V Opavě se tramvaje objevily oproti jiným městům poměrně pozdě. Až v roce 1899 bylo rozhodnuto o stavbě kolejí a v prosinci 1905 začala jezdit městem první souprava chebské společnosti Elektrizitäts Gesellschaft GmbH.

Hlavní trať spojovala dnešní nádraží Opava-východ s nemocnicí a síť měla dvě boční tratě – do Městských sadů a do Kateřinek. Po roce 1912 se tratě postupně rozšiřovaly. Na konci druhé světové války byla Opava téměř zničena boji a ani tramvajové tratě neušly újmě.

Provoz byl obnoven až v roce 1947, o rok později přibyla ještě trať do Jaktaře. Soumrak tramvají v Opavě začal v roce 1949, kdy přestaly tramvaje jezdit k městskému hřbitovu, a hlavně v roce 1952, kdy místo nich na lince nádraží Opava-východ – nemocnice začaly jezdit trolejbusy.

Následoval útlum provozu do Jaktaře a nakonec i do Kateřinek. Poslední tramvaj projela Opavou 22. dubna 1956.

Tramvajový provoz v Opavě je dodnes připomínám na několika místech, kde byly jako památník zachovány krátké úseky kolejí – např. v Hrnčířské ulici nebo na Dolním náměstí.