Pokud smlouvu uzavřou na předváděcí akci, může od ní spotřebitel písemně odstoupit do čtrnácti dnů od jejího uzavření bez uvedení důvodu a sankce. Novela Občanského zákoníku už neobsahuje zákonnou výjimku z tohoto pravidla. Týkala se smluv, podepsaných během ujednané návštěvy prodejce u zákazníka doma.

Od takových smluv dříve odstoupit nešlo, ale nově už jde. Lidé z Opavska by si měli dát pozor na firmu Beck Czech se sídlem v Mělníku. Před jejími praktikami je varuje Sdružení obrany spotřebitelů Moravskoslezského kraje.

Zrada na zadní straně smlouvy

Návštěvníci uzavřou na předváděcí akci klasickou smlouvu na zboží, která mimo jiné obsahuje i ustanovení o způsobu zaplacení zboží. Většinou jde o seniory, kteří běžně desetitisíce korun po kapsách nenosí. Proto ve smlouvě podepíší, že si objednávají návštěvu prodávajícího pro předání peněz.

Když zákazník během čtrnácti dnů zjistí, že byl podvedený a chce reagovat, čeká ho nepříjemné překvapení. Zákon má na své straně a firma mu musí odstoupení umožnit. Naúčtuje mu však několikatisícové částky na úhradu podle ní přiměřených nákladů, vynaložených na dopravu svého zástupce do jeho bytu.

Poradna poradí a pomůže

Jeden příklad za všechny. Ulovený zákazník od smlouvy ustoupil. Firma však po něm žádala sedm tisíc korun za to, že mu její člověk donesl do bytu složenku, která je zadarmo na každé poště. Odvolávala se přitom právě na obecná ustanovení ze zadní strany podepsané smlouvy, která ji k takovému kroku opravňují.

„Podle našeho názoru prodejce tak postupovat nemůže. Kromě nepřiměřené výše poplatku chybí mimo jiné informace o ceně této služby a o způsobu jejího výpočtu. Navíc je částka požadovaná jen tehdy, když neposlušný zákazník od smlouvy v zákonné době odstoupil," konstatuje předsedkyně Sdružení Marcela Reichelová.

Postižení klienti se mohou obrátit pro radu na poradnu Sdružení obrany spotřebitelů Moravskoslezského kraje. Opavská je otevřená v areálu města na Krnovské ulici každou třetí středu v měsíci od 13 - 17 hodin a telefonický kontakt je na čísle 553 756 601. Dosud nepostižení klienti mají pouze jednu možnost na předváděcí akce nechodit. Jsou na to prostřednictvím médií neustále upozorňování, ale varování se stále míjí účinkem.