V penězích pro silnice, železnice a vodní cesty je na vládní úrovni podle všeho dobojováno. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) uvedl v televizním pořadu Otázky Václava Moravce, že má s ministerstvem financí předjednané zvýšení rozpočtu pro příští rok na 76 miliard korun.
Skutečnost je taková, že fond bude mít k dispozici jen 72,5 miliardy korun, což je proti původnímu návrhu navýšení o pouhých 1,4 miliardy korun. K návrhu rozpočtu se v Praze v těchto dnech vyjádřili i zástupci Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57.
Při vypořádání připomínek upozornili zejména na palčivý nedostatek peněz pro dálnice, silnice I. tříd a krajské komunikace. Námitky měli i proti tomu, že v rozpočtu fondu dopravy nebylo vyčleněno 500 milionů korun na program RESTART, který vláda schválila teprve nedávno. S jeho finančním zajištěním však zjevně nepočítá.
Program je určen pro tři strukturálně postižené regiony, mezi které bohužel patří i ten náš. Všechno tudíž zůstává ve vládou oblíbené rovině slibů. Hlavní výtky Sdružení půjdou do jednání vlády s rozporem.
„Uvidíme, co se s nimi stane, ale moc optimistický nejsem. Státní rozpočet na příští rok už byl schválený a to znamená, že k nějakým dodatečným úpravám v podstatě už dojít ani nemůže. Pokud se ovšem nestane zázrak a na ten nevěřím,“ netají se tajemník Sdružení Martin Dostál pesimismem.
Mírně hojivou náplastí může být, že klíčové silniční stavby, které v kraji představují východní část obchvatu Opavy, obchvat Krnova nebo Prodloužená Rudná, budou pokračovat. Ovšem vyhlídky na chybějící peníze pro krajské komunikace se Moravskoslezskému kraji asi líbit nebudou.
„Buď někdo řekne, že rozpočet fondu už nebude opravu krajských silnic podporovat, protože kraje dostaly své peníze v navýšeném rozpočtovém určení daní, nebo dojde k dohodě o jejich stabilním financování. To by však vyžadovalo změnu zákona o fondu dopravy,“ míní tajemník Dostál.
Současně upozorňuje na absenci dlouhodobějšího plánování investic, bez kterého je současný stav už neudržitelný. „Plánuje se z roku na rok a vůbec není respektovaný střednědobý výdajový rámec. Stát má jednoznačně stanovit rozpočtové priority a jednou z nich musí být doprava,“ dodává Martin Dostál závěrem.