava-city.cz) a odevzdat ji na zmíněných místech.

Petici za dostavbu silnice připravilo Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57, mezi jehož členy jsou obce, města a významné firmy ze západní části Moravskoslezského kraje podél uvedených komunikací. Jedenáctku brání i další petice.Více informací a petiční arch ke stažení naleznete na www.opava-ostrava.webnode.cz

Zuzana Urbánková

Kolik bude stát zakonzervování?

Krizový scénář hovoří o zakonzervování stavby. Náklady na tento krok nemá ministr podle sdělení svého mluvčího dosud vyčísleny. Nicméně podle odhadu, provedeného Sdružením pro výstavbu komunikace I/11-I/57, by zakonzervování jedenáctky pro jednu zimu přišlo zhruba na 200 milionů a pro dvě zimy na přibližně 500 milionů korun.

Sdružení napadlo ministerské rozhodnutí

V tiskovém prohlášení, které Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 vydalo minulý týden, jsou argumenty, které ministr dosud nechtěl slyšet. Některé hovoří o porušení programového prohlášení vlády i usnesení Zastupitelstva Moravskoslezského kraje o prioritách ve výstavbě komunikací. Prohlášení mimo jiné připomíná, že Moravskoslezský kraj je se svými 1 250 tisíci obyvatel největším krajem v republice s největší mírou nezaměstnanosti a největším znečištěním životního prostředí.

Jeho dopravní situace je katastrofální, a to se promítá na zaměstnanosti. Na kvalitní dopravní infrastruktuře je závislá podnikatelská sféra. Restrukturalizací v 90. letech byl postižen nejvíc z celé republiky a jeho potřeby jsou vládou i nadále diskriminovány.

„Ministr Vít Bárta v něm naprosto ignoruje názory nejenom samospráv na všech úrovních, ale i rozhodnutí předchozích vlád,“ konstatuje předseda Sdružení Pavel Mališ. Členy jsou obce, města a významné firmy ze západní části Moravskoslezského kraje podél uvedených komunikací.

Jitka Hrušková