VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Uvidíme ještě někdy u vlaků výpravčí?

Opavsko - Modernizace. Mantra dnešní společnosti. V jejím jménu dochází nyní postupně také k velkým změnám v železniční dopravě. Jednou z nich je i rušení klasických pozic výpravčích a převod jejich pravomocí na počítačový systém a centrální dispečink.

26.12.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK

Muž v uniformě s příznačnou čapkou na hlavě mávne plácačkou a vlak se dá do pohybu. Dříve standard a nic neobvyklého. Tento obrázek má ale již brzy zmizet z většiny železničních stanic v České republice a výjimkou není ani Opavsko.

„Na trati Opava-východ Ostrava-Svinov již v současné době funguje systém dálkového řízení s řídícím centrem ve stanici Svinov. Odtud jsou řízeny železniční stanice Ostrava-Třebovice, Děhylov, Háj ve Slezsku, Štítina a Opava-Komárov. Ostrava-Svinov a Opava-východ jsou zatím řízeny místně (tedy tradičně pozn. red.)," potvrzuje mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský.

Co se týká trati mezi Opavou a Krnovem, zde prozatím zůstává vše při starém. Pro přechod na dálkové řízení provozu jsou totiž prioritně určeny hlavní železniční trati. Trasa Opava - Krnov ale patří mezi ty méně frekventované a tzv. vedlejší. Nicméně i zde mohou být změny pouze otázkou času. „Dle dlouhodobé koncepce bude celý úsek z Ostravy-Svinova přes Krnov do polských Głuchołazů řízen ze Svinova. Konkrétní termín realizace ale není v současnosti znám a bude záviset na investičních možnostech SŽDC v příštích letech," vysvětluje Jakub Ptačinský.

V budoucnu se pak má řízení vlaků pro hlavní trati přesunout do dvou centrálních dispečinků. Pro Čechy bude fungovat jeden v Praze, pro Moravu a Slezsko pak v Přerově. Proč ale vůbec tak radikální změny? Vše údajně souvisí se zvyšujícími se nároky na železniční dopravu a zejména pak se zaváděním taktové osobní dopravy (tedy jízdy vlaků v pravidelných časových intervalech) a využívání traťových rychlostí až do 160 kilometrů v hodině. Právě taková doprava má vysoké nároky na přesnost a jakékoli zdržení může ovlivnit návaznost eventuálních přípojů.

Dříve byla dochvilnost vlaků z velké části v rukou výpravčích. Jenže ti měli odpovědnost a detailní informace pouze ke svým svěřeným obvodům. Celý dopravní proces byl tak řešen rozsáhlým řetězcem mnoha výpravčích, kteří mezi s sebou museli neustále komunikovat a předávat si navzájem potřebné informace.

Nově má veškerý provoz na daných tratích řídit jeden příslušný dispečer, jenž k tomu má i příslušné informace od zabezpečovacích zařízení, které současně ovládá.

V hlavní roli tak zůstanou především počítače. Znamená to tedy masivní propouštění na železnici? Údajně ne. „Tento proces nebude mít v žádném případě za následek nečekané hromadné propouštění zaměstnanců a je přednostně řešen přirozeným sociálním způsobem," tvrdí na závěr Jakub Ptačinský. Myslí se tím pravděpodobně odchod valné části výpravčích do důchodu, přesun jejich mladších kolegů na jiné pozice apod.

Autor: Tomáš Pustka

26.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Cyklostezka. Ilustrační foto.

Cyklostezka má spojit Kravaře s Benešovem

Veřejné prostranství v okolí Červeného kostela v Hlučíně. Ilustrační foto.

Červený kostel se dočká změn

Souhrn fotbalového víkendu

/VÝSLEDKY, FOTOGALERIE/ Přinášíme vám výsledkový servis víkendových fotbalových zápasů na Opavsku a Hlučínsku.

Festival Hrady přilákal do Hradce tisíce návštěvníků

/VELKÁ FOTOGALERIE/ Na dvou pódiích se vystřídala dvacítka kapel a interpretů

V pondělí začíná rekonstrukce jedné z hlavních opavských dopravních tepen

Od Domu kultury Petra Bezruče v Opavě až po obchodní centrum na konci Kateřinek se bude pokládat nový asfalt.

AKTUALIZOVÁNO

II. LIGA: Opava – Sokolov 0:0

/VIDEA, FOTOGALERIE/ Po střeleckých hodech přišel půst. Opavští fotbalisté v sobotu na domácím trávníku uhráli se Sokolovem pouze bezbrankovou remízu. Slezané přitom v prvním poločase měli několik šancí, ani jednu ale neproměnili.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení