To je třiapůlhodinová inscenace Romeo a Julie, plná spousty zbytečných vět a dějových vycpávek. Režisér Zdeněk Kaloč tvrdil, že ctí text v autorově duchu.

„Znamená to dostát působivosti a účinu dramatu v době, kterou žijeme, a promlouvat k současníkům stejně, jako promlouval Shakespeare k těm svým. Toto je jediné hledisko, jímž by se režie měla řídit. Ne snahou šokovat, exhibovat a úporně se snažit být výlučný i za cenu zničení velkého autora,“ řekl Kaloč před premiérou.

Tragédii postavil spíše jako komedii, a pokud to byl jeho novátorský záměr, podařil se. Příběh lásky a smrti veronských milenců i dalších postav provázel při premiéře 2. listopadu srdečný smích publika, které se zjevně docela dobře bavilo. Podobně jako filmový režisér Frank Zeffirelli svěřil Zdeněk Kaloč ústřední dvojici mladičkým představitelům a Danielu Volnému tím dal danajský dar.

Nešťastník vede s Romeem marný boj a v podstatě jen svědomitě deklamuje text stylem potichu – nahlas, aniž by tušil, oč jde. Na zvládnutí této postavy mu evidentně schází ještě několik hereckých let. Lépe si na premiéře vedla hostující studentka JAMU Magdalena Tkačíková, která čtrnáctileté něžně naivní Julii rozumí o něco víc.

Zvládá ji i přesto, že je v některých místech, suď Bůh proč, režijně tlačena do infantilní podoby desetiletého dítěte. Matěj Kašík (Benvolio), Michal Stalmach (Mercuzio) a Jakub Stránský (Tybalt) jsou dobře zvolení představitelé veronské „zlaté mládeže“. Z jejich projevů jiskří suverénní energie mládí a bezstarostné živočišnosti v duchu Shakespearovy i současné doby.

Z průměru vystupují také manželé Kapuletovi v podání Martina Valoucha a Hany Vaňkové i chůva Kamily Srubkové. Příjemně vyznívá civilní projev Kostase Zerdaloglu v roli kněze Lorenza a skutečně dobrou choreografickou práci odvedl při nácviku šermířských scén Jan Krásl. Činohernímu ansámblu opět vypomáhají i neherečtí zaměstnanci divadla včetně ztrémovaného mopslíka…

Proti úvodní komedii Jak se vám líbí má hra Romeo a Julie bod k dobru v tom, že se její dějová linie, byť rozvlekle, posouvá od něčeho k něčemu. Jestli je to dost nebo málo, už posoudí diváci. Při sledování se budou možná bavit, ovšem to záměrem autora zcela určitě nebylo.