VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Následky požáru v dopravním podniku prý cestující nepocítí

Opava /DOPLNĚNO/ - Jeden z největších požárů, který letos řádil na území kraje, napáchal v opavském dopravním podniku škody za desítky milionů. Ačkoli byla zničena část vozového parku, jízdních řádů se prý událost nedotkne.

21.10.2013 1
SDÍLEJ:

Požár v areálu Městského dopravního podniku v Opavě-Kylešovicích.Foto: Tomáš Demel

Čtěte více: Vyhořela hala se zaparkovanými trolejbusy a autobusy. Škoda 48 milionů korun

Pokroucené a zčernalé trosky depa Městského dopravního podniku v Opavě (MDPO) jsou dostatečně výmluvným důkazem o ničivé síle, která zde uplynulou neděli řádila.Oheň nenávratně poničil sedm trolejbusů, z nichž nejstarší byl pořízen v roce 1981 a nejnovější v roce 2007.

Dalších devět vozů bylo poškozeno žárem a zakouřením, ale po opravách a revizích by měly opět sloužit. „Většina z nich by měla být funkční, spíše půjde o jejich vyčištění," uvedl ředitel MDPO Radek Filipczyk. Ačkoli pořizovací cena jednoho trolejbusu je zhruba 10 milionů korun, oněch sedm, kterých lehlo popelem, již bylo ojetých, a proto se škoda za jejich zničení vyšplhala „pouze" na 45 milionů korun.

Další dopravci podali pomocnou ruku. Z ostravského dopravního podniku bylo zatím do víkendu zapůjčeno pět autobusů a z TQM na dva dny další dva autobusy. „Kompenzace se teprve bude řešit. Nejspíš ale půjde o uhrazení nákladů za projetou naftu," řekl Radek Filipczyk.

Přes veškeré komplikace se ale povedlo MDPO zajistit, že nedošlo téměř k žádným výpadkům na jednotlivých trasách. „Všechny náhradní trolejbusy a autobusy fungují bez omezení. V pondělí ráno vyjely všechny linky," potvrdil Radek Filipzcyk.

Dočasné výpadky se týkají jen jednoho spoje na lince 202, jedenácti spojů na lince 205 a čtyř na lince 210. Některé trolejbusové trasy budou nahrazeny autobusovou dopravou.

Na nové trolejbusy musí přispět i město

Včera dopoledne se sešel v Opavě krizový štáb. Na následné mimořádné tiskové konferenci se pak mj. řešila otázka dalšího postupu v obnově vozového parku MDPO.

„S panem ředitelem Filipczykem jsme se dohodli, že do pátku předloží podrobnější plán na řešení nastalé situace a eventuálního nákupu nových vozidel včetně údajů o přesných cenách," konstatoval opavský primátor Zdeněk Jirásek (ČSSD) s tím, že částečně náklady pokryjí zdroje dopravního podniku. Již nyní je ale zřejmé, že dotačně bude muset přispět i město. O jak velký díl půjde, to napoví až materiály připravené Filipczykem.

Proč nebyly trolejbusy pojištěny?

Nechápavé krčení rameny u mnoha lidí však způsobilo oznámení, že vozy a dokonce ani budova nebyly pojištěny. Argument ze strany města a dopravního podniku je takový, že pojištění autobusů a trolejbusů není běžná praxe nikde a stálo by to příliš mnoho peněz.

„Havarijní a jiné typy pojištění nejsou v takových případech běžné. Ta suma by byla obrovská. Jak jsme zjistili u jiných podniků, jednalo by se o částku až sto dvacet tisíc korun za jeden vůz. A mluvme na rovinu, šance na zahoření trolejbusu jsou tak jedna ku desetitisícům," argumentoval Filipzcyk.

Co se týká pojištění budovy, na které vznikly škody 3 miliony, to je jiná. Podle všeho se o to údajně zasazovalo nedávno odvolané představenstvo MDPO. Vinou personální bouře, která v podniku zavládla, se ale nestihlo vše dotáhnout.

Připomeňme si ještě základní body celého příběhu. V neděli v 16 hodin si pracovník údržby povšiml hustého černého kouře vycházejícího z odstavovací haly vozidel v prostoru depa Kylešovice. Okamžitě byla volána pomoc. K požáru haly o rozměrech asi 60x40 metrů vzápětí dorazilo 13 jednotek hasičů.

„Celý zásah byl velmi komplikovaný a nebezpečný vzhledem k přítomnosti elektrické energie v trolejích a k silnému vývinu jedovatého černého kouře, proto hasiči na místě pracovali v dýchacích přístrojích, kterých bylo spotřebováno značné množství," sdělil zastupující mluvčí krajských hasičů Petr Holub.

Živel se povedlo dostat pod kontrolu asi po hodině a půl. Při zásahu měl být lehce zraněn jeden z dobrovolných hasičů. Dohašování a kontrola ze strany hasičů poté probíhaly až do rána. Následně začalo na místě vyšetřování. „Budou se odebírat stopy a následovat budou různá zkoumání ve specializovaných ústavech," dodává Petr Holub.

Na odpovědi si tedy budeme muset počkat až několik týdnů. Zatím je známa pouze již zveřejněná předběžná verze o technické závadě na jednom z trolejbusů, konkrétně snad šlo o zkrat.

Autor: Tomáš Pustka

21.10.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto z ostravské fakultní nemocnice

Pro šestiletou dívku letěl do Hlučína vrtulník

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Přisedněte k Františkovi z Assisi. Sedí na začátku křížové cesty v Ludgeřovicích

/FOTOGALERIE/ Socha světce sedícího na schodech. Takový obrázek se naskytne těm, kteří zavítají do Ludgeřovic. Konkrétně pak na nově zrekonstruovanou farskou cestu. Zmíněným svatým je Fratišek z Assisi, který se tak stal v Ludgeřovicích počátkem křížové cesty.

Běh Opavou s Karolinou Mališovou a Jakubem Šiřinou se kvapem blíží

Také letos se v Opavě poběží Breda City Trail. Na jeho startu přitom nebudou chybět ani známé osobnosti.

Úřady zjišťují, kolik pětiletých dětí se nezapsalo do školek

Předškoláci z Opavska musejí letos poprvé od září do mateřských škol povinně, za nedodržení hrozí rodičům pokuta do výše až pěti tisíc korun.

Filmaři operují na Opavsku. Natáčí komedii

Režisér Pavel Vaňásek po pohádce s názvem Čertova skála v příštím roce do kinematografického světa přispěje svým dalším dílem. Tentokrát půjde o filmovou komedii Honza dědí mlýn.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení