Malých pošt v obcích na Opavsku ubylo. I když Česká pošta tvrdí, že je vše v pořádku, mnozí obyvatelé jsou jiného názoru. Poštovní služby se prý pro ně staly méně dostupné, berou jim peníze, nervy i čas. Ale dejme nejdříve pro pochopení celého tohoto problému slovo České poště.

S rušením klasických poštovních poboček v některých vybraných obcích se začalo loni. „Projekt Pošta Partner je součástí optimalizace poštovní sítě v Česku," uvádí tisková mluvčí České pošty Marta Selicharová. Vytipováno bylo 50 obcí. V nich došlo ke změně poštovní obsluhy, kdy kamenné pobočky byly nahrazeny výdejními místy nebo pobočkou, kterou provozuje smluvní partner České pošty.

Navzdory kritice občanů však pošta tvrdí: Podle námi vyhodnoceného projektu vše běží jako na drátkách.

Česká pošta: Projekt se osvědčil

„Výsledky průzkumu nám potvrdily, že parametry projektu jsou nastaveny správně. Změny formy poštovní obsluhy se tedy občané nemusí obávat. Všechny připomínky, které zástupci obcí a provozovatelů výdejních míst měli, budeme podrobně analyzovat a v rámci projektu je využijeme," sdělil generální ředitel České pošty Petr Zatloukal. Služby mají být zachovány i v případě, že je v obci smluvní partner pošty. Výdejní místo má být určeno pro výdej zásilek i jejich příjem.

„Kompletní služby v dané obci pak zajistí motorizovaná pošta, výhodná zvláště pro starší spoluobčany, protože pokud si o to požádají, pošta může přijet až přímo k nim do domu. Stačí zavolat na spádovou poštu či vhodit lísteček se vzkazem do poštovní schránky. Motorizovaný poštovní servis prostě zabezpečí veškeré poštovní služby od výplaty důchodů po podání a doručení zásilek, poštovních poukázek a podobně," dodává Marta Selicharová.

Na poštu? Autem nebo pěšky

V současnosti jsou podle Marty Selicharové na Opavsku dvě smluvní provozovny, a to v Radkově a Stěbořicích. Zde údajně žádný negativní ohlas slyšet nebyl. „Řešili jsme jen podání starosty obce Stěbořice, který se týkal rozsahu hodin pro veřejnost," tvrdí mluvčí pošty.

To v Těškovicích si místní stěžují. A hodně. Ačkoli zde nefungovala pošta v pravém slova smyslu ani dříve, bylo tady místo, kde se přijímaly a vydávaly doporučené dopisy i dobírky. To skončilo. Nyní, pokud chtějí Těškovičtí například poslat doporučený dopis, musí jet až do asi tři kilometry vzdálených Kyjovic.

„Plošné rušení poštovních poboček vadí snad všem těm, kteří si na to zvykli. Byť obce psaly na Českou poštu dopisy s žádostmi o zachování provozu těchto míst, argument druhé strany zněl, že služby budou zachovány, musí se optimalizovat, šetřit a podobně," říká starosta Těškovic Martin Sedlák.

Situaci, která nyní v obci panuje, považuje za zmatečnou a zcela nevyhovující. „Nejdříve pošta pro Těškovice v Kyjovicích. No, to by ještě nebylo tak hrozné, i když pracovní doba je pro možnost vydání dobírky či dopisu pouze v pondělí do sedmnácti a jinak do patnácti hodin, tedy bez šance pro pracující. Pak další převratná změna pošta pro Těškovice ve Velké Polomi to byl skutečně mistrovský tah pro úspory a zachování služeb. Bez šance si cokoliv vyzvednout. Autobusový spoj žádný. Respektive jedině přes Ostravu.

Vše se tedy řešilo doručovatelkou, která se v obci vždy v daný čas zdržela a vydávala tyto doporučené zásilky. Poté se opět vrátila varianta pošty v Kyjovicích a při tom zatím zůstalo. Přetrvaly však rovněž stejné problémy," vypočítává těškovický starosta.

Služba občanům, či masáž nervů?

Jak dále Martin Sedlák vysvětluje, s provozem nového poštovního depa v Opavě nejspíše nastaly další potíže. Pokud chce obec zaslat doporučený dopis, nemůže ho vyzvednout doručovatelka zástupce obce musí jet autem do Kyjovic a podat ho tam. Má se jednat o přechodnou záležitost. Tím ale komplikace nekončí.

„Když již občan dostane do schránky sdělení, že má na poště v Kyjovicích balík, tak se tam celý šťastný rozjede, a někdy se dozví, že tam zásilka ještě není a je na cestě, a dotyčný si má asi pětačtyřicet minut počkat. Tak se jde uklidnit do parku, pak se vrátí na poštu a tam mu řeknou, že to nepřišlo. Jede tedy domů celý naštvaný a druhý den to musíte absolvovat znova. Nebudu popisovat anabázi s vložením či vybráním peněz pro potřeby obce kdo nezažije, stejně neuvěří," konstatuje starosta.

V Těškovicích je celá problematika námětem diskusí i ankety na obecním webu. Z názorů a podnětů lidí pak hodlají na úřadě dát dohromady dopis, který bude zaslán České poště. Sám Martin Sedlák ale ve změnu k lepšímu moc nevěří. Míní, že kvůli chybějící konkurenci v tomto odvětví zůstanou věci tak, jak jsou. „Chápu snahu podniku Česká pošta na ekonomizaci nákladů, ale je třeba si uvědomit, že je to služba občanům, a ne služba, za kterou si musí občan najít cestu, jak to vyřešit," říká závěrem Martin Sedlák.

Jedna dobrá zpráva zde ale přece jen je. Tedy alespoň pro ty obce na Opavsku, ve kterých zatím pobočky Česká pošta nezrušila a dále fungují. Zaniknout by totiž údajně v nejbližší době ani neměly.