Zajímavé je, že se opět setkáváme s propracovanou technikou, která je i přes svůj malebný charakter v podstatě kresbou. Je zajímavé, jak se jednoduchá linka cíleným a rafinovaným použitím, transformuje ve složitou strukturu. Ta se lidskému oku mění se vzdáleností a úhlem pohledu v kompaktní, až fotografii připomínající plochu.

Výstava má název À la Diana. Dianou je v tomto kontextu myšleno jméno panenské bohyně světla a života, která byla později ztotožněna s řeckou Artemis, a přejímá tak rysy udatné lovkyně a měsíční ženy. Staví se do role ochránkyně přírody, zvířat a těhotných dívek, je rovněž pevně provázána s narozením dítěte.

Právě soubor těchto vlastností se Štenclové stal inspirací pro vznik obrazů. Svou spojitostí s mateřstvím plynně navazují na práci, které se věnovala v nedávném období a dostávají toto téma do jiné dimenze. V Dianě se slučují dva životní protipóly, jejichž blízkost autorku fascinuje, a sice atribut bohyně porodu, který se snoubí s oslavou nového života a na straně druhé krutá a všudypřítomná smrt při samotném lovu.

Krása, něžnost a zranitelnost ženy versus síla, zbraně a odhodlanost zabít. „Nesnažím se Dianu vtěsnat do prototypu dnešní moderní a emancipované ženy. Zajímá mě přirozená disharmonie charakteru v každé bytosti, kdy nelze jednoznačně definovat a prokázat kladnou, či zápornou stránku,“ říká Ivana Štenclová.

I přes mytologický ráz tohoto tématu lze jeho princip vsadit i do současného světa. Vrámci zachování dostatečné autentičnosti a reálného podnětu při samotné malbě se modelkou pro tyto plátna stala žena, která nejen že zdárně vizuálně a fyzicky ztělesňuje samotnou Dianu, ale rovněž její životní hobby koresponduje s celkovým obsahem námětu. Je myslivec, držitelka loveckého lístku a zbrojního průkazu.

Ivana Štenclová svou tvorbu letos úspěšně představila, kromě Opavy, také v Praze a Stockholmu. Výstavu À la Diana si mohou zájemci v opavském Obecním domě prohlédnout až do 2. ledna a příští rok na jaře bude mít pokračování v kroměřížské Galerii Orlovna.

Ivana Štenclová (1980) ve své originální malířské tvorbě zaznamenává fenomén lidského bytí v jeho různosti a proměnách času. Své vjemy, citové zážitky a vazby vrství ve své paměti jako sedimenty, nově je nahlíží a výtvarně interpretuje. Tvář člověka, v níž se nejzřetelněji odráží psychika, jí slouží jako východisko k reflexi nad obecnějšími lidskými otázkami.

K realizaci své umělecké představy využívá netradičních technik a moderních materiálů. Nezaměnitelnou subtilitu projevu dosahuje kresbou tavnou pistolí, injekční stříkačkou či užitím dekoračního válečku. Zaplňuje obrazový prostor nekonečným krajkovím, které na jedné straně může vyznívat ažpodbízivě, ale na druhé straně věci skrývat a tajit.

-št-