VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opavský integrovaný dopravní systém je desetiletý

Opava – Dnes je v regionální dopravě už normální, že lidé mohou cestovat na stejnou jízdenku příměstským autobusem nebo vlakem i to, že s touto jízdenkou přestoupí ve městě například do trolejbusu. Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS si dětské nemoci už odstonal a zabydlel se v regionu.

27.8.2011
SDÍLEJ:

Vlaková souprava CityElefantFoto: DENÍK/Libor Běčák

Na opavské brány zaklepal 1. dubna 2001 a umožnil cestování vlakem mezi Opavou a Ostravou i na předplatní jízdenky ODIS. Ty majitelům umožňovaly výhodný přestup na navazující příměstské autobusové linky a především na linky ostravské městské hromadné dopravy.

Systém se v Opavě rozšiřoval

Postupně byly do ODIS zapojovány regionální linky v Opavě končících nebo městem projíždějících autobusových dopravců. Byl to hlavně TQM-holding a v menší míře Veolia Transport Morava. Do systému byly zapojeny i zbývající železniční tratě, vycházející z Opavy směrem do Krnova, Hradce nad Moravicí a Svobodných Heřmanic.

Roku 2003 se zapojení dočkala i opavská městská doprava. Například cesta z Opavy do Ostravy byla s využitím opavského trolejbusu, vlaku a ostravské tramvaje možná s jedinou předplatní jízdenkou.

Nabídku rozšiřují regionální linky

Nabídku pro cestování po Opavě rozšířily regionální linky, což řada cestujících dosud neví. K cestování z Opavy například do Komárova, Malých Hoštic, Vlaštoviček nebo Kylešovic mohou s předplatní jízdenkou používat i linky, provozované dopravcem TQM-holding.

Opavská městská doprava však dosud není v ODIS zapojena úplně. Neumožňuje to stávající odbavovací systém vozidel, který neumí tarif pro jednotlivé jízdné v praxi aplikovat tak, jak je v ODIS zavedeno. Jde o technickou překážku, která bude do konce příštího roku odstraněna a cestování bude zase o něco jednodušší.

Pohled zpátky je dlouhý patnáct let

Začátek ODIS se datuje k roku 1995, kdy byl založen organizátor systému. Připravit ho, spustit, provozovat a rozvíjet v širším zájmovém území města Ostravy dostala za úkol společnost Koordinátor ODIS. Prvním krokem byla předintegrace dopravy mezi Hlučínskem a Ostravou.

Od října 1996 šlo ve vlacích na vymezených úsecích cestovat na předplatní jízdenky ostravského dopravního podniku, doplněné zvláštním kuponem. Plnohodnotně začal systém fungovat až koncem dalšího roku. Byl vytvořen jednotný tarif se smluvními přepravními podmínkami. Do nového ODIS byly zapojeny veškeré linky provozované Dopravním podnikem Ostrava a též vybrané linky na Hlučínsku, provozované ČSAD Ostrava, dnes známým pod názvem Veolia Transport Morava.

Odzkoušený a už osvědčený systém se pak z vůle měst, obcí a později i kraje rozvíjel na dalších místech a stával se součástí každodenního života mnoha desítek tisíc cestujících veřejné osobní dopravy.

Autor: Jitka Hrušková

27.8.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Slezský FC Opava – FC Sellier & Bellot Vlašim 3:1
37

II. LIGA: Opava - Vlašim 3:1

HC Slezan Opava - Salith Šumperk 1:6
1 15

HOKEJ: Opava - Šumperk 1:6

MSFL: Hlučín - Uherský Brod 1:2

Trápení hlučínských fotbalistů nekončí. V sobotu nestačili Slezané na nováčka z Uherského Brodu. Přitom ještě v poločase díky brance Krauta vedli 1:0.

Právě jsme se narodili

Vážení čtenáři, prostřednictvím našeho Deníku se opět můžete podívat na miminka narozená v opavské porodnici. Tentokrát přivítáme sedm holčiček a dva chlapečky.

Roman Kořistka a Jiří Zimola: Cílem je pro nás samotná cesta

/ROZHOVOR/ Silnice Evropy brázdí už téměř deset let na motorkách, ale ne ledajakých. Mají zálibu v padesát let starých jawách a letos v létě společně podnikli cestu do Řecka.

Vláda rozhodla: výstavba přehrady se odkládá

Stavba přehrady Nové Heřminovy měla začít v roce 2020. Zahájení se o pět let odkládá.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení