Zvýšení bezpečnosti a tím také snížení dopravních nehod. To jsou hlavní důvody, proč začali silničáři v Moravskoslezském kraji označovat nebezpečné úseky silnic druhých a třetích tříd. Reflexní pásky by řidičům mimo jiné měly usnadnit orientaci při nepříznivém počasí nebo v noci.
Některá z takto označovaných míst se nacházejí i na Opavsku a Bruntálsku.
Jedním z úseků, kde silničáři začali s reflexním označováním, je silnice mezi Hradcem nad Moravicí a Melčí. Petra Lainková z Melče-Dubí jezdí po této trase často a i jí se úsek jeví jako nebezpečný. „Trasou mezi Hradcem nad Moravicí a Melčí jezdím denně a v noci je často problém se zvěří, na cestě se objevují srnky.
V zimě je v některých místech problém se vyhnout autobusu, protože cesta je úzká. Okolo Melče-Dubí je velký problém s nedodržováním přikázané rychlosti. Je tu sedmdesátka, ale řidiči ji neustále překračují. Úsek je nebezpečný hlavně pro děti," uvedla Petra Lainková.
To, že mezi Hradcem nad Moravicí a Melčí skutečně k častým kolizím dochází, potvrdil také vedoucí opavských silničářů Petr Kudela. „Nebezpečné zatáčky jsme vytipovali na základě mnohaletých zkušeností. Úsek mezi Hradcem a Melčí na silnici třetí třídy číslo 44334 nebezpečný je, protože zde dochází k mnoha dopravním nehodám. Zatím umisťujeme reflexní pásky do svodidel," vysvětlil Petr Kudela.
Postupně by se reflexní pásky měly objevit i na stromech. „Na Opavsku je celkově velké množství stromů, které lemují silnice. Těžko se ale dá vybrat, který je nebezpečnější, a proto budeme postupně dávat odrazky i na ně. Strom je z dálky vidět, i když bílý pás už může být vybledlý," doplnil Kudela.
S označováním už začali také v okrese Bruntál. Podobně jako na Opavsku budou reflexní žlutou barvou označeny nepřehledné či prudké zatáčky nebo zúžené průjezdy.
„Zatím byly pásky instalovány na silnici druhé třídy číslo 452 z Karlovic do Andělské Hory, kde je směrové vedení silnice s velkou spoustou zatáček a serpentin. Rovněž zde registrujeme i poměrně hustý provoz dopravy.
V minulých dnech proběhla schůzka, kdy jsme se sešli se zástupci policie a odborů dopravy a silničního hospodářství městských úřadů v Bruntále, Rýmařově a Krnově," poznamenal k reflexnímu označování vedoucí technicko správního úseku bruntálských silničářů Jaromír Šimek.
Instalace reflexních pruhů je již zcela běžná na silnicích prvních tříd a také na dálnicích. „Rozhodli jsme se, že chceme také přispět ke snížení nehodovosti a zranění na silnicích nižších tříd, kde jsou mnohdy silnice úzké a k tomu ještě s množstvím nepřehledných zatáček a hojným stromořadím," doplnil k osazování technicko provozní náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje Milan Novák.
Kraj vlastní silniční síť druhých a třetích tříd v délce 2733 kilometrů.
Veronika Bernardová, Milan Freiberg