Ještě pod hranicí šesti set tisíc korun se udrželo nejlevnější provedení Dacie Duster s pohonem všech kol. Tato verze v porovnání s dosluhující generací zdražila bezmála o 33 tisíc korun, ale zvýšení cen si tuzemské zastoupení rumunské značky nepochybně obhájí.

Třetí Dacia Duster oproti té druhé totiž zásadním způsobem vyměnila svoji techniku a rovněž se zlepšila využitelnost. Třeba objem zavazadlového prostoru se zvětšil z hodnoty 445 na 517 litrů.

Představení nové Dacie Duster:

Zdroj: Youtube

Řidič také může využít vyšší výkon - 131 koňských sil oproti 114. Jenže spotřeba se teď naopak zvýšila. Dříve uváděl výrobce hodnotu v testovacím režimu WLTP 5,3 litru na sto kilometrů, teď se jedná o rovných šest. Je to však logické. Dosud se totiž s pohonem všech kol v levnějších verzích pojil turbodiesel se zvihovým objemem půldruhého litru, nyní jde o benzinovou přeplňovanou dvanáctistovku.

Výbava se v těch nejdůležitějších položkách mezigeneračně neměnila. A tak obě nejlevnější Dacie Duster s pohonem všech kol jezdí na kolech z lehké slitiny, mají ve výbavě parkovací kameru, automatickou klimatizaci a pouze manuální převodovku.

Dacia Duster a její konkurence:

Mezi vážné konkurenty obou Dacií se v současnosti řadí pouze dva vozy. Tedy, pokud se stále bavíme o vozech s pohonem 4x4. Vzhledem k výrazně menším rozměrům jsem totiž vynechal jak Suzuki Ignis, tak i SsangYong Tivoli.

Pro milovníky přírody je určena nová řada Dacií Extreme se spací vestavbou
Dacia pro celodenní využití. Zkoušeli jsme verzi Extreme i se spací vestavbou

Tím prvním vozem, který by mohl svézt vážný souboj s Dusterem, je Suzuki S-Cross. Druhým pak SsangYong Korando. Zatímco Suzuki je s pohonem kol obou náprav o patnáct tisíc korun levnější, Korando o necelé tři tisíce dražší.

Na systém ovládání si řidiči stěžovat nebudouNa systém ovládání si řidiči nové Dacie Duster stěžovat nebudou.Zdroj: Se svolením Dacia

Od Koranda může odradit spotřeba

Korando může ze všech zmiňovaných vozů nabídnout největší výkon motoru (163 koňských sil) a nejvyšší maximální rychlost (193 kilometrů v hodině). Daní za to však je zdaleka nejvyšší spotřeba. Každých sto kilometrů jeho patnáctistovka spotřebovává v režimu WLTP 8,6 litru. Je to nepochybně částečně způsobeno také tím, že se agregát pojí také s automatickou převodovkou. U všech ostatních musí řidič změnu převodových stupňů provádět ručně.


Nahrává se anketa ...

Z hlediska dalších prvků výbavy vyznívá souboj mezi Dustery, Korandem a S-Crossem víceméně nerozhodně. Všechny tyto vozy mají v případě čtyřkolky kola z lehké slitiny, v parnu může posádka využít dobrodiní klimatizace (i když v Korandu pouze manuálně ovládané), při couvání se jim zobrazuje obraz z parkovací kamery na centrálním displeji a naopak v zimě lze spočinout na vyhřívaných sedačkách jen v modelu japonské značky Suzuki.

Jedinou nevýhodou je nemožnost vozit rezervu
Elektrifikace je drahá. Dacia volí LPG a profitují z toho také její zákazníci

Pro zajímavost jsem se pak podíval ještě na cenově nejbližšího většího konkurenta než jsou Duster, S-Cross a Korando. Je jím v tuzemsku vyráběný Hyundai Tucson. Ve verzi 4x4 stojí nyní nejméně 674 990 korun. Výkon jeho motoru pak je sto padesát koňských sil a spotřeba 7,3 litru. Toto auto již má velký zavazadlový prostor s objemem 616 litrů. Úrovní výbavy však mezi menšími konkurenty nevyčnívá.

Již v závěru dubna přineseme první dojmy z jízd s novou Dacií Duster v rámci mezinárodní novinářské prezentace. Během následujících několika týdnů pak toto auto přijede do autosalonů v České republice.