Do práce mám špatné spoje, ráno vyrážím do práce dříve, odpoledne se vracím později, stěžoval si třiadvacetiletý Jakub Sauer. Městská hromadná doprava v Brně stále funguje v prázdninovém režimu, i když omezení kvůli koronaviru polevují. Řadě lidí to komplikuje cestování. „Cílem všech opatření přece bylo omezit kontakt lidí. Takto se jich ve vozech mačká stejně,“ myslí si mladík.

Městská hromadná doprava v Brně:
• jak jezdí: aktuálně podle prázdninových jízdních řádů, o konci zatím není jasno
• důvody: především pouze čtyřicetiprocentní vytíženost
• posílení spojů: od pondělí 11. května více tramvají linek 8, 10 a 12 a trolejbusů linek 31 a 33
• předpokládané ztráty: za březen a duben 41 milionů korun

Brněnský dopravní podnik přistoupil ke snížení počtu spojů 18. března. Důvodem byl nedostatek personálu. „Potýkáme se zejména s tím, že naši řidiči přechází na ošetřování člena rodiny kvůli péči o své děti, postrádáme i brigádníky, kterými běžně doplňujeme služby, “ popsal tehdy generální ředitel Miloš Havránek.

Předseda odborů brněnského dopravního podniku Libor Weinstein ovšem tvrdí, že řidičů už není až takový nedostatek, aby nemohlo jezdit více vozů. „Jedná se spíše o domluvu mezi magistrátem a dopravním podnikem, protože cestujících se nepřepravuje tolik. Ovšem jejich počet přibývá i v dopravních prostředcích. Alespoň tramvaje by se měly vrátit do původního režimu,“ míní.

Mohou jezdit více

Řidiči jsou podle něj schopní jezdit i více spojů. „Doufám, že se v brzké době jízdní řády vrátí do normálu. Protože tím, že nejezdíme a nenabízíme služby, je i příjem nízký,“ poznamenal Weinstein.

Prázdninové jízdní řády tak zůstávají zejména kvůli nenaplněné kapacitě vozů. Představitelé dopravního podniku počítají s posílením vybraných linek od 11. května. Konkrétně navýší spoje tramvají 8, 10, 12 a trolejbusy 31, 33. „Konkrétní datum ukončení prázdninového provozu ale zatím nemáme. Obsazenost hromadné dopravy je čtyřicet procent a kapacita je dostačující. Vozy nejezdí nějak nekomfortně plné,“ ujistila mluvčí podniku Hana Tomaštíková.

Podle ekonoma Petra Pelce ze společnosti Cyrrus nebudou ztráty dopravního podniku nikterak drastické. „Příjmy z klasického jízdného mu poklesly, ale většina cestujících má předplacené jízdenky, roční nebo čtvrtletní. Navíc podnik využívá méně řidičů i méně spojů. Náklady tedy mírně klesnou,“ uvedl.
Zástupci brněnského dopravního podniku odhadují za březen a za duben ztráty jednačtyřicet milionů korun.

Zástupci brněnského dopravního podniku odhadují za březen a za duben ztráty jednačtyřicet milionů korun.
Komplikovanou situaci s řidiči připustil i generální ředitel firmy Bors Břeclav František Zugar. „Jsme na tom jako všichni zaměstnavatelé. Ale zatím zvládáme zajistit všechny spoje, které máme nasmlouvané,“ řekl.

Podle mluvčího společnosti Kordis, která koordinuje hromadnou dopravu v kraji, Květoslava Havlíka, zatím organizátoři dopravy v kraji podobné problémy neřeší. „V pracovní dny se omezil počet některých spojů. Navíc některým řidičům odpadly vedlejší směny na dálkových spojích nebo zájezdech,“ podotkl.

PAVEL PODEŠVA