"Vybírali jsme podle toho, aby byly zastoupeny všechny hlavní typy, které v Praze jezdily - ať už za monarchie, za první republiky i po válce a v současné době. První dvě soupravy jsou naprosto unikátní. Vůz 18 je z Plzně, souprava 109 a 526 je muzejní, takže ta jezdí jednou za deset let," řekl vedoucí jednotky historických vozidel dopravního podniku Petr Malík.

Zdroj: Petra Tatarová

Elektrickou tramvají se Pražané svezli poprvé v sobotu 18. července 1891. Trať vedla od letenského zámečku k severnímu vchodu do Stromovky. Projektoval ji vynálezce František Křižík. Trasa měřila původně 766 metrů, později se prodloužila na 1,4 kilometru.

Začátek dnešní cesty byl ve smyčce Královka v Bělohorské ulici. Tramvaje se tam začaly řadit v 7.15. Před startem, který byl o hodinu později, si vozy prohlédly desítky nadšenců. Ti na tramvajovou kolonu čekali na místech podél celé trasy kolem Hradu na Klárov, ze stanice Malostranská na Staroměstskou a po nábřeží na Palackého náměstí. Vozy pak zamířily na Karlovo náměstí a dál na Václavské náměstí, Masarykovo nádraží, na Dlouhou třídu a na Letnou.

Lístky byly i u průvodčích

V čele jela nejstarší evropská provozuschopná elektrická tramvaj z roku 1899, následovaly vozy z roku 1901 a 1908. Nechyběly tramvaje z 50. a 60. let či ty současné. Jízdenka stála 50 korun. Ve fanshopu pražského dopravního podniku si zájemci mohli vybrat, kterým vozem chtějí jet. Zbylé lístky, které se neprodaly on-line, mohly zájemci získat dnes ráno od průvodčích.

Jiří Trnka, technik Plzeňských městských dopravních podniků.
Vzhůru do ulic. Tramvaj navržená Křižíkem může dodnes jezdit po Praze

Místa byla ale už jen v nových soupravách. Nevšední zážitek ale měli i tito cestující. Tramvaje totiž projely kolem hlavních památek a významných budov. Míjely Hradčany, Rudolfinum, Karlův most, Tančící dům či secesní Obecní dům. Doprava v metropoli se kvůli průvodu neomezila.

Jízda skončila na Letenském náměstí v 9.20. "Tehdy se první tramvaj Františka Křižíka rozjela a řidič Fiala zamířil ke královské oboře," uvedl Malík.

Na slavnostní jízdu navázalo u letenského zámečku otevření naučné stezky o bývalé první elektrické dráze a první pražské lanovce, která vedla od Vltavy na Letnou. Nedaleko technického muzea zájemci najdou pod lipami v trávě kus kolejí a malou pamětní desku, která zahájení provozu před 130 lety připomíná.

Obousměrný vůz od Ringhoffera a Křižíka z roku 1901.
Elektrické tramvaje oslaví 130 let v pražském provozu

"Je škoda, že většina Pražanů ani neví, kde se začala psát historie této významné dějinné události. Byla to první elektrická tramvajová dráha v českých zemích," uvedl historik Pavel Fojtík. Podle něj je v archivu uložen výpravní list se záznamem o první jízdě.

Provoz na této první elektrifikované trase z Letné do Stromovky skončil 15. srpna 1900. Za deset sezon se tu přepravilo přes 593 tisíc0 cestujících. První tramvaje začaly v Praze jezdit roku 1875, tehdy je táhlo koňské spřežení.