Zaparkovat v centru není snadné ve většině měst, ovšem někde je opravdový oříšek zaparkovat i mimo něj. Složitou situaci aktuálně řeší v Hlučíně, kde za poslední tři roky přibylo přes dva tisíce nových aut, ale nově zbudovaná parkovací místa nepokryjí ani desetinu z tohoto nárůstu.

„Město bohužel není nafukovací a s větším počtem automobilů se musíme smířit. Naším úkolem je tento problém nějak řešit, i když víme, že to nebude snadné," prohlásil v září na veřejném zasedání zastupitelstva starosta Hlučína Pavel Paschek.

Že nebude snadné najít řešení, se potvrzuje i nyní s blížícím se koncem roku, kdy stále není jasné, jak bude systém parkování ve městě fungovat. Aktuálně platí zákaz stání bez parkovací karty na více než polovině všech míst v Hlučíně.

Proti kartám, z nichž ta základní stojí 1200 korun, vznikla také petice mezi občany, kteří opakovaně žádají změnu systému. O tom, jak jej upravit ke spokojenosti všech, nyní radnice společně s některými občany a odborníky jedná.

„Vedení města se snaží vyslyšet připomínky občanů a hledá kompromis mezi jejich přáním parkovat v celém městě zdarma a bez omezení a mezi realitou. Parkovacích míst totiž v Hlučíně v uplynulých letech nepřibývalo stejným tempem jako automobilů. Bez regulace by auta stála po městě i všude tam, kde se parkovat nesmí, zejména z bezpečnostních důvodů," uvedla mluvčí radnice Ivana Gračková.

Hlavní problém, tedy nedostatek parkovacích míst, chce město řešit také budováním dalších parkovišť v mnoha lokalitách Hlučína, kde stále chybí. Projevit se to má již v návrhu rozpočtu na rok 2016, který budou zastupitelé schvalovat 17. prosince od 16 hodin v kulturním domě.

Jednání bude otevřeno veřejnosti, a tak se očekává další velká debata o budoucnosti parkování v Hlučíně.

Parkovací místa v Hlučíně
rok 2012: 1142 míst, oproti minulému roku přibylo 17 míst
rok 2013: 1142 míst, přibylo 0 míst
rok 2014: 1267 míst, přibylo 125 míst
rok 2015: 1313 míst, přibylo 46 míst
rok 2016: 1473 míst, má přibýt 160 míst

Počet aut v Hlučíně
rok 2012: 6046 automobilů
rok 2015: 8106 automobilů

Ilustrační foto.

Jak se řeší problémy s parkováním na Opavsku?

Nedostatek parkovacích míst se ne vždy týká jen velkých měst. Někde situaci řeší zaváděním takzvaných kotoučů. Své o tom vědí například v Opavě nebo v Hradci nad Moravicí, ve Vítkově dají tomuto systému také šanci.

Je parkování na takzvané kotouče efektivní?

Od 1. srpna zavedlo vedení města novinku v městských parkovacích systémech. Stání na takzvané parkovací kotouče.

Radním se na stolech kupily stížnosti ohledně parkování u Knihovny Petra Bezruče. Problém byl v tom, že řidiči využívali bezplatná stání celodenně a klienti knihovny neměli kde zaparkovat. „Rozhodli jsme se zavést parkovací kotouče s tím, že řidiči budou moci stát u knihovny dvě hodiny bezplatně.

To by podle nás mělo stačit k tomu, aby si v knihovně nebo v sousedním úřadu vyřídili vše potřebné," říká náměstek primátora Josef Stiborský.

Podle informací opavských strážníků je sice patrné zlepšení, přesto na místě řešili desítky přestupků. „Strážníci provádí pravidelné kontroly na parkovišti u Knihovny Petra Bezruče. Od začátku srpna k dnešnímu dni jsme na tomto místě řešili 185 přestupků. Vnímáme, že se zde výrazně snížil počet celodenně parkujících vozidel," sdělila mluvčí městské policie Petra Stonišová.

Kotouče mohou řidiči koupit v každém papírnictví a jejich cena se pohybuje v rozmezí od patnácti do dvaceti korun.

Ilustrační foto.

V Hradci si na nový systém zvykají

Zaparkovat v centru Hradce nad Moravicí je někdy problém. I proto se vedení města od července rozhodlo zavést systém parkovacích kotoučů na parkovištích v ulici Podolské naproti Hradečanky a pak také v Lidické. V praxi to funguje tak, že si na speciálním kotouči po příjezdu nastavíte čas, který poté nesmíte měnit.

Ve stanovených dnech a době zde svůj vůz můžete odstavit na hodinu. Pokud kotouč nevlastníte, je ho možné zakoupit například v informačním centru místního městského úřadu. Jeho cena je 15 korun a není přitom na jednorázové použití.

Město chtělo docílit toho, aby lidé hodinu na parkování využili například k nákupu a delší dobu neblokovali místa dalším řidičům. Především o víkendech se stávalo, že sem přijeli lidé, zaparkovali a kupříkladu na kole si udělali celodenní výlet po okolí. Když se takových sešlo víc, ostatní, včetně majitelů přilehlých obchodů, neměli kde zaparkovat.

„Parkoviště jsou kontrolována. Lidé si zvykají, ale přestupků se dopouští dále," vysvětloval hradecký místostarosta Roman Celta.

I proto se v blízkosti ulice Podolské hledají další plochy vhodné pro odstavení vozu. Jedno takové se nachází u hlavní cesty v ulici Opavské. Konkrétně se jedná o pruh začínající u zdejší prodejny potravin, které místní říkají Oko, až po most nad řekou Moravicí.

„Pruh je dostatečně široký na to, aby zde krátkodobě mohla být auta zaparkována právě třeba pro účely rychlého nákupu. Tento projekt dnes jedeme představit na Ředitelství silnic a dálnic, ale zatím nevíme, jaký to bude mít úspěch a zda to bude schváleno," doplnil ještě několik postřehů Roman Celta.

Ilustrační foto.

Problémy s parkováním se nevyhýbají ani Vítkovu

Za posledních pět let stoupl počet aut ve Vítkově natolik, že si radnice začala klást otázku, jak tohle vyřešit.

„Je to pravda, problém s parkováním se nám opravdu nevyhnul. Pro město naší velikosti pochopitelně není možné uvažovat o výstavbě nějakého parkovacího domu, navíc je otázka, zda i v těch větších městech se to finančně vyplatí. Vím o tom systému, který zavedli v Hlučíně, ale my uvažujeme o jiném řešení," řekl na otázku ohledně parkování starosta Vítkova Pavel Smolka.

Jednou z možností jsou parkovací hodiny, které jsou v některých částech města a slouží především těm, kteří si jdou nakoupit a nepotřebují parkovat dlouhodobě. „My nyní chceme zkusit na zhruba třetině míst zavést parkovací kotouče. Sami pak uvidíme, jak se nám to osvědčí, a možná to využijeme i na náměstí," dodal starosta Pavel Smolka.

Petr Večeřa, Pavel Kubný, Petr Dušek