Děsil i fascinoval. Na strašidelný ústecký špitál zbyly jen vzpomínky
Dnešní doba výletům nepřeje, je proto ideální čas podívat se zpět do historie na místo, které bylo velmi zajímavé, ale už neexistuje. Nevzpomenout na něj by však byla velká škoda. Řeč je o Pavilonu A staré Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, kterou po roce 2013 nahradil kampus místní univerzity.
Pavilon A, lidově zvaný Porodnice, byl postaven v roce 1937 v tehdy módním stylu funkcionalismu a vysoký byl neobvyklých osm pater. Dlouhou dobu se jednalo o největší krajskou nemocniční budovu. Její nepřehlédnutelná červená barva a počet podlaží z ní tvořily dominantní budovu, kterou bylo i zdáli těžké přehlédnout.
Její návrh pocházel z dílny ústeckého architekta Franze Josefa Arnolda z roku 1926 a svým pojetím patřil k prvním stavbám tohoto druhu v prvorepublikovém Československu. Šlo o takzvané mrakodrapové řešení nemocnice podle amerických vzorů, vyžádané omezenou stavební parcelou.
Nemocnicí za dobu jejího fungování prošly tisíce pacientů, lékařů a sester. Začaly i skončily tu tisíce životů. Ale ačkoli byla v době své výstavby považovaná za ultramoderní zařízení, postupně začala zaostávat a chátrat. V roce 2004 tento objekt i ostatní areál opustili lékaři v rámci přesunu do nové Masarykovy nemocnice na Bukově. Nemocnice byla v roce 2006 předána Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně. Od té doby se až do její demolice jejími chodbami rozléhaly jen zvuky kapající vody a občasných narušitelů.
Těmi byly i urbexerky Barbora Faiglová a Katka Havlíková, které svůj zážitek z návštěvy bývalého špitálu popsaly v knize Urbex: Opuštěná místa v Čechách.
„Kdysi čisté a vydezinfikované místo bylo plné prachu a plísně. Při nálezu starých dokumentů s popisy chorob a postupů léčení mi přebíhal mráz po zádech. Obdivovala jsem interiér s vědomím, že stavba za chvíli zmizí,“ popsaly autorky ve své knize.
Zachránili, co se dalo
Ačkoli se špitál snažilo několik nadšenců do historie a architektury zachránit, nepodařilo se to, návrh na prohlášení objektu kulturní památkou ministerstvo kultury nepodpořilo. Areál z větší části chátral bez využití a stavby trpěly pod náporem sběračů kovů. Těsně před demolicí se do budovy vypravili i pracovníci ústeckého muzea, aby stavbu zdokumentovali.
„I přes masivní devastaci interiérů se podařilo nalézt několik prvků, které po demontáži obohatily sbírky muzea. Konkrétně šlo o designovanou okenní mříž, část originálně pojatého zábradlí z balkonu, historické osvětlovací těleso a vzorky původních keramických obkladů včetně tvarovek. Zároveň muzejní fotograf zdokumentoval architektonicky zajímavé detaily i žalostný stav objektu,“ stojí na internetových stránkách muzea.