VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Amarcord: féerie imaginace a skutečnosti

Opava - Italský režisér Federico Fellini patřil k těm tvůrcům, kteří se při kompozici svého díla nechali nejednou inspirovat vlastními zážitky. Z nich čerpal jedinečné náměty pro své filmy, kterými jsou Darmošlapové (1953), 8 a ½ (1963), Klauni (1970), Roma (1972) a v neposlední řadě Amarcord (1974).

9.1.2008
SDÍLEJ:

Fellini. Pro jeho dílo je typická inspirace cirkusem a commedií dell´arte.Foto: Archiv

Snímek v sobě spojuje autobiografické prvky (slovo „amarcord“ v překladu znamená „vzpomínám“) společně s typicky felliniovským vnímáním světa ve smyslu cirkusové manéže či spíše tradice commedie dell´arte. V díle zachytil v časovém horizontu jednoho roku mozaiku výjevů, které si uchoval ve své paměti. Jednotlivé epizody ne vždy mají konkrétní souvislost, výběr je určován autorovou subjektivitou.

Felliniho Rimini: město lásky i fašismu

Děj je situován do italského Rimini třicátých let, kdy se do popředí prodírá fašismus. Ovšem na ten není nahlíženo zvnějšku politickýma očima, ale spíše z hlediska emocionálního působení jako např. ve scénách spojených s příjezdem hodnostáře či vojenskou přehlídkou, jíž jsou uchváceny především ženy. Pro dospívající chlapce fašismus znamená spíše novou formu rituálu – jako masturbace při představě vyvinuté trafikantky či každoroční rodinný výlet s psychicky labilním strýčkem.

Jeho lesk Fellini zachytil v masových scénách, naproti tomu zákeřnost vystoupila jako noční můra z temnot, aby odhalila svou krutou tvář. Amarcord nelze vnímat jako snímek společensko-kritický. Fašismus v něm představuje pouze jednu z organických vzpomínek, utvářejících autorovo dětství. Zároveň je časovým ukotvením a začleněním příběhu. Felliniho vztah k Rimini měl značně ambivalentní charakter. Po svém odchodu z něj se zpět navracel jen nerad a Amarcord stejně jako ostatní filmy, vycházející z jeho vzpomínek, natáčel zásadně v ateliéru.

Různorodost stylových a žánrových rovin

Pro snímek je příznačné využití rozmanitých stylových i žánrových rovin. Fellini pracoval s prvky lyrickými, poletující chmýří, ohraničující celý příběh, bezstarostné dovádění v rytmu karnevalových zábav, erotickými i tragickými ve chvíli, kdy hlavnímu hrdinovi zemře matka. Federica Felliniho je možné chápat jako osobnost, jejíž tvorba se vyznačovala svébytnou imaginací, v tomto ohledu by za autobiografický bylo možné označit každý z jeho snímků, čehož je důkazem jeho výrok: „Dělám filmy tak, že vyprávím útržky ze svého života.“

Felliniho cílem nebylo světu vlastního dětství dát vizuální podobu. Místo toho se pokoušel postihnout určité aspekty, jež jsou pro dobu dospívání příznačné. Jednou z těchto konstant je katolická církev coby instituce zakletá ve vlastní okázalosti a v systému hrozeb a zákazů, neschopná nabídnout současnému člověku duchovní variantu, která by se stala protipólem konzumní společnosti. Podobného principu využíval ve svém díle taktéž Louis Buñuel. Stejnou roli ovšem v Amarcordu zastává i škola a rodina, založená na principu dominance ženy-matky.

Obraznost jako typický rys díla

Do kontrastu k omezením ze strany institucí, jejichž cílem je udržovat společnost ve stavu ospalé nedospělosti a podřízenosti, staví Fellini fantazii a obraznost individuality. V těchto aspektech, v obrazech, které se vzpírají jasné a vyčerpávající interpretaci, lze spatřit sílu filmu. Obrazy nadto svým magickým kouzlem působí na divákovy emoce i estetické cítění mimo sféru racionality. Právě obrazy, jež u Felliniho tvoří východisko každého filmu, obrazy snové i fantazijní, jsou spojené režisérovou touhou vyprávět. Recenze byla napsána na základě zhlédnutí snímku v opavském filmovém klubu na počátku tohoto měsíce.

9.1.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Záchranáři zasahovali ve středu 13. prosince odpoledne u smrtelné dopravní nehody na silnici mezi Chuchelnou a Strahovicemi.
1

Smrtelná nehoda na silnici mezi Chuchelnou a Strahovicemi

Ilustrační fotografie.

Výhru oslavil odpálením petardy a vylekal tím sousedy

Zastupitelé stihli projednat zhruba polovinu bodů

Zmařené jednání. Tak označují někteří opoziční zastupitelé pondělní schůzi Zastupitelstva města Opavy.

Představujeme prvňáky ZŠ Kravaře

Deník přináší čtenářům nový seriál Naši prvňáci. Jeho prostřednictvím bude představovat tabla jednotlivých prvních tříd základních škol na Opavsku, a to až do pololetního vysvědčení. Rodiče a blízcí žáků najdou své prvňáčky každou středu v Opavském a Hlučínském Deníku a na našem webu.

Zastupitelé dali stavbě nového bazénu zelenou

Více než dvě hodiny trvala na pondělím zasedání opavského zastupitelstva jednání o záměru na výstavbu nového krytého bazénu.

Outletové centrum: proč není dálniční napojení

Výstavba outletového centra v Ostravě-Přívoze, kterému se Deník v minulých dnech věnoval, budí mezi motoristy a starosty přilehlých obvodů a obcí rozpaky.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT