VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Michal Prokeš z FAČR varuje: Jsme třetí na světě. V obezitě a cukrovce dětí!

Mládežnickým sportovcům v Česku ujíždí vlak. A nejde zdaleka jen o tuzemské nejpopulárnější sporty fotbal a hokej.

9.4.2018
SDÍLEJ:

Michal Prokeš (vpravo) a další fotbaloví činovníci žádají změnu ve školské tělovýchově.Foto: Pavel Sonnek

O tom, proč tomu tak je a jak nastartovat postupnou cestu vzhůru bude pojednávat i dnešní pondělní trenérský seminář v nové aule VŠB-TU Ostrava (začátek v 15 hodin).

Z pozice jednoho z lídrů projektu domácích fotbalových akademií pohovořil na toto téma v rozhovoru Deníku i ředitel sportovně-technického oddělení a člen výkonného výboru FAČR Michal Prokeš.

Pane Prokeši, začněme u fotbalu. Jak daleko je zatím program fotbalových akademií?

Pokud je to běh na 110 metrů překážek, tak jsme někde za první překážkou. Ovšem co se týká řešení neúspěchů u našich dříve tak úspěšných a tradičních sportů jako jsou hokej, fotbal, basket nebo třeba házená, tak je to spíše klasický maraton a ještě jsme nevyběhli. Aktuálně nám funguje osm akademií a od léta se přidají Sparta a Slavia. Provoz a financování je zajištěn, počáteční nedůvěra je prolomena a naopak dnes čelíme spíše tlaku, proč nejsou akademie všude. I třicet akademií by najednou bylo málo.

Jedna z akademií funguje i v Karviné. Jak jste spokojeni s jejím chodem?

Skutečností je, že logicky by měla být krajská akademie umístěna v Ostravě, ale podmínky tam byly, a vlastně ještě trochu jsou, absolutně nevyhovující a s Karvinou se nedají srovnávat. Až teď v poslední době Ostrava řeší, co předchozí vedení města zanedbalo. Věřím, že v brzké době bude vše v pořádku a podmínky v Ostravě umožní realizaci akademie v krajském městě. Jinak akademie v Karviné funguje fantasticky. Je tam skvělé zázemí, skvělí lidé a úžasný pan ředitel ZŠ. Symbióza školy a sportu je klíčová, západ to od nás okopíroval před dvaceti lety a my to zrušili. Východ funguje tak, že škola je důležitá a sport je zábava po škole. Jenže dříve měly děti po škole jedinou možnost volnočasové aktivity, jít ven si hrát. Neexistoval internet, počítačové hry, žádné sociální sítě. Dnes ven nemusí a komunikují virtuálně, takže osm z deseti dětí nevytáhne paty z domu a tloustnou.

Kam by celý projekt fotbalových akademií měl směřovat? Daří se naplňovat dílčí cíle?

Projekt jako takový koncentruje největší fotbalové talenty kraje na jednom místě, kde si mladí hráči pod dohledem špičkových odborníků a v optimálních podmínkách osvojují a dál rozvíjejí své herní dovednosti v klíčové fázi své kariéry. Pro kategorie od 15 let výše máme návazný projekt pod názvem Klubové akademie, kde vytvoříme stejné podmínky v souvislosti s regionálními akademiemi pro děti ve věku 13 a 14 let. Zatím jedeme podle plánu a lze konstatovat, že dílčí cíle plníme. Aktuálně pracujeme na sjednocování metodiky v rámci republiky. Hlavním úkolem je vytvořit návaznosti. Jak směrem nahoru, tak dolů. Je ale potřeba to řešit celostátně a na úrovni vlády.

Jak to myslíte?

Podívejte se, musíme si uvědomit jednu věc. Na sport dětí a mládeže je třeba se dívat ne optikou soupeření Baník versus Brno, ale optikou soupeření se Švýcarskem, Belgií, Rakouskem. Před patnácti lety jsme zástupce těchto zemí standardně poráželi a dnes nemáme šanci. Nemyslím tím, že by si to Brno nemělo na hřišti rozdat s Baníkem i v mládeži, ale tam ať je to na těch dětech a v tom daném zapase. A šmitec. V principech spolupráce klubů, státu, měst, krajů, škol a trenérů asociací však musíme táhnout za jeden provaz a soustředit se na sjednocení postupů a spolupráci. Jinak se už asi nikdy nebude fanoušek radovat tak, jako při Naganu nebo po ME 2004 ve fotbale, kde jsme byli na druhém místě v žebříčku FIFA.

To je situace tak vážná?

Situace je taková, že v kraji se kluby nesnáší s velkými kluby a ty se zase nesnáší s reprezentací, neboť se všichni tahají o peníze a nějak jsme si v tom nesnášení nevšimli, že nám ten pomyslný vlak opravdu ujel. Bavíme se o fotbale, akademii, reprezentaci v Číně, ale problém je podstatně hlubší. Šestileté děti neumí kotoul. Tělocvik na základní škole a především v první, druhé a třetí třídě v podstatě neexistuje. Děti si venku na plácku nehrají. To je přece velký problém.

Jan Suchopárek, Karel Poborský a Michal Prokeš (zleva) navštěvují pravidelně fotbalové akademie.

Čili jde o alarmující stav, na který můžeme jako Česká republika doplatit nejen ve fotbale, ale prakticky ve všech dalších kolektivních sportech, ve kterých jsme kdysi hráli prim, je to tak?

Samozřejmě. Jsme teď třetí na světě, ale v úplně jiném žebříčku. V obezitě a výskytu cukrovky u dětí! Vždyť to je šílené. Z deseti dětí nám dvě nějak sportují, a to ještě tím způsobem, že ho v pěti letech zavleče rodič do fotbalu nebo hokeje s vizí, že z něj bude nový Jágr či Nedvěd. A bruslíme a kopeme a trénujeme individuálně. Výsledek je ale evidentní – horší se to! Akademie jsou dobrý projekt a pomůže, ale je třeba připustit, že svět se změnil. Informace z globálních médií (šikana, násilnosti, terorismus) nás tak vyděsily, že děti si už venku prakticky nehrají, a to se nezmění. Jediná šance je změna školního systému.

Třeba tělocvik denně ve školách, aby se pohybová (ne)aktivita dětí, o které se dnes nahlas a hodně mluví, zlepšila?

Jistě, vždyť děti sice tvoří zhruba dvacet procent naší populace, ale zcela určitě tvoří sto procent naší budoucnosti. A jaká bude naše budoucnost, to už je v rukou učitelů či trenérů, kteří mají kolikrát větší vliv či více času na naše děti působit, než samotní rodiče. To musí pochopit přeci úplně každý. Investice do učitelů a trenérů je nejdůležitější ze všech. Změna vzdělání pedagogů pro první stupeň ZŠ je prostě nutná. To, co dřív probíhalo na ulici nebo „za barákem“, ať se děje v tělocvičnách a na hřištích škol. Tam ať naše děti ochutnávají „vybiku“, fotbálek, košíkovou, florbal, tam ať se naučí základy gymnastiky a pohybu. Půjde jim to pak lépe i ve školní lavici s učebnicí a sami si vyberou sport podle toho, který je bude nejvíc bavit.

Mají podobný problém, jaký nyní zažívají Češi, i jinde?

Ten problém má celý dřívější východní blok. Stačí se podívat, v jakém stavu je fotbal na repre úrovni v Bulharsku, Rumunsku, Polsku, Rusku, Ukrajině. Vzpomeňte si, jak na tom tyto státy byly před dvaceti, třiceti lety. Z vyspělých západních zemí postihl podobný propad asi už jen Nizozemce, ale tam ten problém není v takové hloubce, jako třeba u nás nebo jiných zemích někdejšího východního bloku. 

Jak by teď měla česká sportovní obec postupovat?

Rozdělil bych to do tří bodů. Za prvé musí existovat samostatná rozpočtová kapitola pro sport. Zjednodušeně - musí být jasné, kolik peněz do sportu půjde, protože pak je možné řešit jak a kam plánovaně a bez možnosti zneužití ty peníze přesunout. Lidé obecně podle mě ani neví, že se vlastně v posledních letech každý rok v podstatě jen čekalo na to, kolik peněz na sport „zbude" a pak nastala rvačka o to, kdo si co urve. Za druhé musí nastat provázanost se školstvím a především změna vzdělávání učitelů a trenérů. Hodina pohybu denně ve školách v první až třetí třídě. A za třetí, je třeba nastolit spolupráci všech svazů na úrovni reprezentace i výchovy talentované mládeže.

Na toto téma proběhne v pondělí v Ostravě odborný seminář trenérů jednotlivých asociací. Můžete jej blíže představit?

Je to seminář, který pořádá UČFT (Unie českých fotbalových trenérů - pozn. aut.) a podílí se na něm i basketbalová a hokejová asociace. Název je výstižný: Trenéři společně. Naším mottem totiž je „Společně to můžeme změnit.“ Vždyť máme všichni stejný problém! A pokud potáhneme za jeden provaz, tak ve všech kolektivních hrách budeme silnější a změna se dostaví rychleji. Můžeme se navzájem obohacovat a musíme spolupracovat. Je to jednoduché.

A o co v semináři půjde především?

Program semináře je zaměřen na téma tvořivost a originalita našich dětí. První část je zpětná vazba z reprezentací mládeže, kde nabízíme srovnání na mezinárodní úrovni. Co chybí našim hráčům oproti Španělům, Francouzům a podobně, jaké jsou naše přednosti a na čem je třeba pracovat. Druhá část je pak věnována právě tématům, co ovlivňuje rozvoj našich dětí, jejich tvořivost a originalitu. Zjednodušeně, v první části programu pojmenujeme skutečnost teď a tady, druhá část bude hlavně o tom, co je třeba změnit a to ihned! Ve druhé části ani nepoznáte, kdo je z fotbalu, kdo z hokeje a kdo třeba z basketbalu.

Autor: Martin Ruščin

9.4.2018
SDÍLEJ:

SERVIS

Zdravotnictví - Zdravotnictví Pracovníci přímé obslužné péče v 16 690 Kč Pracovníci přímé obslužné péče v oblasti pobytové péče PRACOVNíK/-CE V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH - VÝCHOVNÁ NEPEDAGOGICKÁ ČINNOST. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16690 kč, mzda max. 25100 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: KO: Bc. Hana Grodová, tel.: 737 710 513, e-mail: reditelka@domov-vitkov.cz, SOU, pracovní poměr na dobu určitou, jednosměnný provoz.. Pracoviště: Domov vítkov, příspěvková organizace, Lidická, č.p. 611, 749 01 Vítkov 1. Informace: Hana Grodová, +420 556 312 061,737 710 513. Gastronomie - Gastronomie Číšník, servírka 14 000 Kč Číšníci a servírky ČÍŠNÍK/SERVÍRKA. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: KO: Zdařil Jaroslav, tel.: 777 884 624, osobně od 16:00hod. nebo telefonicky od 9:00hod. , Pracovní doba od 14:00 do 24:00hod., Směny krátký/dlouhý týden., Spolehlivost, flexibilita, ochota pracovat, komunikativnost, praxe výhodou.. Pracoviště: Hospoda 56 s.r.o., Ostravská, č.p. 102, 748 01 Hlučín. Informace: Jaroslav Zdařil, +420 777 884 624. Gastronomie - Gastronomie Číšník, servírka 13 620 Kč Číšníci a servírky ČÍŠNÍK, SERVÍRKA. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 13620 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: KO: p. Pavlovič Alexandr, tel. 731 636 210 - volejte Po - Pá 7,30 - 15,30 hod., e-mail: terasa@sshsopava.cz. , Pracoviště: Restaurace Terasa Opava, nástup 1.12.2018.. Pracoviště: Střední škola hotelnictví a služeb a vyšší odborná škola, opava, restaurace terasa, Partyzánská, č.p. 1729, 747 05 Opava 5. Informace: Alexandr Pavlovič, +420 737 105 805. Management - Management Ředitel 35 000 Kč Výrobní a techničtí náměstci (ředitelé) v průmyslové výrobě TECHNICKÁ -Ý OBCHODNÍ ŘEDITEL -KA, MANŽER -KA NÁKUPU. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: KO: Toflová Irena, tel.: 724 438 168, e-mail: irena.toflova@tipa.eu, Požudejeme:, znalost práce v týmu, vedení týmu, spolupráce s obchodním týmem, analytické myšlení, kreativita a akceptace vysokých prodejních cílů, účast na výběru prodávaného zboží před nákupem. Předností je technická znalost spotřební elektroniky., Nabízíme: firemní benefity, výše příjmu je závislá na konkrétních obchodních výsledcích - poměr zásob/zisku.. Pracoviště: Tipa,spol. s r.o., Sadová, č.p. 2749, 746 01 Opava 1. Informace: Irena Toflová, +420 724 438 168.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Eligijus Jankauskas

Fotbalová Opava ulovila litevskou posilu, přichází mladík Jankauskas

Trenér Ivan Kopecký - Ilustrační foto.

Trenér Kopecký nevylučuje změny v opavské sestavě

Vítězná generálka pro Opavu

Poslední zápas přípravy mají opavští basketbalisté za sebou. Na domácí palubovce porazili slovenskou Handlovou 82:81. Utkání rozhodl košem v poslední vteřině Radim Klečka.  

Tabulka Z V R P S B
1. AC Sparta Praha 9 7 2 0 19:5 23
2. SK Slavia Praha 8 7 0 1 21:4 21
3. FC Viktoria Plzeň 8 7 0 1 14:6 21
4. FC Fastav Zlín 9 6 1 2 16:7 19
5. FC Baník Ostrava 9 6 1 2 14:5 19
6. FK Mladá Boleslav 9 4 1 4 22:20 13
7. Bohemians Praha 1905 8 3 2 3 10:11 11
8. 1. FK Příbram 9 3 2 4 14:18 11
9. FK Jablonec 8 3 1 4 11:10 10
10. FC Slovan Liberec 9 2 4 3 9:12 10
11. MFK Karviná 9 3 0 6 14:19 9
ZOBRAZIT CELOU TABULKU

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT