VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Trať mezi Kravařemi a Hlučínem oslaví sto let

Hlučínsko - Z výčtů akcí Opavského železničního klubu (OŽK) letos nejvíce zaujme především jedna podzimní. S největší pravděpodobností se uskuteční 21. září a jejím hlavním cílem bude oslava sta let, které uplynuly od vzniku železnice mezi Kravařemi a Hlučínem.

13.4.2013 1
SDÍLEJ:

Parní lokomotiva při oslavách 90 let trati do Hlučína přejíždí viadukt mezi Kozmicemi a Hlučínem.Foto: archiv OŽK

Na přípravách oslav se sice intenzivně pracuje od začátku roku, ale všechny detaily ještě rozhodně nejsou doladěny. Hlavní atrakcí by se měl stát historický motorový vlak Hurvínek.

„Samozřejmě společně se Sdružením obcí Hlučínska pracujeme také na doprovodném programu. Vlak nejspíš vyjede z Krnova. Přes Opavu a Kravaře dorazí do Hlučína. Odsud pojede do Kravař, následně se vrátí do Hlučína, odkud zamíří zpět do Krnova," vysvětloval hned na úvod předseda OŽK Miroslav Pösel. Kromě oslav trati mezi Kravařemi a Hlučínem se na tento rok plánuje vydání brožurky o historii železnic na Hlučínsku.

„Měla by obsahovat asi šedesát stran. Rádi bychom vydali také výroční pohlednici a razítko," připojil ještě Miroslav Pösel.

Paseku nadělala první světová válka

Samotná historie trati z Kravař do Hlučína je nesmírně zajímavá. Začátek lze tak trochu mimochodem datovat do 28. října 1895. Tehdy byl slavnostně zahájen provoz železnice spojující Opavu, Kravaře a Ratiboř. O šestnáct let později odstartovala výstavba další trati, která už měla spojit Kravaře, Hlučín, Petřkovice a Annaberk (dnešní Chalupki). Železnice spadala do správy Pruských královských drah.

.

Motorový vlak ČSD (vpravo) a tramvaj (vlevo) na nádraží v Hlučíně. Fotografie pochází z poloviny 70. let 20. století. foto: archiv OŽK

Z Kravař do Hlučína se začalo jezdit na podzim roku 1913. Později musela být stavba další části trati kvůli první světové válce přerušena. „Úsek vedoucí do Petřkovic byl dobudován až potom, co se Hlučínsko na základě Versaillské smlouvy připojilo v roce 1920 k Československu. Téhož roku byl zde i slavnostně zahájen provoz," pokračoval předseda OŹK. Dále se ve stavbě už nepokračovalo. Ve třicátých letech došlo k jisté modernizaci. Na železnici začaly jezdit motorové vozy.

Z Hlučína do Ostravy tramvají

Události z konce druhé světové války měly na železnici neblahý dopad. Němci totiž vyhodili do povětří most nacházející se mezi stanicemi Petřkovice doly a Petřkovice. Bezproblémový chod trati tak byl narušen. „Provoz na železnici se podařilo obnovit, ale v první zmíněné zastávce poté trať končila," řekl Miroslav Pösel. Zájem o spojení mezi Hlučínem a Ostravou se však zvyšoval. Ostravský dopravní podnik dokonce začal budovat tramvajovou trať do Petřkovic. Zároveň odkoupil úsek Petřkovice - Hlučín, elektrizoval jej a od roku 1950 jste se z Hlučína mohli do Ostravy svézt tramvají.

Tramvajový provoz byl ukončen až během roku 1982. Na vině byl špatný stav trati. „Potom jste z Hlučína do Ostravy mohli se dostat pouze autobusem. V současné době se uvažuje o tom, že by tramvajová doprava na této trase mohla být obnovena," zakončil Miroslav Pösel.

.

Motorový vůz Hurvínek na dobové fotografii na zastávce v Kozmicích. Tento vlak by měl jet i v rámci letošního výročí. foto: archiv OŽK

Petr Dušek

Autor: Redakce

13.4.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pohřešovaná Helena Kanalošová z Frýdku-Místku.

Policisté hledají dívku z dětského centra

Opavské koupaliště. Ilustrační foto.

Opavské kulturní léto se rozloučí multižánrovým Koupákem

Pěstounská péče? Zájemců na Opavsku je málo

Převzít do péče dítě o to má v Opavě zájem jen velmi málo rodin. Například v loňském roce se jich přihlásilo pouze devět, z toho dvě měly zájem jen o péči na přechodnou dobu

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Nominujte Deník.cz do ankety českého internetu Křišťálová Lupa 2017! Díky vám bude mít Váš regionální Deník šanci dostat se do finálního hlasování v kategorii "Zpravodajství".

AKTUALIZOVÁNO

Petr Zapalač: Chtěl jsem už první střelu proměnit v gól

/ROZHOVOR, VIDEO/ Na hřišti pobyl pětadvacet minut, i tak toho Petr Zapalač stihl hodně. Třicetiletý záložník v barvách Slezského FC se nejdříve blýskl krásnou střelou, kterou brankář Toma vyrazil. O pár minut později se rozhodl centrovat a byl z toho gól. Hlavou se trefil Jan Žídek. Slezané tak slavili cenné vítězství 2:1.

AKTUALIZOVÁNO

II. liga: Opava - Táborsko 2:1

FOTOGALERIE,VIDEO/ Favorit z Opavy urval cenné vítězství nad Táborskem.  Slezany vysvobodil deset minut před koncem kapitán Žídek a jeho tým se minimálně do středečního večera vrátil do čela soutěže. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení