Paní měla štěstí. Na jeden z předvánočních triků v našich obchodech se nechytla. Lákavá velká balení hlavně sladkostí jsou určitě vděčným dárkem. Zvláště když jsou v pěkném vánočním kabátku. Jenže prodejci nejspíše počítají s tím, že lidé budou uhranuti hezkým obalem a cenu tak nějak přehlédnou.

I my jsme udělali podobný pokus jako paní z Dolního náměstí. Velké dvousetgramové balení jisté švýcarské čokolády stálo 139 korun, malé balení stejné čokolády o váze 55 gramů pak 29 korun. Jednoduchá matematika. Za cenu velkého balení máte čtyři a tři čtvrtě těch malých, tedy plných 258 gramů.

A podobnou zkušenost jsme udělali s většinou podobného zboží. Výjimkou pak byla akce na jeden druh čokoládových bonbonů. Tam skutečně vyšlo velké 450– gramové balení o pětinu levněji, než kdybychom stejné množství nakoupili v malých krabičkách.

Ceny v obchodech jsou velkým tématem dnešních dnů. Rostou pomalinku, nenápadně a jen málokdy se člověk dozví, že se něco zdražuje. Snad jen cukráři a pekaři nedávno přiznali, že zásluhou stoupající ceny cukru půjde nahoru i cena jejich zboží. A pak jsou tu různé triky obchodníků. Jeden jsme již popsali.

Dalším je třeba fakt, že na výrobku v regálu najdete cenovku s nižší cenou, než byla předtím. Na pokladně vám ale napočítají tu původní. Kdo si to nezkontroluje, má smůlu. Tedy úplnou ne, minimálně jej čeká reklamace.

„Pokud bude zákazníkovi naúčtována vyšší cena, má samozřejmě právo se ohradit. Bohužel velká část zákazníků nad tím mávne rukou,“ popisuje Lenka Petýrková z občanského sdružení Budulínek.eu, které se dlouhodobě zabývá spotřebitelskou tematikou a ochranou spotřebitele.

O tom, že jsou i tací prodejci, kteří na zboží dají cedulku sleva a nechají cenu původní nebo jen nepatrně nižší, ani nemá cenu plýtvat písmenky. Lidé si při nakupování musejí dávat pozor. A pokud jsou podvedeni, mají se bránit.

Tam ale nastává další problém: „Zákazníkům brání v uplatnění jejich práv především neznalost, a také lhostejnost. Většina lidí, která je poškozena a má právo na náhradu, svou snahu o uplatnění vzdá, protože nechce řešit další postup. Je to ale špatné rozhodnutí. Tímto ovšem nechceme dávat zpětnou vazbu prodejcům, aby ve svém nekalém jednání vesele pokračovali dál,“ komentuje aktuální stav Lenka Petýrková.

A pokud ano, zákazníci se nesmí bát ozvat.